مدیریت بحران به سبک تدبیر و امید/ هر لیتر الکل صنعتی به ۳۰ هزار تومان رسید

  • ۳۰

اظهارات متناقض مسئولان دولتی، عدم هماهنگی آن ها، افزایش قیمت چند ده برابری مواد بهداشتی و مراقبتی باعث سردرگمی بیش از پیش مردم در مقابله با بحران کرونا شده است و نابلدی دولت تدبیر و امید در این بحران بیش از پیش دیده می شود.

بیش از سه ماه از کشف ویروس کرونا در چین می گذرد و این ویروس در کشورهای زیادی شیوع پیدا کرده است. با وجود آن که وزیر بهداشت  پیش از ورود ویروس به کشور، احتمال ورود آن را به مسئولان گوشزد کرده بود اما کرونا به ناگاه وارد کشور شد و به سرعت در اغلب  استان‌ها شیوع پیدا کرد.

 

به گزارش رجانیوز؛ بیش از دو هفته از انتشار خبر ابتلا و فوت دو نفر بر اثر ویروس کرونا در شهر قم می گذرد و تا کنون بیش از سه هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و بیش از صد تن جان خود را بر اثر آن از دست داده‌اند.

 

مواد بهداشتی و مراقبتی که برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس مورد نیاز است در این شرایط بحرانی از الماس هم کم یاب تر گردیده است. از طرفی مسئولان دولتی مدام از ضد عفونی وسایل خانه و استفاده از دستکش بهداشتی و ماسک سخن می‌گویند و از سوی دیگر تهیه این اقلام بهداشتی برای بسیاری از خانواده‌ها به دلیل گرانی و کمبود دشوار شده است. 

 

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار رجا این روزها هر لیتر الکل صنعتی در شهر تهران در صورت پیدا شدن، به قیمت باور نکردنی سی هزار تومان به فروش می‌رسد و ماسک، دستکش و دیگر لوازم و مواد بهداشتی نیز اوضاع بهتری ندارند. همچنین دستگاه تب‌سنج که برای ورودی مراکز اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد با جهشی عجیب از 250 هزار تومان به 3.5 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

 

این کمبودها و گرانی‌ها در حالی صورت گرفته که دستگاه‌های اجرایی و مسئولان دولتی از هفته‌ها قبل از احتمال بالای ورود ویروس کرونا به کشور خبر داشتند و باید برای کنترل شرایط بحرانی در آینده، هر چند احتمالی تصمیماتی را اتخاذ می کردند. ممنوعیت صادرات مواد بهداشتی و مراقبتی، سفارش تولید بیشتر به شرکت ها و کنترل بازار و قیمت ها از جمله اقدامات بدیهی می باشد که انتظار می رفت مسئولان اجرا کنند، اما هیچکدام از این اقدامات صورت نگرفت.

 

آمار نجومی کالاهای کشف شده‌ای که در احتکار سودجویان بوده، نشان از لزوم عزم جدی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی برای نجات جان مردم از شیوع بیشتر این ویروس دارد. برخی از موارد کشف این کالاها که در روزهای گذشته اعلام شده به این شرح است:

 

-کشف  یک میلیون و ۳۹۹ هزار لیتر مواد ضد عفونی در یکی از سوله های حومه شهر تبریز و ۱۲۹۴۸ بطری الکل یک لیتری و ۳۹ هزارعدد دستکش بهداشتی 

-کشف ۴۶ میلیون دستکش لاتکس در تهران

-کشف ۵۴ میلیون عدد دستکش در انباری در جنوب تهران

-کشف ۱۵ میلیون جفت انواع دستکش در انباری در شورآباد شهرری 

-کشف پنچ میلیون ماسک و ۲ میلیون دستکش توسط تعزیرات از شرکت های مختلف

-کشف ۵۴ هزار ماسک از انبار دیجی کالا 

-کشف ۱۸۰ هزار ماسک احتکار شده از پارکینگ خانه‌ای در مرکز پایتخت

-کشف ۱۸۰ هزار انواع ماسک فیلتردار و ساده

-کشف یک میلیون ماسک به ارزش ۴۰ میلیارد ریال در یکی از انبارهای شهریار

-کشف ۲۷ میلیون انواع تجهیزات بهداشتی شامل ماسک، دستکش بهداشتی و ۱۰ تن مواد ضدعفونی‌کننده 

 

طبعا این‌ها تنها گوشه‌ای از کالاهای احتکار شده‌ای است که توسط دستگاه‌های نظارتی در روزهای گذشته کشف شده است. در این شرایط سوالی که وجود دارد این است که سرنوشت این حجم از کالا چه می شود؟ بهتر نیست که این کالاهای کشف شده از طریق ساز و کاری مشخص هر چه زود تر در اختیار عموم مردم قرار بگیرد تا ضمن افزایش مراقبت بهداشتی و سلامت مردم قیمت بالای این کالا ها در بازار شکسته شود؟

 

از طرفی دیگر در شرایطی که رسانه های ضد انقلاب با تمام توان خود سعی در بر هم زدن آرامش روانی جامعه دارند اظهارات متناقض مسئولان دولتی باعث سردرگمی بیش از پیش مردم می شود.

 

رئیس جمهور 6 اسفند در اولین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته بود همان‌گونه که از بیماری دشوار آنفلوانزای H1N1 عبور کردیم از کرونا نیز عبور خواهیم کرد و از شنبه همه چیز به روال عادی برمی‌گردد. این اظهارنظر روحانی که باعث عصبانیت و واکنش تمسخرآمیز کاربران فضای مجازی شد در حالی صورت گرفت که وزیر بهداشت هفت اسفند در جمع خبرنگاران گفت «هفته سختی پیش رویمان قرار دارد. پیک اصلی بیماری کرونا در روز های آینده است». 

 

البته روحانی نگفت که از کدام شنبه همه چیز به روال عادی باز می گردد ولی قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت پنج روز بعد از صحبت های رئیس جمهور درباره مدت زمان کنترل ویروس کرونا گفت: ممکن است بیماری کرونا در خوشبینانه‌ترین حالت تا عید و در بدبینانه‌ترین حالت تا پایان اردیبیهشت و حتی خردادماه به طول انجامد.

 

این اظهارات روحانی درباره ی بازگشت به روال عادی از شنبه یا ناشی از بی اطلاعی او از وضعیت بحرانی کشور می شود یا شاید هم اهمیت نداشتن سلامت مردم برای رئیس جمهور.

 

11 اسفند وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی امنیت ملی از احتکار 200 میلیون ماسک خبر داد و خواستار برخورد با  این افراد شد. اما یک فعال رسانه‌ای که از وزیر اطلاعات در صفحه توئیتر خود خواستار برخورد با این محتکاران شده بود، خبر داد که وزیر اطلاعات در تماسی تلفنی اظهار کرده است که سعید نمکی هنوز اطلاعات آن افراد را به وزارت اطلاعات تحویل نداده است.

 

 

همچنین دادستان کل کشور در نامه به وزیر بهداشت بیان کرد که «نامه پر درد شما را دیدم، اخلال در نظام سلامت مجازاتی در حد افساد فی الارض دارد. موراد مربوط به احتکار و اخلال در نظام سلامت را از این پس به من ارسال کنید به صورت فوق العاده رسیدگی میکنیم.»

 

آیا واقعا برای برخورد با محتکاران مواد و لوازم بهداشتی مورد نیاز مردم نیاز به نامه نگاری هایی این چنین می باشد؟ آیا خنده دار نیست که وزیر بهداشت خود از احتکار 200 میلیون ماسک می گوید ولی گزارشی به وزارت اطلاعات نمی دهد؟ آیا وزارت اطلاعات واقعا نیازمند یک گزارش است که به وظیفه خود عمل کند؟

 

بهتر است مسئولان دولتی اختلافات خود را در جلسه هیئت دولت حل کنند و با اظهارات نسنجیده و نامه‌نگاری های پی‌در‌پی فضای روانی جامعه را ملتهب تر نکنند چرا که این روز‌ها مردم بیشتر از هر چیز به آرامش روانی احتیاج دارند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code