معیار کاندیدای اصلح از منظر قرآن و روایات

  • ۹۷

معیار اول در عرصه معنوی و اخلاقی:    تقوا

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «اگر در نظامی، مسئولان نظام باتقوا باشند، فساد در آن نظام راه پیدا نمی‌کند».
تقوا یعنی اگر کار پنهان شخص آشکار شد، از خدا و مردم خجالت نکشد. آیت‌الله مجتهدی تهرانی رحمة‌الله‌علیه می‌فرمودند:«تقوا یعنی اگر یک هفته، مخفیانه از همه‌ی کار‌های ما فیلم گرفتند و گفتند اعمال هفته‌ی گذشته‌ات در تلویزیون پخش شده، ناراحت نشویم».

***************************

معیار دوم در عرصه معنوی و اخلاقی:    اخلاق

یکی از مصادیق اخلاق‌مداری، نگاه پدرانه به دیگران است. اگر شخصی در انتخابات رأی آورد، باید همه‌ی مردم را مثل فرزندان و خانواده‌ی خویش ببیند؛ باید اخلاق را رعایت کند و برای انتقام‌گیری بر سر کار نیاید.
از مصادیق بی اخلاقی این است که انسان برای رسیدن به قدرت، کار غیراخلاقی انجام بدهد، مثلاً به رقبای انتخاباتی و یا مخالفین خود توهین کند. یکی دیگر از مصادیق اخلاق، پذیرش حق است. به عنوان مثال، شخصی که در انتخابات رأی نمی‌آورد، باید این را بپذیرد، نه آنکه در مقابل نظام بایستد و مانند بازندگانِ انتخابات سال ۱۳۸۸، اردوکشی خیابانی کند! این، اوج بی‌اخلاقی است.

********************************

معیار سوم در عرصه معنوی و اخلاقی:    اخلاص

فرد مسئول باید برای خدا کار کند؛ برای خدا به مردم خدمت کند، نه برای تعریف و تمجید دیگران. اگر انسان برای خدا کار کند، نه از رأی آوردنش خوش‌حال می‌شود و نه از رأی نیاوردنش ناراحت.
فرد مسئولی که چنین نگاهی داشته باشد، خودش را به باندهای قدرت و ثروت وصل نمی‌کند، چون با خودش می‌گوید مهم نیست که رأی بیاورم یا نه؛ من وظیفه‌ام را انجام می‌دهم.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code