زهر شیرین(قسمت چهارم)

  • ۸۹

در این بخش از یاداشت زهر شیرین به اختلال در هویت جنسی و مثلث عشق و توضیح آن و اهداف پسران از ارتباط با دختران صحبت خواهیم کرد.

اختلال در هویت جنسی

اگر هر جوانی یا اساسا هر شخصی هویت خودش را بفهمد و به آن عمل کند بسیاری از مشکلات روحی روانی و بعضا جسمی و همچنین برخی نیاز های او برطرف خواهد شد.

متاسفانه تربیت نشدن پسران برای غیرت ورزی، کنترل چشم، مسئولیت پذیری و ...باعث شده تا بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی دامن گیر پسران ما باشد. اینها اولا باید در محیط خانواده به فرزندان آموزش داده شود و ثانیا اینقدر ارتباط والدین با فرزندان باید زیاد باشد که حتی فرصت فکر کردن به این گونه روابط نداشته باشد.چون نیاز جوان در محیط خانواده برطرف می شود. البته باید گفت بعضا روحانیون هم نقش بسیار مهمی در ایجاد شناخت این موارد برعهده دارند.اگر اسیب های اینگونه موارد به جوانان ما با زبان جوانی تبیین شود و اگر زیباییهای کنترل چشم غیرت و... به جوانان گفته شود قطعا خواهند پذیرفت.

در نقطه مقابل تربیت نشدن دختران برای حیا، پرهیز از تبرج و رفتارهای عشوه گرایانه و خضوع بر این مشکلات می افزاید و راههای ارتباط این موضوع را در بین دختران و پسران تسهیل میکند.
در این رابطه می توان به حدیثی از امیرالمومنین علیه السلام اشاره کرد که می فرمایند: سه چز است که برای مرد مانند سم است ولی برای زن ارامش به ارمغان می اورد: غرور و ترس و ترش رویی چون این سه مورد زن را از نگاههای زهرالود و حرفهای فریب دهنده و اسیب های جدی حفظ می کند.



مثلث عشق

 

 

همانطور که مشاهده می کنید این مثلث از سه ضلع تعهد، صمیمیت و هوس تشکیل شده است.

در اینجا باید گفت در روابط دختر و پسر(نامشروع و پنهانی )تنها ضلعی که کاربرد دارد و هدف پسر را تامین می کند و هدف اصلی او محسوب می شود، هوس است.زیرا در این گونه روابط تعهد و صمیمت معنایی ندارند. یعنی یک مثلث بدون دو ضلع اصلی که مثل پیکانی میماند که بر قلب مهاجم فرو می رود.

ضلع تعهد و تصمیم که پایه ی اصلی یک رابطه خوب و سالم است که متاسفانه در روابط پنهانی وجود ندارد:

باید گفت اگر تصمیم گری درست صورت بگیرد درگیر این گونه روابط نمی شوند.

اگر تعهد باشد بازهم خیانت صورت نمی گیرد. تعهد و تصمیم زمانی معنا پیدا میکند که فرد مقابل برای او اهمیت و ارزش داشته باشد.

یعنی به جای ضربه زدن و کشتن احساسات طرف مقابل از او در مقابل خطرات مراقبت میکند. تعهد اینجا خودش را نشان میدهد.

در ضمن اگر واقعا کسی کسی را دوست داشته باشد تصمیم میگیرد تا احساسش را پرورش دهد و عشق واقعی را به او منتقل کند.

ضلع صمیمیت: مشارکت حرکت اصلی در این ضلع است.یعنی یک عشق واقعی زمانی خودش را نشان می دهد که مشارکت طرفین را در بر داشته باشد؛ متاسفانه در روابط پنهانی و نامشروع برخلاف تصور هیچ گونه مشارکتی وجود ندارد. مشارکت اقتصادی،عاطفی،فرهنگی، احساسی و... باید در یک رابطه ی خوب و عمیق باشد.اما متاسفانه دختران ما فکر میکنند همین که چنددفعه کافیشاپ برن یا هدیه ای برای آنها خریده شود این می شود مشارکت عاشقانه و اقتصادی و... . درصورتی که این مشارکت زمانی معنی پیدا میکند که اینده ی اقتصادی احساس و عاطفی و اجتماعی دختر تامین باشد.

حرکت دوم در این ضلع درک و فهم متقابل است که متاسفانه جوانان ما فکر میکنند با چند تا گفتن دوستت دارم این درک متقابل تامین می شود. اما باید گفت درک متقابل زمانی صورت میگیرد که فرد همیشه کنار شما باشد و شما را در تمام مراحل زندگی همراهی کند.این نکته را هم باید یاداور شد که درک متقابل در پی وی و فضای مجازی و ... تامین نمی شود.

حرکت سوم این ضلع حمایت عاطفی است. خانواده ها باید این را به فرزندان خود علی الخصوص دختران یاد دهند که حمایت عاطفی صرفا با چند کلمه محبت امیز تامین نمی شود. حمایت عاطفی یعنی طرف مقابل ارزش و شخصیت عاطفی شما را بشناسد و آن را حفظ کند و به ان امنیت تزریق کند.

ادامه دارد...

 


تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code