الجعفری: آمریکا دو ایالت خود را به اسرائیل بدهد

  • ۴۱

 «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جلسه چهارشنبه (۲۷ مارس) شورای امنیت درباره جولان اشغالی از مواضع کشورش در خصوص جولان حمایت و اقدام آمریکا علیه آن را محکوم کرد. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه ۵ فرودین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلامیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت؛ اقدامی که با مخالفت تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه روبه‌رو شد.

بشار الجعفری در ابتدای صحبت خود و قبل از قرائت بیانیه کشورش در خصوص جولان، چند تذکر داد، از جمله اینکه «نام جولان طبق آرشیو رسمی سازمان ملل، "جولان اشغالی سوریه" است نه "بلندی‌های جولان". اصطلاح بلندی‌های جولان، اصطلاحی اسرائیلی است که بعد از سال ۱۹۶۷ اختراع شد و ذهنیت آن از [جنگ‌های دوره] قرون وسطی گرفته شده است. زمانیکه ارتش‌ها و سپاهیان، کوه و تپه و دشت و ارتفاعات را برای تسلط بر موقعیت‌های راهبردی، اشغال می‌کردند. بنابراین برداشت آن زمان اسرائیل این بود که جولان ارتفاعات راهبردی است که باید بر آن مسلط شد تا آزادی تردد در جبهه سوریه را تضمین کند. بنابراین جولان فقط ارتفاعات نیست، کوه دارد، دشت دارد و شهر و همه چیز دارد». 

به گزارش «سانا»، الجعفری در ادامه صحبت خود در جلسه شورای امنیت، در تذکری دیگر به اعضا اعلام کرد که «درست در همین لحظه که جلسه تشکیل شده است،‌ ساعت پنج (به وقت محلی)» نیروی هوایی اسرائیل به حریم سوریه تجاوز کرده و «به منطقه شیخ نجار در استان حلب، جایی که ۵۰۰ کیلومتر از جولان دورتر است، حمله هوایی کرده است... پدافند سوریه با آن مقابله کرده و تعدادی از اهداف را ساقط کرده است». 

بشار الجعفری در قرائت بیانیه کشورش گفت:‌ کشورم جمهوری عربی سوریه، اعلامیه غیرقانونی رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ۲۵ مارس در خصوص وضعیت جولان اشغالی را که  محکوم می‌کند. دولت کشورم، این اعلامیه را که دونالد ترامپ امضا و به نخست‌وزیر تشکیلات اشغالگر اسرائیل، اهدا کرده، اقدامی یکجانبه می‌داند که نه قانونی است نه اخلاقی؛ که بخواهد سرنوشت ملت‌های دنیا را مقرر کند یا در خاکی دخالت کند که بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک کشورم جمهوری عربی سوریه است. 

نماینده دمشق، این نوع اقدام آمریکا را که نشان دهنده تمایل دولت آمریکا برای «نابود کردن قوانین بین‌الملل و اهانت به سازمان ملل» است، و سبب بی‌اعتبار شدن تصمیم‌های شورای امنیت و سازمان ملل می‌شود، «خطرناک» توصیف کرد و گفت،  «شورای امنیت در قطعنامه شماره ۴۹۷ در سال ۱۹۸۱ تأکید کرده که جولان، جزء خاک سوریه و اشغال شده است و اقداماتی که مقامات اشغالگر اسرائیلی در آن انجام دهند باطل و ملغی است و اثر قانونی ندارد».

بشار الجعفری ادامه داد که «همه اعضای شورای امنیت از جمله هیأت آمریکایی می‌دانند که روند صلح خاورمیانه که سال ۱۹۹۱  آغاز شده، مستند به قطعنامه‌های ۲۴۲، ۳۳۸ و ۴۹۷ است که همه آنها بر غیرقانونی بودن اشغال خاک دیگران به زور، و غیرقانونی بودن شناسایی سلطه "اسرائیل" بر سرزمین‌هایی که از پنجم ژوئن ۱۹۶۷ اشغال کرده، تأکید می‌کند. در این قطعنامه‌ها تأکید شده که لازمه و شرط اصلی صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه پایان یافتن اشغالگری اسرائیل در این سرزمین‌ها‌[ی عربی-اسلامی] است». 

الجعفری گفت، سوال اصلی این است که چه کسی آمریکا را به دلیل نقض قطعنامه‌های سازمان ملل به شماره ۲۴۲ و ۳۳۸ بازخواست خواهد کرد؟ آیا سازمان ملل نباید با چنین نقض‌های فاحشی مقابله کند و نقش و قیمومیت قانونی خود را که آمریکا مصادر کرده، پس‌بگیرد؟ امروز ملت سوریه به آمریکا به چشم کشور دشمن قانون‌شکنی نگاه می‌کند که بخشی از خاک کشورش را اشغال کرده و مستقیما سبب کشته شدن هزاران سوری و نابود شدن زیرساخت‌ها، اقتصاد و امکانات ملی سوریه شده است؛ چه از طریق حمایت از تروریسم چه از طریق اعمال محاصره اقتصادی یا تجاوز نظامی مستقیم.

نماینده دمشق تأکید کرد «جولان، سوری است و آمریکا و اسرائیل نباید متوهمانه گمان کنند که بخشی از خاک سوریه، بخشی از معامله‌ای خبیثانه و لعنت‌شده [معامله قرن] خواهد بود و اگر آمریکا می‌خواهد لطفی به اسرائیل بکند باید از مساحت بزرگ و وسیع خودش ببخشد و یک ایالت یا دو ایالت آمریکایی را به اسرائیل بدهد اگر می‌خواهد آن را از خود راضی نگاه دارد». 

بشار الجعفری در ابتدای سخن خود نیز نامه‌ای از یک کودک ده ساله سوری ساکن جولان اشغالی را قرائت کرد و به نقل از او گفت «من دمشق عماد المرعی ده ساله از شهرک مجدل شمس در جولان اشغالی سوریه هستم. من در این شهر اشغالی به دنیا آمده‌ام و به همه دنیا می‌گویم که ما کودکان جولان اشغالی سوریه سرنوشتمان را خودمان انتخاب می‌کنیم نه ترامپ یا رژیم اشغالگر اسرائیل».

الجعفری در ادامه، بی‌توجهی سازمان ملل در مقابله با مواضع آمریکا را خطرناک توصیف کرد و گفت، بی‌اعتنایی سازمان ملل راهی برای مردم باقی نخواهد گذاشت جز اینکه «آنچه به زور گرفته شده است، با زور پس بگیرند». 

جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل و سازمان ملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه ۵ فرودین ۱۳۹۸ (۲۵ مارس ۲۰۱۹) در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلامیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت؛ اقدامی که با مخالفت تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه روبه‌رو شد.

حدود ۴۰ هزار نفر در جولان اشغالی ساکن هستند که ۵۰ درصد آنها دروزی‌ هستند و خود را شهروند سوریه می‌دانند.

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code