توانمندی‎‌های خیره‌کننده غول ۶۰۰ تُنی ایران/ قابلیت شلیک موشک‌های کروز ضدِ کشتی و...

  • ۵۲
۲۷ سال پیش بود که اولین زیردریایی نیروی دریایی ارتش با نام «طارق» وارد کشور شد و از آن سال تا امروز، ما به چنان پیشرفتی در عرصه ساخت زیردریایی رسیده‌ایم که علاوه بر زیردریایی سبک کلاس «غدیر»، توانسته‌ایم زیردریایی کلاس نیمه سنگین «فاتح» را با پیچیده‌ترین فناوری‌های روز دنیا بسازیم و به آب بیندازیم.

تنها ۱۰ سال زمان لازم بود تا ایده زیردریایی «فاتح»، به طراحی و ساخت و الحاق به ناوگان نیروی دریایی ارتش برسد و امروز خط تولید انبوه این زیردریایی کار خود را آغاز کند. این فاصله کوتاه دستیابی ایده به محصول نشان‌دهنده مجاهدت‌های شبانه‌روزی نیروی دریایی ارتش است که در کنار پروژه‌های سنگین دیگری نظیر ساخت شناور‌های جماران و سهند و سپر، دست از تلاش برنداشتند و اولین زیردریایی کلاس متوسط جمهوری اسلامی ایران را به بهره‌برداری رساندند.

با توجه به اینکه «زیردریایی‌ها» از نظر متخصصین نظامی جزو پیچیده‌ترین، راهبردی‌ترین و تاثیرگذارترین محصولات نظامی در حوزه دریایی به شمار می‌روند، به بهره‌برداری رساندن دو زیردریایی طی ۳ ماه (غدیر و فاتح) نشان دهنده آن است که راه برای متخصصان دریایی ما باز شده و آن‌ها می‌خواهد این مسیر را با وسایل مختلف بپیمایند.

«زیردریایی بومی و تا بن دندان مسلح «فاتح» برای تهدیدات نیرو‌های فرامنطقه‌ای و دشمنان ما یک غافلگیری بزرگ است». این جمله امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در فاصله سه ماه تا الحاق این زیردیایی به نیروی دریایی، همگان را مترصد رونمایی از پیشرفته‌ترین زیردریایی جمهوری اسلامی ایران کرده بود.
 
توانمندی‎‌های خیره‌کننده غول ۶۰۰ تُنی ایران/ چرا «فاتح» برای دشمنان یک غافلگیری بزرگ است؟
سرانجام روز گذشته (یکشنبه ۲۸ بهمن) زیردریایی «فاتح» به عنوان اولین زیردریایی کلاس متوسط جمهوری اسلامی ایران با حضور و فرمان رئیس‌‎جمهور به نیروی دریایی ارتش الحاق شد. زیردریایی فاتح که از صفر تا صد آن به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده، دارای قابلیت‌های غیرقابل تحلیلی برای بیگانگان خصوصا نیرو‌های فرامنطقه‌ای حاضر در آب‌های منطقه است.

این زیردریایی با بهره مندی از ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا از سامانه‌های پیشرفته سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیر سطحی به سطح، هدایت اژدر، جنگ‌های الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده‌ها سامانه مدرن دیگر برخوردار است که به نوبه خود موجبات افزایش قدرت دفاعی و آفندی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کند.

زیردریایی فاتح ابر سامانه‌ای با بیش از ۴۱۲ هزار قطعه و نتیجه تلاش ۴ میلیون و ۲۰۲ هزار نفر ساعت است. آزمایش‌های این زیردریایی که از بدنه‌ای کاملا مشکی برخوردار است، از چند ماه پیش در اعماق دریا انجام شده است.

قابلیت نبرد با انواع زیردریایی‌های دشمن از جمله ویزگی‌های زیردریایی فاتح به شمار می‌رود. این زیردریای به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در یک جنگ شبکه‌محور و ترکیبی حضور پیدا کند و به طور همزمان با شناور‌ها و زیردریایی‎‌های دشمن وارد نبرد شود.

زیردریایی «فاتح» با توجه به حمل تمامی تسلیحات دریایی اعم از «مین»، «اژدر» و «موشک‌های زیرسطح» و با بهره‌گیری از اصل اختفا و غافلگیری در محیط ناهمگن زیر دریا، می‌تواند ضربات شوک‌آور و ویرانگری را بر پیکره ناوگان‌های مهاجم دریایی دشمن وارد کند.

زیردریایی فاتح با ۶۰۰ تُن وزن، علاوه بر قابلیت پرتاب اژدر، توانایی شلیک موشک‌های کروز ضد کشتی را نیز دارد. نقش اصلی این زیردریایی مقابله با یگان‌های شناور سطحی و زیر سطحی با استفاده از اژدر و موشک است.

این زیردریایی همچنین می‌تواند به صورت انفرادی و یا گروهی (به همراه سایر زیردریایی‌ها، یگان‌های شناور و تجهیزات ساحلی) عمل کند.

ماموریت مهم دیگر فاتح، قابلیت مین‌ریزی در دریاست. چنانچه تهاجم آبی خاکی به سواحل کشور متصور باشد، از این کلاس زیردریایی در فاصله مناسب از ساحل به عنوان یگان جلودار، با هدف مقابله با یگان‌های آبی خاکی حامل نفر و تجهیزات دشمن استفاده می‌شود.

از دیگر ماموریت‌های حائز اهمیت زیردریایی فاتح در زمان صلح، عملیات تجسس و جمع آوری اطلاعات است. این زیردریایی همچنین دارای قابلیت ممتاز در اجرای عملیات چریکی بوده و قادر است در بنادر و نقاط محدود سواحل وارد شده و به انتقال نیروی مخصوص بپردازد.

زیردریایی فاتح به لحاظ ابعاد بدنه و پروانه، هوشمندی دستگاه‌ها و سامانه‌ها، مناسب اجرای ماموریت‌های محوله است. این زیردریایی همچنین امکان حمل نیرو‌های تکاور و رساندن آن‌ها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.

در پایان آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که مناطق دریایی خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند که نیرو‌های فرامنطقه‌ای سال‌هاست سعی در ناامنی آن دارند، با ورود «فاتح» شرایط جدید راهبردی را تجربه خواهد کرد.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code