یاداشت/ سه نیاز مهم مردم از منظر امام صادق علیه السلام+دانلود فایل متنی

  • ۸۹

همراهان عزیز و گرامی فایل متنی یاداشت را می توانید در ادامه مطلب دانلود و مطالعه بفرمایید.

انتقادات و پیشنهاداتون رو در مورد یاداشتها بگین تا ان شاء الله بهتر بشن

نتیجه تصویری برای رفاه اجتماعی

دانلود فایل متنی یاداشت سه نیاز مهم مردم از منظر امام صادق علیه السلام


سه نیاز مهم و اساسی مردم از منظر امام صادق علیه السلام

امام صادق علیه السلام می فرمایند: مردم همه به سه چیز نیازمند هستند: (تحف العقول عن آل الرسول ص715)

1- امنیت

2- عدالت

3- رفاه

این موارد گوشه ای از اهداف اجتماعی اسلام و وظائف رهبران دین است که تهم مسائل اجتماعی است و اگر تامین شوند مسائل دیگر خود به خود تامین خواهد شد.جزء نیازمندیهایی است که هرگز نباید مورد غفلت باشد و اگر آنها برآورده نشد، هر تلاشی بیهوده خواهد بود و چیزی جایگزین این حوائج نمی شود، مانند همه ی احتیاجات اصلی.

1- در مورد امنیت اجتماعی و مهم بودن آن در یاداشت های قبلی به طور مفصل صحبت کردیم.( می توانید به یاداشت سه توصیه ی مهم قرآن کریم به جمهوری اسلامی مراجعه فرمایید)www.montazeran313.blog.ir

2- عدالت اجتماعی

خداوند در آیه ی 25 سوره ی حدید می فرماید: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...

هر چند علامه ی طباطبایی قسط در این آیه را به قسط و عدل در معاملات حمل نموده اند ولی مفسران دیگر از آن مطلق عدالت اجتماعی در همه ی زمینه ها از جمله عدالت اقتصادی را برداشت کرده اند به این معنی که تربیت مردم باید به گونه ای باشد که خود آنان مجری قسط و عدل باشند و هیچ چیز از دوستیها و دشمنیها، قرابت و خویشاوندی، دوری و نزدیکی و هر گونه عامل دیگر نباید مانع آن شود. چراکه انحراف از مسیر عدل، متابعت از هوای نفس و گمراهی است.

با توجه به این نکته اگر مسئولین پایبند به اجرای قوانین حکومتی و مسئولیتی خود داشته باشند مردم نیز همان را دنبال خواهند کرد.اگر انحراف را برتابند مردم نیز منحرف خواهند شد و اگر راه درست را پیش گیرند مردم نیز راه درست را پیش خواهندگرفت و اگر پایبند قانون باشند مردم نیز پایبند قانون خواهند بود.

خالی از لطف نیست برای روشن شدن بهتر این موضوع اشاره ای کنیم به حیله گری ها و اهداف معاویه مبنی بر اینکه چگونه  مردم را در مقابل امیرالمومنین قرار داد.

معاویه در زمان حکومت و فرمانداری بر شام سه هدف را دنبال کرد که( ناگفته نماند این اهدافدر زمان خلفای سه گانه نیز دنبال می شد) باعث شد بسیاری از مردم در مقابل امیرالمومنین قرار بگیرند و بعدها امام حسن وامام حسین علیهم السلام را تنها بگذارند. این اهداف عبارتند از:

1- بی سواد بارآوردن مردم جامعه: اگر مردم یک جامعه بیسواد باشند دیگر قدرت تحیلیل مسائل واتفاقات پیرامون خود را نخواهند داشت.

2- تجمل گرایی را در بین مردم رواج داد: مردمی که تجمل گرا باشند برای به دست آوردن ثروت و موقعیت های اجتماعی دست به هر کاری می زنند. ( ربا و رشوه و احتکار و...)

3- سرمایه داری و ثروت اندوزی را در بین مردم رواج داد: مردمی که به دنبال جمع کردن ثروت باشند نقش نظارتی خود بر مسئولین را فراموش خواهند کرد.

کارکرد دیگر عدالت این است که نظام مبتنی بر عدالت را همان نظامی که پیامبران و جانشینان آنان در پی استقرار آن بودند و هستند کارآمد می سازد. کارایی نظام به کارایی همه ی بخشهای آن است؛ زیرا هیچ قسمت و شغلی از مشاغل و بخشهای دیگر جدا نیست و همچنین قوام نظام به تعدیل و کارآیی همه ی بخشهای آن است نه بعضی از آنها.

پس عدالت در همه ی بخشهای جامعه باشد نه بخشی از آن.

3- رفاه اجتماعی

رفـاه اجتماعـی: به مجموعـه شـرایط و کیفیتهایی گفته میشـود که نیازهـای فردی، جسـمی، روانی واجتماعـی آحـاد جامعـه را تأمین کرده و در همه مردم احسـاس امنیت زیسـتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسـی بـه وجـود آورد.

رفاه اجتماعی شامل: هزینه های اساسی زندگی (غذا ، لباس ، رفت و آمد، هزینه های خانوار) هزینه مسکن (اجاره) بیمه درمانی پایه و... است.

سیاسـتگذاری رفاه اجتماعی به عنوان شـکلی از عدالت اجتماعی ازجمله سـازوکارهای ارتقـای توسـعه اجتماعی اسـت و وجود رفـاه اجتماعی در هـر جامعه، یکی از مهمترین شـاخصهای توسـعه یافتگی آن جامعه و بازتولیدکننده توسـعه آن تلقی میشـود رفـاه اجتماعـی اقشـار مختلـف جامعه به ویـژه گروههای ضعیـف و آسـیب پذیر، اصیلترین وانسـانیترین مشـخصه توسـعه اسـت و وضعیت رفاهـی، یکی از عوامـل ایجادکننده تمایـز میان کشـورها به شـمار می آیـد .از منظری دیگر، اهمیـت رفاه اجتماعی تـا حـدی اسـت که آن را نه هدف توسـعه بلکه خود توسـعه دانسـته اند.

پس اگر رفاه اجتماعی به نحو احسنت اجرایی شود و درجامعه به طور یکسان گسترش یابد شاهد پیشرفت و توسعه ی تمام مبانی حاکم بر جامعه ی خود خواهیم بود.

 

والسلام

تهیه و تنظیم: حجت الاسلام: سید ابوالفضل رضوی طباطبایی

 


تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code