فقر اطلاعاتی+یاداشت

  • ۱۲۲

✍️✍️ فقر اطلاعاتی✍️✍️

در جوامع امروزی فقر اطلاعاتی به عنوان عامل طبیعی در زندگی روزمره محسوب می شود و با افزایش اطلاعات از طرف و سانسور و کنترل آن از سوی دیگر همراه است.

نتیجه تصویری برای فقر اطلاعاتی

فقر اطلاعاتی گروههای متنوعی را در بر می گیرد. در میان این گروهها افراد روستایی، طبقه ی کارگر، افراد مسن، زنان، بیکاران، بی خانمان ها و اقلیت ها و حتی دانشجویان و داشمندان نیز در برخی امور قرار دارند. که می توان فقر اطلاعاتی برخی دانشمندان و دانشجویان یا همان نداشتن قدرت تحلیل حوادث را مهم ترین آن دانست.

تا جایی مهم است که بر کیفیت زندگی تعداد زیادی از مردم جامعه تاثیر دارد که پیامدهای جبران ناپذیر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و...را در پی دارد و قدرت تحلیل و تصمیم گیری درست در این امور را از آنها می گیرد.

جامعه ای که مردم آن از لحاظ تحلیلی بی سواد باشند و فقر اطلاعاتی داشته باشندجامعه ای می شود مانند جامعه ی بعد از پیغمبر تا حادثه ی عاشورا.

به وجود آمدن فلسفه و تفکر فقر اطلاعاتی یا بی سواد بار آوردن عموم جامعه ی اسلامی را می توان  بعد از رحلت پیغمبر دانست.

بعد از زحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم برخی خواص بی خواص برای اینکه مدیریت جامعه و مردم را به دست بگیرند چند کار را انجام دادند که باعث شد بصیرت مردم به کلی از بین برود و قدر تحلیلی و تصمیم گیری آنها به افول گراید.

1- دنیا طلبی و نهادینه کردن ثروت یا بنیان گذاری نظام سرمایه داری در میان مسلمانان

دنیا طلبی یکی از گرفتاریهای مهم بشر کنونی است. چنانچه در حدیثی می خوانیم که منشا هر گناهی دوستی دنیا است و وقتی به رفتار خود و دیگران دقت کنیم بهتر به این موضوع پی می بریم.

برای به دست آوردن مال دست به هر معصیتی می زنیم.(دزدی، احتکار، رشوه، ربا، اختلاس) چیزی که ما در جامعه ی امروزی علاوه بر اینکه در بین مردم آن را می بینیم در میان برخی مسئولین نیز به وفور دیده می شود. از اختلاس های چند صد میلیاردی تا رشوه هایی که به عنوان هدیه می گیرند.

کاری که پیاده نظام دشمن به خوبی آن را در میان مردم و مسئولین ما به خوبی رواج داده و میدهد تا در مقابل ظلم ها و دزدی ها سکوت را اختیار کنند.

این کار باعث می شود تا مردم سرگرم خود باشند و جامعه و مردمی که سرگرم خود باشند دیگر اطراف را نخواهند دید و اگر هم حوادث را ببینند یا قدر تحلیل ندارند یا دهانشان بسته می ماند.چیزی که می توان در مردم مدینه هنگام هجوم به خانه ی وحی دید.

اگر دنیا طلبی و دنیا دوستی نبود چه بسا خواص بی خواصی مانند عبیدالله بن عباس به امام حسن مجتبی خیانت نمیکرد و شبانه چند هزار سرباز را با خود به لشکر معاویه نمی فروخت.

اگر نبود سر پسر پیغمبر در کربلا بر بالای نیزه نمی رفت و...

2- بی سوادی جامعه:

امیر المومنین در نهج البلاغه می فرمایند: خداوند از علما و دانشمندان پیمان گرفته است که در برابر ستم ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان بی اعتنا نباشند.

پس در تفکر لیبرالی و تفکر دشمن اگر:

1- مردم عالم و دانشمند به امور خود باشند به آسانی گول ظواهر و حوادث را نمی خورند.

2- در این تفکر باید مردم جامعه ب یسواد باشند تا به راحتی حوادث را مدیریت کنند.

3- قدرت تحلیل حوادث را از دست می دهند.

4- اگر علما و دانشمندان جامعه و همچنین مردم به تعهدات خود پایبند باشند در مقابل حیله ها و تفکرات دشمن ایستادگی می کنند پس باید یا با زر و زیور های آنچنانی دهانشان بسته شود و یا اینکه از میدان خارج شوند.

اگر این دو هدف به خوبی در جامعه ای پی ریزی و هدایت شود مردم جامعه به راحتی رهبرشان را تنها می گذارند.

آن زمان با شمشیر امام زمانشان و رهبرشان را کشتند؛ اکنون با زمین گذاشتن حرف رهبرشان و خانه نشین کردن او را می کشند.

پس باید هوشیار بود.

@yadashthayebedoontaarof

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code