رویوران: عربستان نزدیک‌ترین ساختار را به فضای فکری داعش دارد

  • ۱۱۷

حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانهدر خصوص آینده ائتلاف بین المللی علیه داعش پس از اعدام خلبان اردنی به دست این گروه تروریستی، گفت: اجماع عربی و غربی در حمایت از داعش، گروه های تفکیری، جبهه النصره علیه بشار اسد وجود داشت و هزینه های سنگین میلیاردی در این زمینه پرداخت کردند.


وی با بیان اینکه کشورهای منطقه شامل عربستان، اردن، لبنان و ترکیه، امکانات، آموزش نظامی و سلاح در اختیار داعش قرار دادند، افزود: اکنون اما تغییر و تحولاتی در رویکرد غرب و منطقه در قبال داعش پس از عملیات تروریستی در فرانسه علیه شارلی ابدو، صورت گرفت و مبارزه علیه داعش به اولویت غرب تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، یادآور شد: تصور من این است که در سطح بین المللی یک نوع اولویت مبارزه با تکفیری ها در حال گسترش است، اما در سطح منطقه شرایط به گونه‌ای دیگر است، برخی از کشورهای منطقه به دلیل نوع ساختارشان در حمایت از این نوع گروه‌های تروریستی، حضور لرزان و سستی در مقابله با داعش دارند.

وی افزود: قطر، امارات، عربستان اکنون این وضعیت را دارند و اردن نیز تا پیش از این حادثه هولناک علیه خلبان اردنی، چنین شرایطی را تجربه می‌کرد. الان اما پایگاه هایی اجتماعی اردن به طور کلی ضد داعش شده است؛ همین الان نزدیک به 3 هزار اردنی در سوریه می جنگند و این نشان دهنده این است که ساختار اجتماعی اردن دچار مشکل است.

رویوران با بیان اینکه کشورهای منطقه باید بین مقابله با داعش و حضور در ائتلاف بین المللی و خروج از این ائتلاف یکی را انتخاب کنند؛ خاطرشنان کرد: یا باید تحت فشارهای افکار عمومی از ائتلاف بین المللی ضد داعش دور شوند که تحت فشار کشورهای غربی قرار می‌گیرند یا اینکه از فشارهای نهادهای دینی داخلی عبور کنند و موضع با ثباتی علیه داعش بگیرند و فعالیت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اردن انتخاب خودش را کرده است و در روز گذشته علی رغم اینکه امکانات محدودی دارد اما 30 پرواز علیه داعش داشته، افزود: داعش برای همه تهدید است اما بزرگترین تهدید را برای عربستان دارد چرا که ساختار اجتماعی و مذهبی عربستان نزدیک ترین ساختار به فضای فکری داعش است، به همین خاطر خطر بیشتری برای مقابله با داعش و حضور در ائتلاف بین المللی احساس می کند اما امارات آرامش فکری بیشتری دارد و بهتر در این زمینه تصمیم می‌گیرد.

رویوران درباره اینکه ائتلاف بین المللی تا چه حد به اهداف تعیین شده برای خود رسیده است، نیز گفت: از همان آغاز پیش بینی این بود که نیروی هوایی می تواند در حد 20 درصد تاثیر گذار باشد و بقیه اقدامات روی زمین باید انجام شود؛به همین خاطر این تاثیرگذاری محدود از قبل پیش بینی می شد، آمریکا و ائتلاف بین المللی نمی‌تواند از هوا تاثیرگذاری چشم‌گیری داشته باشند، هرچند تا حدی توانسته است حمایتی از نیروهای روی زمین صورت دهد اما در کل روندی که داشته تاثیرگذاری بسیار کمی داشت.

وی درباره احتمال اعزام نیروهای زمینی به عراق از سوی ائتلاف بین المللی هم گفت: بعید می دانم نیروهای ائتلاف بین المللی ریسک کنند و نیروی زمینی اعزام کند چرا که آمریکا به شدت از حضور نظامی در خاورمیانه گریزان است و در عراق هم نیروی زمینی به اندازه کافی وجود دارد و به ضربه های هوایی اکتفا کند.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code