سعید جلیلی موضوع پیاده روی‌اش با نماینده آمریکا را تکذیب کرد

  • ۱۸۵

این دومین بار است که در یک هفته سعید جلیلی دست به قلم شده و تکذیبیه صادر می‌کند. بار اول او اظهارات صادق خرازی را که مدعی بود «رهبری به جلیلی تذکر داده است» را تکذیب کرد. حالا او ادعاهای مطرح شده درباره پیاده روی خودش با معاون وزیرخارجه آمریکا را تکذیب کرده است.


پیاده روی دو هفته قبل محمدجواد ظریف و جان کری تنها در همان ژنو باقی نماند. ماجرا حتی تا جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس‌جمهور نیز کشیده شده و حاشیه هایی را پدیده آورده بود. از مجلس تا فضای مجازی و نمایندگان و فعالان سیاسی، همه و همه نسبت به این قدم زدن دیپلماتیک اعتراض کردند. وقتی ماجرا بالا گرفت نزدیکان دولت دست به کار شدند تا از ظریف و اقدامش دفاع کنند. روزنامه ایران به عنوان ارگان دولت نیز در مطالبی که منتشر کرده بود به نقل از روزنامه «ساندی تایمز» مدعی بود که در سال 2009 جلیلی و نیکلاس برنز (معاون وزیرخارجه وقت آمریکا) به قدم زدن و گفت‌وگو پرداختند. اما دفتر سعید جلیلی با انتشار نامه‌ای این موضوع را تکذیب کرد. گفتنی است بعد از انتشار مطلب «استاندارد دوگانه برای قدم زدن هسته‌ای» نمایندگان نیز به آن واکنش نشان داده و حتی منصور حقیقت پور نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود که در صورتی که جلیلی نیز این کار را کرده باشد باید با او برخورد شود.
حالا اما جلیلی صراحتا موارد مطرح شده با ذکر کرده و آنها را تکذیب کرده است.
دفتر سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی در جوابیه‌ای که برای روزنامه ایران نیز ارسال شده است، توضیح می‌دهد:
1- در صفحه اول با تیتر «استاندارد دوگانه برای قدم زدن هسته‌ای» در ذیل تیتر آمده است:  «مخالفان در حالی پیاده روی 15 دقیقه‌ای ظریف با همتای امریکایی خود را زیر سؤال برده‌اند که مشابه همین اقدام در سال 2009 و در حاشیه نشست ایران و 1+5 که هدایت تیم مذاکره‌کننده را سعید جلیلی عهده‌دار بود، اتفاق افتاده است.»
2- در صفحه سوم در قسمتی از مقاله تحت عنوان «هجوم به اصول دیپلماسی» مجدداً خبر کذب مذکور مطرح و در ادامه آمده است:  «براساس برخی منابع داخلی به نقل از نشریه غربی ساندی تایمز سعید جلیلی به‌صورت اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی قبلی به پیشنهاد نماینده انگلیس در فضای سبز با معاون وزیر خارجه امریکا به مدت 45 دقیقه قدم زده و گفت‌وگو کرده است.»
3- در صفحه سوم در ذیل نخستین خبر ستون «دیگه‌چه‌خبر» نیز از قول آقای صادق خرازی آمده است:  «آقایان در مذاکرات استانبول به توافق رسیدند که مواد هسته‌ای را به روسیه بفرستند و در آنجا تبدیل به میله سوخت هسته‌ای کنند. رهبری به‌طور مستقیم وارد شدند و جلوی این کار را گرفتند»، که این مطلب نیز کذب محض است.  گفتنی است سخنان صادق خرازی در مناظره تلویزیونی وی با علیرضا زاکانی بیان شده است.
منصور حقیقت پور، در این باره به خبرگزاری آریا گفته بود: اگر در زمان آقای سعید جلیلی هم چنین اتفاقی صورت گرفته باید به آن پرداخته شود همانطور که امروز آقای ظریف اشتباهی مرتکب شده و با وزیر امورخارجه آمریکا پیاده روی کرده است.
وی افزود:درحالی که باید صلابت رفتار انقلابی ما همواره حفظ شود اما این پیاده روی آقای ظریف با جان کری کاربدی  است که انجام شده است.
نماینده مردم اردبیل تاکید کرد:رابطه ما با آمریکا هنوز آنقدر درست نشده که بخواهیم باآنها قدم بزنیم لذا بنده نام این کارآقای ظریف را طنازی و عشوه سیاسی گذاشته ام.
حقیقت پور گفت:وقتی آمریکاییها مدعی هستند با وجود حل شدن مساله هسته ای بازهم ایران را تحریم میکنند باید حسرت یک راه پیمایی عشوه گرانه دیپلماتیک را بردل آنها بگذاریم .
وی تاکید کرد:بنده اگر در زمان آقای سعید جلیلی هم نماینده بودم و ایشان اقدام به قدم زنی با مقامات آمریکایی می کرد، قطعا تذکر می دادم.

روح اللـه عباســپور عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز گفته بود: دست و دل بازیی که  امروز در مذاکرات هسته ای وجود دارد به هیچ وجه در زمان آقای سعید جلیلی وجود نداشت .
عباسپور اظهار داشت:ما به هیچ وجه ندیدیم آقای جلیلی با مقامات آمریکایی در یک فضای آزاد قدم بزند و همچون آقای ظریف رفتار کند درواقع شرایط مذاکرات آقای جلیلی با شرایط امروز بسیار تفاوت داشت.
وی با بیان این مطلب که این قدم زدن معنا دارد،گفت:ما معتقدیم قدم زنی آقای ظریف با آقای جان کری برای کشور عوارض دارد درواقع وقتی تیم مذاکره کننده ما بخواهد با آمریکا رفتار ویژه ای داشته باشد برخی از کشورهای 1+5 نسبت به این مساله جریحه دار می شوند و کشورهایی چون چین و روسیه در مذاکرات عکس العمل منفی نشان می دهند چراکه احساس می کنند ایران آنها را به حساب نمی آورد وفقط به آمریکا توجه می کند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code