ایران برنده ضعف دیپلماسی اوباما در خاورمیانه؛ متحدان «اوباما» ناراضی‌اند!

  • ۸۵

«علی اصلان» تحلیلگر ترکیه‌ای مسائل بین‌الملل در مقاله‌ای به نقش آمریکا در خاورمیانه پرداخت و نوشت واضح است که اکثر دوستان و هم‌پیمانان آمریکا در خاورمیانه از این کشور در دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» استفاده نبردند و راضی نیستند.

خبرگزاری فارس: ایران برنده ضعف دیپلماسی اوباما در خاورمیانه؛ متحدان «اوباما» ناراضی‌اند!

بنا به گزارش روزنامه ترکیه‌ای «زمـان»، در این مقاله آمده است: اوباما در سخنرانی سه‌شنبه شب (سخنرانی سالانه اوباما) خود پیرامون «متحدان قدیمی» جز اندکی از موضوع امنیت و سیاست خارجی سخن نگفت در حالی که رئیس‌جمهوران پیشین آمریکا از این تریبون به عنوان ابزاری برای ایجاد سازمان‌های جدید و انتشار رعب در جهان استفاده  و سخنانشان را بر این منوال ادا می‌کردند. اما اوباما سیاست خارجی را اولویت کاری خود قرار نداد و اینگونه شد که نفوذ راهبردی آمریکا در سطح بین‌الملل افزایش یافت. اما طرفداران وی این رفتار او را ستایش می‌کنند.

اوباما متحدان خود را ناامید کرده است

عربستـان

نویسنده افزود: «کاخ سفید امید دوستان و متحدانش در خاورمیانه را ناامید کرده است. از عربستان شروع می‌کنیم؛ "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه این کشور هفته گذشته (3 بهمن) درگذشت اما به نظر می‌رسد وی با نگرانی و حسرت مُرد زیرا کشورش از طرف رقیب خطرناکش ایران محاصره شده است و از سوی دیگر با تهدیدات گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده روبروست. سعودی‌ها از افزایش نفوذ ایران در منطقه نگرانند. با حمله "جرج بوش" رئیس‌جمهور سابق آمریکا به عراق (2003) حکومت این کشور به دست شیعیان افتاد و سیاست‌های اوباما شیعیان را در این کشور تقویت کرد. علاوه اینکه نظام "بشار اسد" رئیس‌جمهور سوریه به عنوان متحد ایران باقی ماند و خواست سعودی‌ها برای سرنگونی آن تحقق نیافت».
«اما در یمن (هم مرز با جنوب عربستان) قدرت گرفتن شیعیان حوثی، خواب را از چشم سعودی‌ها ربوده است و کم نیستند عربستانی‌هایی که در این مسأله مقصر بوده‌اند».

اهمیت عربستان در کجا پنهان شده است؟

«عکس‌العمل هر چه باشد، آمریکا برای عربستان مرجع اصلی برای پناه بردن به آن است تا با کمک آن پاسخ تهدیدات شیعی را بدهد. به همین دلیل علی‌رغم سست شدن روابط، ریاض هیچ زمانی به صورت کامل روابط خود با آمریکا را قطع نکرده است بلکه روابط آنها در ماه‌های اخیر بهتر نیز شده است».

«آمریکا نیز خواهان اتحاد با عربستان سعودی است زیرا یکی از دولت‌های رهبر در جهان سنی عرب به شمار می‌رود. اما باید بگوییم که عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت در اقتصاد جهان بسیار تاثیر می‌گذارد. ریاض از تولید نفت خود کم نکرد و باعث کاهش قیمت آن شد. از سوی دیگر تحریم‌های آمریکایی اعمال شده بر روسیه به خاطر مسأله اوکراین، علاوه بر نفت بر اقتصاد این کشور تاثیر گذاشت و به این ترتیب آمریکا و عربستان به نوعی روسیه را به خاطر حمایت از ایران و اسد تنبیه کردند».

«رئیس دولتی که اهمیت راهبردی آن تا به این حد بود فوت شد بنابراین طبیعی بود اوباما سفر خود به هند را کوتاه کند و برای گفتن تسلیت راهی عربستان شود».

رژیم صهیونیستی

بحران نتانیاهو در آمریکا

اسرائیل در این مرحله بیشتر از همه از دست آمریکا ناراحت است زیرا کاخ سفید با برقراری (مذاکره و) رابطه با ایران و سعودی، تل‌آویو را به حاشیه رانده است. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از مخالفان سرسخت ایران است. اوباما تهدید کرد که در مقابل طرح تحریم ایران از سوی جمهوری‌خواهان از وتو استفاده خواهد کرد و جمهوری‌خواهان نیز بدون اجازه قبلی از کاخ سفید از نتانیاهو خواستند برای یک سخنرانی به کنگره برود اما اوباما و «جان کری» وزیر خارجه اعلام کردند نمی‌خواند نتانیاهو را تا قبل از انتخابات ایرائیل (17 مارس 2015) ببینند زیرا این رفتاری اخلاقی نیست.
اگر به دلخوری کاخ سفید نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که سفر نتانیاهو ، روابط آمریکایی- اسرائیلی را به مثابه حزب معارضی قرار می‌دهد که به ضرر منافع اسرائیل است. از سوی دیگر دور کردن این بحران به ضعف دیپلماتیک کاخ سفید اشاره دارد.

ترکیـه

ترکیه به چشم‌انداز مورد نظر خود در دوره اوباما نرسید

ترکیه از جمله کشورهای منطقه است که به آنچه دوره اوباما می‌خواست، نرسید. آنکارا دید که موضوع سوریه در میانه راه رها شده و اوباما درهای ترکیه را جز در زمانی که به آن نیاز دارد، نمی‌کوبد. برای همین زبان حال ترکیه خطاب به آمریکا این شد که تا زمانی که به خواست ما اهمیت نمی‌دهید از شما در چهارچوب مبارزه با داعش جز به صورت محدود حمایت نمی‌کنیم. آنکارا به شدت از راه‌حل‌های ارائه شده آمریکایی در مسأله سوریه که خواهان بقای اسد است، ناراحت است.
آنکارا در ابتدا درنیافته بود که سیاست آمریکا بر این استوار شده بود که ابدا به خطراتی که به منافعش آسیب نمی‌رساند، اهمیتی نمی‌داد به همین دلیل دست به اقدامات و رفتارهای غیرواقعی و خطرناکی در سوریه زد. حال رهبران ترکیه باید از غرور خود به خاطر منافع کشورشان کوتاه بیایند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای خروج از بحران باشند.

نتیجه؛ افزایش نفوذ ایران در پی ضعف اوباما

علی اصلان، نویسنده ترکیه‌ای در پایان نوشت: می‌توان نمونه‌های زیادی از متحدان ناراضی آمریکا را در اینجا ارائه کرد. روشن است که بیشتر دوستان و متحدان آمریکا در خاورمیانه از شش سال پیش تاکنون از دولت اوباما استفاده نبرده‌اند. آشوبی که در پی جنبش‌های عربی رخ داد، نه فقط آمریکا، بلکه همه طرف‌ها در منطقه را به برگزیدن گزینه‌های سختی مجبور کرد. ایران بزرگ‌ترین برنده عدم مداخله مستقیم اوباما در اختلافات منطقه‌ای است و همه را در جهت منافع ملی خود به خدمت گرفت. ایران حسن‌ظن غرب را از طریق مذاکرات هسته‌ای به دست آورد و از سوی دیگر، گام به گام نفوذ منطقه‌ای خود را افزایش داد. معنایش این است که ایران دشمنانش را به مرگ گرفت تا به تب راضی شوند و به همین دلیل دیپلماسی ایران شایسته احترام است به خاطر ذکاوتی که نشان داد.


تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code