شهدای گمنام واقعی که حتی محل دفن آنها تابلو ندارد‌!!

  • ۱۴۴

عجب نیست که جنازه سربازان کشورهای غاصب و مستکبر عالم در بالا‌ترین درجات و شئون تدفین و تکریم می‌شوند. عجب از ماست که کلمه «شهید» را می‌شنویم و در رهگذر کوچه‌ها به فراموشی می‌سپاریمشان.

اگر زنده نگه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست، چرا ما یادی از آنان که نمی‌کنیم هیچ، آنان را از سرزمین‌های پاک‌ فکه و طلائیه و مجنون و شلمچه به زور بیرون می‌آوریم و در شهرهای شلوغمان گمشان می‌کنیم. اگر قرار است تشییع و تدفین شهید گمنام فقط برای چند روزی ما را درگیر و خوشنام سازد و بعد از آن در گوشه‌ای از شهر فراموش شوند،‌ همان به که همچون گنجی در کربلای ایران ‌بمانند تا شاید روزی مردمانی دیگر آنان را بازشناسند و خاکشان را از برای شفا به توبره بکشند.

وقتی ‌چند ماه پیش همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) دو شهید گمنام بر فراز دست‌های مردم متدین و انقلابی شهرک قیام‌دشت تشییع شد و در بوستان آزادی جای گرفتند، فکر می‌کردیم ‌این محل و این بوستان محل زیارت عاشقان و دلسوختگان خواهد شد و قرار است طی قول و وعده‌ای که مسئولان امر داده‌اند، مقبره و یادمانی در شأن این شهدا ساخته و امکانات لازم جهت زائران این ستارگان آسمانی فراهم شود. 

اما امروز که برای پیدا کردن این شهدا شهر را جستجو می‌کردیم، حتی یک تابلو کوچک و رنگ و رو رفته نیافتیم که نشانه‌ای از این بی‌نشان‌ها برایمان داشته باشد! 

شاید اگر اندکی فکر می‌کردیم که زنده بودنمان را مدیون این زندگان حقیقی هستیم، آنان را در میانه بوستانی اینچنین و بدون هیچ امکانات و نشانه‌ای‌‌‌ رها نمی‌کردیم و حداقل سقفی ‌یا فرشی و یا تابلویی که نشانه‌ای از آنان داشته باشد، فراهم می‌آوردیم‌. 


هر چند ‌غبار غفلت بین ما و شهدا فرسنگ‌ها فاصله انداخته، ‌پر واضح است که شهدای گمنام همچنان که در بین دیگر شهدا از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، نیازی به سقف و فرش ما ندارند و اگر امروز ما نگران این زرق و برق‌هاییم، از آن جهت است که خویش را بازیابیم، زیرا این شهدا سقفی به وسعت تمام آسمان و زمینی به پهنای دهر دارند. 

آنچه در ادامه می‌خوانید، آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‎جمهور، این مصوبه را در ‌۱۴ /۱۰/ ۱۳۹۳ برای اجرا به وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ کرده و بر اساس آن دستگاه‌های مشمول موظفند، خدمات لازم را جهت گلزار‌ها و یادمان‌های شهدا تأمین کنند؛ باشد که مسئولین و رهروان واقعی این شهدا، رسم مهمان‌نوازی ‌به جای آرند و خودشان را از غفلت بیرون بکشند. 

در این آیین‌نامه آمده است: وزارتخانه‌های نفت و نیـرو موظفند حسب مـورد هزینـه خدمات مربوط به آبرسانی، برق‌رسانی و گازرسانی از جمله انشعاب موارد یاد شده در کلیه گلزار‌ها و ‌یادمان شهدا‌ را تأمین کنند. 

تبصره ـ هزینه‌های آب، برق و گاز مصرفی گلزار‌ها و یادمان شهدا‌ در مکان‌هایی که تحت پوشش شهرداری‌ها و سازمان‌های اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیستند، رایگان است. 


ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است نسبت به احداث و بهسازی جاده‌های مواصلاتی مناسب و تأمین هزینه‌های خدمات مربوط و تهیه و نصب تابلوهای راهنمای گلزار‌ها و یادمان شهدا‌ در مناطق مختلف کشور اقدام نماید. 

ـ وزارت کشور موظف است، نسبت به تأمین هزینه‌ و اجرای خدمات مربوط به نگهداری گلزار‌ها و یادمان شهدا‌ از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌های مربوط اقدام نماید. 

ـ هرگونه جابجایی قبور و دفن افراد غیرشهید یا تغییر کاربری و اجرای هرگونه طرح ساماندهی در قطعات و حریم گلزار شهدا‌ با موافقت بنیاد امکان‌پذیر است. 

ـ بنیاد موظف است نسبت به ساخت و ساماندهی گلزار‌ها و یادمان شهدا اقدام نماید. 
ـ دستگاه‌های مشمول مکلفند، اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این آیین‌نامه را با هماهنگی بنیاد جهت پیش‌بینی در لوایح بودجه سالانه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام نمایند و سازمان یاد شده مکلف است، اعتبار مربوطه را در ردیف اعتباری دستگاه‌های مشمول منظور و پرداخت نماید. 

ـ به منظور پیگیری و ایجاد هماهنگی‌های لازم بین‌ دستگاه‌های ذی‌ربط جهت اجرای مناسب این آیین‌نامه، کارگروه ساماندهی گلزار شهدا در مراکز استان‌ها با ترکیب زیر تشکیل می‌شود؛ 

الف ـ معاون امور عمرانی استاندار (رئیس) 
ب ـ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان (دبیر) 
پ ـ رئیس واحد استانی وزارت نیرو
ت ـ رئیس واحد استانی وزارت نفت
ث ـ رئیس واحد استانی وزارت راه و شهرسازی
ج ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان
چ ـ نماینده ستاد کل نیروهای مسلح در استان
ح ـ مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code