فقط رییس قوه قضاییه می‌تواند اجازه تجویز اعاده دادرسی بدهد

  • ۱۱۰

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص واکنش محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور سابق به حکم صادره برای وی اظهار داشت: این حکم برای ایشان قابل پذیرش نیست و معلوم است که از آن ناراحت هستند. وی با بیان اینکه برای اجرای حکم صادره برای موکلش زمانی در نظر گرفته نشده، تصریح کرد: ما دنبال اعاده دادرسی هستیم و ممکن است برای توقف اجرای حکم، دستوری هم بگیریم.
وکیل رحیمی: حکم قابل پذیرش نیست و ایشان ناراحت هستند

وکیل معاون اول دولت احمدی نژاد همچنین گفت: ظرف چند روز آینده درخواست خود از رئیس قوه قضائیه برای اعمال ماده ۱۸ در پرونده رحیمی را تقدیم دستگاه قضایی خواهد کرد. بر اساس ماده ۱۸ قانون آئین دادرسی، اگر آرای قطعی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، نظامی و دیوان عالی کشور به تشخیص رئیس قوه قضاییه به عنوان قاضی القضات، خلاف بیّن شرع باشند، جهت اعاده دادرسی به مرجع صالح برای رسیدگی مجدد ارجاع می شود.

اسفنانی: حکم محکومیت محمدرضا رحیمی قابل تجدید نظر نیست

اما یکی از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی حکم محکومیت رحیمی را غیر قابل تجدید نظر اعلام کرد. محمدعلی اسفنانی، درباره احتمال لغو حکم محکومیت معاون اول احمدی‌نژاد گفت: «حکم آقای محمدرضا رحیمی قطعی شده است چرا که دیوان عالی کشور مرجع تجدیدنظر این حکم بوده بنابراین هیچ کس نمی‌تواند مانع اجرای آن شود».

وی تاکید کرد: «حکم دیوان عالی کشور به هیچ وجه قابل تجدید نظر نیست مگراینکه رییس قوه قضاییه براساس ماده ۱۸قانون اصلاح تشکیل دادگاه عمومی و انقلاب حکم را خلاف شرع بداند که در این‌صورت ایشان می‌تواند اجازه تجویز اعاده دادرسی بدهد تا موضوع یکبار دیگر بررسی شود هرچند من بعید می‌دانم رییس قوه قضاییه چنین درخواستی بدهد».

این نماینده مجلس اظهار داشت: «براساس قانون، فرد محکوم برای اجرای حکم احضار می‌شود که در صورت عدم تمکین این فرد بازداشت می‌شود». اسفنانی مساله رحیمی را به زیان کشور دانست و گفت: این پرونده صدمه‌ای است که به کشور وارد شده چرا که ایشان معاون اول رییس جمهور بوده که بعد از رهبر بالا‌ترین مقام سیاسی کشور محسوب می‌شود. وقتی کسی که دراین جایگاه چنین تخلفی را مرتکب می‌شود اولین آسیب را به کشور وارد می‌کند پس کسی نمی‌تواند ادعا کند که این مساله مختص به یک جریان یا فرد خاصی است. اسفنانی تصریح کرد: «آقای رحیمی براساس حکم دادگاه مجرم است بنابراین نسبت دادن ایشان به شخصی یا جریانی فقط بازی‌های سیاسی است».

محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد به پنج سال و ۹۱ روز حبس و پرداخت سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان و انفصال از مشاغل دولتی محکوم شده است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code