غنی سازی 60 درصدی مقابله به مثل نیست و جدی خواهد بود

  • ۱۴۲

در روزهای گذشته گنگره آمریکا اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر در دستور کار خود قرار داده است، البته رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به این اقدام، در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد که هر گونه تحریم علیه ایران را وتو خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که ایران از طریق کنگره تحریم شود.

 البته این ماجرا به اینجا ختم نشد و وزارت امور خارجه ایران نیز به این اقدامات واکنش هایی نشان داد به طوری که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در میزگردی در نشست سالانه داووس با اشاره به این موضوع اظهار کرد: تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه ایران باعث از میان رفتن طرح اقدام مشترک می شود که سال گذشته در ژنو درباره آن توافق کردیم. رئیس جمهور آمریکا قدرت وتوی آن را دارد ولی پارلمان ما نیز اقدام متقابل خود را دارد.

وی در خصوص این اقدام مجلس شورای اسلامی، گفت: من نمی دانم نمایندگان چکار خواهند کرد؛ این به عهده نمایندگان مجلس است. آنان به صراحت گفته اند که اگر گنگره آمریکا این طرح را تصویب کند، آنان نیز طرحی را تصویب می کنند که از دولت خواهد خواست در صورت اجرای عملی تحریم ها علیه ایران، ما نیز میزان غنی سازی خود را افزایش بدهیم.

ظریف در ادامه اظهار داشته است: تحریم ها باعث نشدند که دولت ما به میز گفتگوها بیاید. اگر تحریم ها دولت ما را به مذاکره سوق داده بود اکنون باید میز مذاکره را ترک می کردیم. ما می خواهیم ماهیت و پویایی روابطمان را تغییر بدهیم و اگر چنین اتفاقی روی بدهد، برای همه بهتر خواهد بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با حمایت از این گفته های وزارت خارجه طرحی را که مدت ها پیش به دلیل توافقات انجام شده در ژنو به حالت مسکوت نگاه داشته بودند، بار دیگر در دستور کار خود قرار دادند و با تکمیل کردن بخشهای مختلف آن در صدد این هستند که در صورت تصویب تحریم های جدید علیه ایران آن را مصوب و به مرحله اجرا در آورند.

در همین زمینه سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با تابناک بیان داشت: مجلس از قبل برای غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد برنامه داشت و وزیر امور خارجه کشور نیز با توجه به اطلاعی که از قبل در این مورد داشت اظهار نظر کرده است. آقای ظریف از طرح مجلس کاملاً مطلع بود و تعامل کاملی بین دولت و مجلس در این زمینه وجود دارد.

وی در توضیح این طرح گفت: مجلس از قبل طرحی را آماده کرده بود تا در صورت عدم توافق و نرسیدن به یک وجه اشتراک در مذاکرات هسته ای، جمهوری اسلامی غنی سازی اتمی را تا 60 درصد برساند و راه خود را ادامه دهد. البته این طرح با توجه به اینکه توافق ژنو حاصل شد و مذاکرات در حال انجام است، مسکوت ماند.

وی ادامه داد: اما با اظهار نظرها و تهدیداتی که اخیرا در کنگره مبنی بر وضع تحریم های جدیدی علیه ایران صورت گرفته است؛ نمایندگان به ویژه کمیته هسته ای مجلس، اقدام به تهیه طرح جدیدی کرده اند. این طرح کاملا علمی، دقیق و جامعی است که روند غنی سازی را در حد مورد نیاز افزایش می دهد.

وی در خصوص گفته های اوباما که اظهار کرده بود در صورت تصویب تحریم های جدید در کنگره آن را وتو خواهد کرد گفت: آقای اوباما می داند در صورت تصویب و اجرای تحریم های جدید علیه ایران، سوت پایان مذاکرات و شکست مذاکرات زده خواهد شد. این شکست را آمریکایی ها باید بپذیرند، چرا که آنها بودند که برخلاف توافق ژنو علیه ایران تحریم جدید وضع می کنند. لذا در این شرایط اوباما تلاش می کند تا از تمام قدرت خود برای جلوگیری از تحریم های جدید استفاده کند.

وی در خصوص انگیزه گنگره امریکا از اعمال تحریم های جدید گفت: من انگیزه آنها را نمی دانم ، اما مجلس ایران تصمیم جدی دارد و تنها یک مقابله به مثل ساده نیست و اگر آنها بخواهند تحریم جدید تصویب کنند ما در مجلس این لایحه را به تصویب خواهیم رساند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code