سرنوشت سیاسی یمن را کدام گروه‌ها رقم خواهند زد؟ + اینفوگرافی

  • ۸۷
تحولات سیاسی در یمن طی هفته‌های اخیر، سرعت و عمق بسیار بیشتری به خود گرفته که در نتیجه آن، بی‌ثباتی در این کشور به بالا‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است. در این میان، منازعه گروه‌های داخلی از یک سو و اهمیت یمن برای هر یک از کشورهای منطقه از سوی دیگر، به اوج گیری تنش‌ها در این کشور دامن زده است؛ اما بازیگران اصلی در تحولات جاری یمن کدامند؟

در پی استعفای رئیس جمهور و کابینه یمن، تحولات سیاسی این کشور وارد فاز جدیدی شد که با افزایش بی‌ثباتی در این کشور و مبهم شدن چشم انداز آینده این کشور در ابعاد داخلی و خارجی همراه بود. در این میان، درگیری گروه‌های سیاسی مهم در یمن، نقش مهمی در تعیین سرنوشت این کشور خواهد داشت. 

بنا بر این گزارش، پس از اعلام خبر استعفای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، مقامات برخی استان‌های این کشور اعلام کردند، دیگر از پایتخت این کشور که اکنون تحت کنترل جنبش انصارالله (حوثی‌ها) است فرمان نخواهند گرفت؛ بر این اساس، مقامات استان‌های جنوبی عدن، مارب، سبا و جوف با استفاده از شرایط جاری، در پی افزایش دامنه قدرت و اختیارات خود برآمده‌اند. 

از سوی دیگر، حوثی‌ها پیشنهاد کرده‌اند برای برقراری ثبات در کشور و جلوگیری از آشوب و هرج و مرج بیشتر، یک شورای ریاست جمهوری، مسئولیت اداره یمن را بر عهده بگیرد که اعضای آن از میان نیروهای امنیتی، احزاب سیاسی و چهره‌های سیاسی برجسته این کشور انتخاب شده باشند. این در حالی است که مطابق قانون اساسی، با توجه به استعفای رئیس جمهور و همچنین فقدان معاون وی، پارلمان باید مسئولیت‌های اجرایی کشور را نیز بر عهده بگیرد. 

با وجود این، عمل به این بخش از قانون اساسی از آنجایی مشکل ساز می‌شود که یحیی الراعی، رئیس پارلمان، از جمله اعضای ارشد حزب کنگره ملی است که حزب علی عبدالله صالح، رئیس جمهور مخلوع این کشور به شمار می‌رود و به این ترتیب، افتادن مسئولیت اداره کشور به دست وی، عملاً به معنای بازگشت به شرایط سابق خواهد بود. 

افزون بر این، آنچه اوضاع سیاسی و امنیتی یمن را بیش از پیش وخیم می‌سازد، کنترل بخش‌هایی از این کشور توسط القاعده شبه جزیره عربستان، از شاخه‌های گروه القاعده است که در شرایط کنونی و با توجه به بی‌ثبات شدن اوضاع، درصدد توسعه دامنه فعالیت‌های خود برآمده است؛ امری که می‌تواند یک تهدید امنیتی جدی را نه فقط برای یمن، بلکه برای کل منطقه به همراه داشته باشد. 

به هر حال، آنچه سرنوشت سیاسی یمن را تعیین خواهد کرد، نتیجه منازعه میان گروه‌های مذکور است که در حال حاضر هر یک بخش‌هایی از کشور را در اختیار داشته و در جهت توسعه دامنه نفوذ خود بر سراسر کشور در تلاش هستند. 

سایت شبکه خبری «یو اس‌ای تودی» در قالب یک اینفوگرافی به بررسی بازیگران کلیدی حاضر در عرصه سیاسی یمن و وضعیت فعلی هر یک از آن‌ها پرداخته است؛


برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code