حق ندارند ازتریبون مجلس اصل نظام را زیر سوال ببرند

  • ۱۱۵

 مهدی غضنفرآبادی، عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است: «اینکه کسی بخواهد انقلاب و اصل نظام را زیر سوال ببرد این تضارب آرا نیست. استفاده از ‌تریبون مجلس علیه نظام را نمایندگان نمی‌توانند تحمل کنند. آقای مطهری حرفش را بارها گفته و جواب شنیده، حتی در محضر مقام معظم رهبری او گستاخی کرد و همین حرف را زد و جواب شنید، چه نیازی دارد که دوباره تصمیم نظام را زیر سوال ببرد؟» با او در مورد وقایع روز یکشنبه مجلس گفت وگو کردیم.

 

شما روز یکشنبه 21 دی در نشست علنی مجلس حضور داشتید. هنگام نطق آقای علی مطهری نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس اتفاقاتی افتاد که صحبت‌های او را ناتمام گذاشت. درباره وقایع آن روز چه نظری دارید؟

آقای مطهری در نطقش مطالبی گفت که نباید بیان می‌کرد، مثلا درباره واگذاری زمین برای ساخت مسجد اهل‌سنت در تهران صحبت کرد، روز 9 دی را با مقدمه مشکوکی یوم‌الشیطان خواند، بعد حصر سران فتنه را غیر‌قانونی اعلام کرد، حال آنکه بارها و بارها پاسخ این حرف خود را شنیده بود اما بازهم از روی لجبازی در نطقش آن را گفت که «حصر سران فتنه غیرقانونی است و آنها باید محاکمه شوند.» نمایندگان این مطالب را بر‌نتافتند و واکنش نشان دادند و اعتراض خود را بیان کردند. آقای ابوترابی‌فرد رئیس جلسه برای مدیریت فضا اعلام تنفس داد تا مقداری اوضاع آرام شد و بعد از آن نیز جلسه ادامه پیدا کرد.

همان‌طور که شما اشاره داشتید آقای مطهری مباحث مختلفی را از جمله تقدیر از راهنمایی و رانندگی و جشنواره فیلم عمار، انتقاد به دولت برای نپذیرفتن اشتباه برداشت 1/4 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی و پاسخ خواستن از وزیر راه و شهرسازی درباره شرکت ایرلاین صهیونیستی - اوکراین در نطق خود مطرح کرد، بهتر نبود نمایندگان معترض نخست همه صحبت‌های ناطق را می‌شنیدند و بعد براساس آیین‌نامه در قالب تذکر یا نطق به آن صحبت‌ها واکنش نشان می‌دادند؟

تصورم این است که نطق آقای مطهری را برای او آماده کرده بودند و خوب هم روی متن آن به لحاظ روانشناسی کار شده بود، مثلا موضوعی که خیلی اهمیت ندارد، مثل برداشت 1/4میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی مطرح شد تا بعد زیر سئوال بردن مسائل و موضوعات مهم نظام توجیه داشته باشد. در واقع آن مطالب کم‌اهمیت پوششی شد تا آقای مطهری بخواهد حرف باطل خود را بیان کند مثل خبرگزاری ‌بی‌بی‌سی که یک حرف راست را می‌زند بعد در کنار آن چند خبر دروغ را به مخاطبان خود تحویل می‌دهد.

اینکه کسی بخواهد انقلاب و اصل نظام را زیر سوال ببرد این تضارب آرا نیست. استفاده از ‌تریبون مجلس علیه نظام را نمایندگان نمی‌توانند تحمل کنند. آقای مطهری حرفش را بارها گفته و جواب شنیده، حتی در محضر مقام معظم رهبری او گستاخی کرد و همین حرف را زد و جواب شنید، چه نیازی دارد که دوباره تصمیم نظام را زیر سوال ببرد؟ البته این کار آقای مطهری برای نخستین بار نبود. آقای مطهری باتوجه به حرف‌هایی که این طرف و آن طرف زده است، حساسیت نمایندگان را برانگیخته. اگر دفعه اولش بود شاید این اتفاق نمی‌افتاد.

کدام قسمت صحبت‌های آقای مطهری را ضد‌انقلاب تعبیر می‌کنید؟

نظام تصمیمی‌ گرفته که سران فتنه در حصر باشند. زیر سوال بردن این تصمیم و غیرقانونی خواندن آن معنی ندارد.

برخی می‌گویند اینکه یک نماینده مجلس از قوه‌قضائیه طرح انتظار کند شما این صحبت را زیر سئوال بردن تصمیم نظام تعبیر می‌کنید؟

انتظاراتی که از قوه‌قضائیه بیان می‌شود فرق می‌کند. قوه‌قضائیه چندی پیش به مواضع آقای مطهری پاسخ داد اما او دنبال چیز دیگری است. بارها به او گفته شده این طور مطرح کردن موضوعات درست نیست. به هر حال نظام تصمیمی‌ گرفته که سران فتنه در حصر باشند.

در کل اگر نماینده‌ای در تنظیم متن نطق خود اشتباه کرد و مطالب نادرست یا نا‌بجایی را در صحن علنی بیان کرد چگونه باید پیگیری شود؟ آیا اقدام فیزیکی و جر و بحث جنجالی چاره کار است؟ آیا این کار مجلس شورای اسلامی را سوژه رسانه‌های بیگانه نمی‌کند یا آنکه بهتر است طبق روال قانونی و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس عمل شود؟

به نظرم چون یک حرمت‌شکنی از ‌تریبون مجلس داشت انجام می‌شد نمایندگان این مساله را بر‌نتافتند چون اگر کسی مقابل این حرمت‌شکنی‌ها سکوت کند دوباره ادامه پیدا می‌کند.

شما دو دوره با آقای مطهری در مجلس همکار بودید. با شناختی که از شخص آقای مطهری دارید فکر می‌کنید او بعد از این حادثه سکوت می‌کند و از نطق‌های این چنینی دست بر‌می‌دارد؟

مطهری باید نسبت به این رفتارش پاسخگو باشد. البته برای آقای مطهری دعا می‌کنیم. آقای مطهری حیف است به او توصیه و نصیحت می‌کنیم و کما‌اینکه این کارها را کردیم که خودش را از جریان فتنه جدا کند. من فکر می‌کنم نطق مطهری را دیگران آماده کردند چون نطق حساب‌شده‌ای بود. آقای مطهری با این روال پیش برود هم خودش را ضایع می‌کند و هم پا روی خون پدر شهیدش می‌گذارد. ما واقعا دلمان برای آقای مطهری می‌سوزد. من آرزو دارم او دست از این حرکات بردارد اما احتمال می‌دهم دوباره این کار را تکرار کند.

اصلاح طلبان می‌گویند مطهری نماد اصولگرای واقعی است، در مقابل، منتقدانش می‌گویند مطهری خود را به جریان فتنه چسبانده است، اینکه شما می‌گویید نطق علی مطهری را افراد دیگری برایش آماده کردند منظورتان عوامل خارجی است؟

خیر، فکر می‌کنم که اصلاح‌طلبان افراطی آماده کردند.

اصلاح‌طلبان افراطی دنبال محاکمه سران فتنه هستند؟

به‌هر‌حال آنها قدرت ندارند حرف بزنند. به‌همین علت از طریق پسر شهید به لحاظ اعتباری که دارد دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند.

یعنی اصلاح‌طلبان افراطی دنبال محاکمه سران‌فتنه هستند و از وقوع این اتفاق رضایت دارند، بر همین اساس نطق علی مطهری را تنظیم کردند؟

آنها دنبال ‌تریبونی برای سران فتنه هستند. غافل از آنکه به‌هر‌حال اگر سران فتنه محاکمه شوند تصمیم به علنی یا غیر‌علنی‌بودن دادگاه با قاضی است. وانگهی علنی بودن دادگاه به این نیست که از تلویزیون پخش شود.

 

علی مطهری هم می‌گوید دادگاه تعیین کند؟

علی مطهری می‌گوید حصر خلاف قانون است، درصورتی که ما می‌گوییم خلاف قانون نیست.

شما می‌گویید نطق مطهری را تندروهای اصلاح‌طلب نوشتند؟

بله، همین طور است.

سوال این است آیا اصلاح‌طلبان افراطی راضی به محاکمه سران فتنه هستند؟

احتمال می‌دهم این طوری باشد.

یعنی اصلاح‌طلبان افراطی هم دوست دارند سران فتنه محاکمه شوند؟

این طور به نظر می‌رسد.

دستگاه قضا که قدرت خود را در محاکمه متهم فساد 3هزار میلیارد تومانی نشان داد و حکم قاضی را نیز اجرا کرد نمی‌تواند سران فتنه را هم محاکمه کند؟

می‌تواند این کار را انجام دهد، سخنگوی قوه‌قضائیه هم اعلام کرد اگر مصوبه شورای‌عالی امنیت‌ملی بر‌داشته شود، حتما سران فتنه محاکمه می‌شوند.

پس اشکال کار چیست، نمایندگان معترض صبر می‌کردند دو دقیقه پایانی نطق علی مطهری تمام می‌شد بعد به او تذکر می‌دادند که در اشتباه است؟

وقتی که حرمت‌شکنی به این صورت آغاز شد، تحمل نکردند.

در کل دو حالت متصور است یا علی مطهری اشتباه کرده یا نمایندگان معترض که نطق او را قطع کردند مرتکب خطا شدند، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نمی‌خواهد هیچ اقدامی‌ کند؟

عده‌ای از نمایندگان شکایتی را از نطق آقای مطهری مطرح کردند و حتما هیأت نظارت در جلسه آتی به این مساله رسیدگی می‌کند.

شاکیان علی مطهری از چه طیف سیاسی بودند؟

نمی‌دانم نیاز است چه تعدادی این شکایت را امضا کنند ولی اکثر نمایندگان نگران صحبت‌های او بودند. حتی اصلاح‌طلبان مجلس نیز از اقدام علی مطهری و ‌بی‌حرمتی‌های او نگران بودند، هنگام نطق از او تقاضا و خواهش کردند که ادامه ندهد اما او نپذیرفت.

اگر آقای مطهری نیز به استناد قانون اساسی از معترضان به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان طرح شکایت کند آیا این شکایت هم بررسی می‌شود؟

ما بررسی می‌کنیم که علت و باعث و بانی وقایع روز یکشنبه 21 چه کسی بود.

بعد از بررسی هیأت چه اقدامی‌ می‌کند؟

طبق قانون شکایت را بررسی می‌کند.

کار به آنجا می‌رسد که دوباره اعتبارنامه آقای مطهری در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود؟

خیر، کار بررسی در قالب رسیدگی به اعتبارنامه نیست اگر هیأت آقای مطهری را متخلف تشخیص داد خود هیأت یک تصمیم می‌گیرد و سپس در قالب گزارشی تخلف را برای رسیدگی به جرم به قوه‌قضائیه ارسال می‌کند.

 

شما عضو دو کمیسیون قضایی و حقوقی و تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس هستید. طبق قانون اساسی نماینده در نطق آزاد است و نطق او پیگرد قانونی ندارد، پس شما چه گزارشی را به قوه‌قضائیه ارسال می‌کنید؟

نطق آزاد است اما اگر فحاشی کرد و این فحاشی مجرمانه بود به جرم او رسیدگی می‌شود.

اینکه برخی نمایندگان به برخی افراد اتهاماتی را نسبت می‌دهند که در هیچ دادگاهی اثبات نشده چطور؟ آیا هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به نطق این نمایندگان رسیدگی می‌کند؟

آنها هم شکایت متعددی دارند که هیأت رسیدگی می‌کند.

آیا هیأت مواردی را به دادگاه فرستاده است؟

بله، خانواده آقای هاشمی شکایت‌های زیادی کردند.

خانواده آقای هاشمی به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردند؟

خیر، آنها به دادگاه شکایت کردند و دادگاه از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان استعلام می‌کند که آیا این نطق در راستای وظایف نمایندگی بوده یا خیر.

بعد شما چه جوابی دادید؟

ما به استعلام دستگاه قضا رسیدگی و اعلام نظر کردیم.

آیا همواره گفتید در چارچوب ادای وظایف نمایندگی بوده است؟

این را نمی‌توانم بگویم، در کل قوه قضائیه مواردی را که از هیأت نظارت استعلام خواسته، هیأت عادلانه رسیدگی کرده و اگر جرم بوده آن را اعلام کرده، اگر هم جرم نبوده در پاسخ استعلام آورده که این حرف در راستای وظایف نمایندگی بوده است. از هر دو نوع مورد داشتیم. ما نمی‌خواهیم موضوعات سیاسی شود.

عملکرد هیات‌رئیسه در آن روز چطور بود؟ برخی می‌گویند هیات‌رئیسه مدیریت خوبی بر فضای مجلس نداشت؟

بیشتر از این نمی‌توانست انجام دهد.

آقای ابوترابی‌‌فرد درست عمل کرد؟

بله، به نظر من مدیریتش خوب بود.

اینکه نطق آقای مطهری را قطع کند طبق آیین‌نامه بود؟

بله، ماده آیین‌نامه را هم بیان کرد

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code