ادامه تنش میان کنگره و کاخ سفید بر سر ماجرای دعوت از نتانیاهو

  • ۱۵۷
پذیرش دعوت رئیس مجلس نمایندگان از سوی نتانیاهو برای سخنرانی درباره ایران، خودداری اوباما از دیدار با نتانیاهو در جریان سفر آتی وی به آمریکا، بیانیه موساد درباره گزارش های منتشره راجع به رویکرد این سازمان در قبال ایران و سرمقاله یک روزنامه آمریکایی در نقد طرح تحریم های جدید ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران به موضوع تقابل کنگره آمریکا و کاخ سفید بر سر موضوع تحریم های ایران اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «ژاپن تایمز» از پذیرش دعوت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سوی نتانیاهو خبر داده است. این روزنامه می نویسد بنیامین نتانیاهو، تخست وزیر رژیم اسرائیل اعلام کرده در جریان سفر خود به آمریکا در ماه مارس، در کنگره سخنرانی خواهد کرد. ژاپن تایمز اشاره می کند که دعوت جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو که بدون مشورت با کاخ سفید انجام شده، اسباب ناخرسندی دولت اوباما را فراهم کرده است.

در همین راستا، کاخ سفید اعلام کرده اوباما در زمان سفر نتانیاهو به آمریکا با وی دیدار نخواهد کرد. به نوشته «نیویورک تایمز»، کاخ سفید اعلام کرده در جریان سفر ماه مارس نتانیاهو به ایالات متحده که با هدف لابی کردن جهت تشدید تحریم های ایران انجام می گیرد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با وی دیدار نخواهد کرد. به عقیده این روزنامه، این واقعه نشانه جدیدی از پایین بودن سطح روابط میان اوباما و نتانیاهو است. در این مطلب اشاره شده که نتانیاهو اعلام کرده به جای ماه فوریه (زمانی که در دعوتنامه بونر قید شده بود) در ماه مارس به آمریکا سفر می کند و این نشانه آن است که وی اشتباه دیپلماتیک خود در هماهنگ نکردن سفرش با دولت آمریکا را دریافته است.

در این میان و در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر اختلاف نظر سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل (موساد) با نتانیاهو بر سر موضوع ایران، موساد اقدام به تکذیب این گزارش کرده است. به نوشته «لس آنجلس تایمز»، موساد در اقدامی کم سابقه با انتشار بیانیه ای، به بیان مواضع خود در این زمینه پرداخته است. در این بیانیه آمده که سفر اخیر تامیر پاردو، رئیس موساد به آمریکا، با موافقت نتانیاهو انجام گرفته و دیدارهای وی با سناتورها نیز به درخواست خود آن ها بوده است. این بیانیه می افزاید پاردو هیچ گاه نگفته که مخالف وضع تحریم های جدید علیه ایران است و در مذاکره با ایران باید هم هویج وجود داشته باشد و هم چماق.

در نهایت، روزنامه «بوستون گلوب» در سرمقاله خود بر ضرورت عدم تصویب تحریم های جدید علیه ایران تأکید کرده است. این روزنامه ضمن اشاره به اینکه رهبران جمهوری خواه کنگره، به ویژه سناتور لیندسی گراهام تهدید کرده اند که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع می کنند، می نویسد تحریم های جدید اقدامی اشتباه است و ضمن ضربه زدن به مذاکرات جاری میان ایران و گروه 1+5، بخت دستیابی به توافق نهایی میان ایران و غرب را کاهش می دهد. در این مطلب اشاره شده که هرچند روند پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران آرام بوده، اما به طور مستمر وجود داشته است.  
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code