مناقشه با توافق ریاست جمهوری و انصارالله پایان می‌یابد؟

  • ۱۵۸

در پی تحولات رخ داده در یمن، رئیس جمهور این کشور ضمن عقب نشینی از مواضع پیشینش، شروط انصارالله را پذیرفت و پس از آن، انصارالله و ریاست جمهوری یمن برای تعدیل پیش‌نویس قانون اساسی توافق کردند اما آیا این تحولات یمن، روی آرامش به خود خواهد دید و خطر القاعده یمن برطرف خواهد شد؟
مناقشه با توافق ریاست جمهوری و انصارالله پایان می‌یابد؟

 حوثی ها که در قالب گروه سیاسی - نظامی انصار الله فعالیت می کنند شیعیان زیدیه (چهار امامی) هستند و استان های شمالی یمن به ویژه استان صعدهمحل اصلی تمرکز آنهاست، در سال های اخیر بارها با دولت مرکزی یمن وارد جنگ داخلی شدند.

این گروه در ماه های اخیر توانستند پس از یک رشته تظاهرات مسالمت آمیز، در نهایت با استفاده از واحدهای نظامی خود، کنترل پایتخت را به دست بگیرند و رئیس جمهور یمن را به عقب نشینی و برکناری نخست وزیر مجبور کنند اما این پایان ماجرا نبود و پس از عقب نشینی رئیس جمهور، حوثی‌ها پیش آمدند و حال مرکز سیاسی کشور را در اختیار گرفته‌اند.

مناقشه با توافق ریاست جمهوری و انصارالله پایان می‌یابد؟


حوادث یمن به نقطه اوج خود رسیده و اکنون حوثی‌ها توانسته‌اند با تسلط بر پایتخت، عملاً کنترل این کشور را در اختیار بگیرند و بدین ترتیب، آینده این کشور در یک موقعیت تاریخی قرار گیرد. در حالی که خبرگزاری فرانسه روز گذشته از ورود حوثی ها به مجموعه کاخ ریاست جمهوری شده و تصرف اسلحه خانه آن خبر داده بود، یک از مسئولان کمیته‌های مردمی حوثی‌ها در گفت و گو با المیادین این موضوع را رد کرده بود.

در نهایت گزارش‌های متعددی از تلفات قطعی درگیری میان حوثی‌ها و گارد ریاست جمهوری منتشر شد. ظاهراً آنها یک پایگاه نظامی را تصرف کرده‌اند که به گزارش آسوشیتدپرس در آن موشک‌های بالستیک نگهداری می‌شود.

وضعیت یمن، موجب نگرانی دولت آمریکا شده است و در همین راستا مقامات آمریکایی روز گذشته اعلام کردند که دو فروند رزم‌ناو برای خروج احتمالی دیپلمات‌ها از صنعا، 48 ساعت پیش به دریای سرخ اعزام شده‌اند و در عین حال سفیر و برخی کاردارهای سفارت آمریکا در یمن در یک عملیاتی کماندویی به قطر منتقل شده‌اند.

مناقشه با توافق ریاست جمهوری و انصارالله پایان می‌یابد؟


پس از کنترل پایتخت یمن توسط حوثی‌ها و درگیری‌های انصارالله و گارد ریاست جمهوری یمن، منابع امنیتی و پزشکی یمن خبر دادند که در درگیری های کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصارالله و نیروهای گارد ریاست جمهوری طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در صنعاء، 35 کشته و 94 زخمی دیگر نیز زخمی شدند. 

در نهایت رئیس جمهور یمن امروز چهارشنبه، یک روز پس از درگیری‌های مسلحانه اطراف کاخ ریاست جمهوری، نشستی با حضور نمایندگان جنبش انصارالله یمن برای بررسی بحران فعلی کشور برگزار کرد. این نشست فوری بعد از تحولات اخیر و محاصره کاخ ریاست جمهوری به وسیله نیروهای جنبش انصار الله صورت گرفته است.


سه‌شنبه‌شب رهبر جنبش انصارالله در سخنان زنده تلویزیونی، در پاسخ به تبلیغات رسانه‌ای گفت: شراکت به معنی کودتا نیست، همچنین جنبش انصارلله چهار موضوع را از دولت و رئیس‌جمهور مطالبه کرده است و اجرای آن‌ها را شرط تمام شدن بحران ذکر کرده است:

1- اصلاح وضعیت هیأت ملی طبق قانون اساسی جدید.
2- اصلاح اشکالات وارده در ضمیمه قانون اساسی.
3- اجرای توافقنامه «صلح و مشارکت».
4- حل وضعیت امنیتی مخصوصا اوضاع مأرب.

مناقشه با توافق ریاست جمهوری و انصارالله پایان می‌یابد؟


در همین حال المیادین نیز گزارش داد، ریاست جمهوری یمن در بیانیه‌ای از موافقت انصارالله با آزادی فوری رئیس دفتر عبدربه منصور هادی خبر داده است.




13:15- وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد عبد ربه منصور هادی همچنان رئیس‌جمهور مشروع یمن است. به گزارش رویترز، این وزارتخانه در بیانیه خود در این‌باره اعلام کرد؛ آمریکا در حال حاضر با منصور هادی تماس مستقیم دارد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code