عارف، سرلیست اصلاح‌طلبان است

  • ۱۵۸

محمدجواد حق‌‌شناس می‌گوید: «بااین روندی که مشاهده می‌شود قطعا آقای عارف سرلیست جریان اصلاح‌طلبی است چراکه تا امروز شخصیت دیگری درحد ایشان اعلام نامزدی نکرده.» با او در مورد آخرین تحولات انتخاباتی در جناح اصلاح‌طلب گفت‌وگو کردیم.

آقای دکتر! اعلام موجودیت تشکیلات ندا این روزها تحلیل‌های بسیاری را به‌دنبال داشته است. لطفا بفرمایید شما این تشکل نوظهور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ساختار حزبی در کشور ما ساختار غلطی است. مساله تعدد تحزب به‌گونه‌ای که تاکنون 250حزب به ثبت رسیده است و یکی از عوامل و فاکتورهای ایجاد موانع در فعالیت‌های حزبی محسوب می‌شود که این یک مشکل کلان است. فارغ از این مساله این بحث در جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود دارد که ما شاهد تعدد احزاب کوچک هستیم، این در حالی است که در سه دهه گذشته هیچ تلاش مثمر‌ثمر و مناسبی را شاهد نیستیم که به سمت شکل‌گیری احزاب فراگیر صورت گرفته باشد، البته به جز دو یا سه حرکت همچون تلاشی که برای دو حزب جمهوری اسلامی، مشارکت و اعتماد ملی انجام شد، عملا تلاشی را ندیدیم که بخواهد به‌طور گسترده فعالیت‌های حزبی را مورد توجه و ساماندهی قرار دهد، بنابراین به نظر می‌رسد در ساختار موجود آمدن ندا در کنار 65تشکل اصلاح‌طلب دیگر، اتفاق ویژه‌ای محسوب نمی‌شود. در واقع باید صبر کرد و دید این تشکل می‌خواهد چه اقدامات و فعالیت‌هایی انجام دهد تا بعد از آن بتوان درباره این تشکل اظهارنظر کرد.

من فکر می‌کنم اظهارنظر زود‌‌هنگام درباره این تشکل یا حتی تشکل‌های دیگری که توسط اصولگرایان شکل‌گرفته نه‌‌تنها دردی دوا نمی‌کند و خلاف قاعده است بلکه به نوعی قصاص قبل از جنایت است.

اما کسانی که در تشکیلات ندا حضور دارند خصوصا آقای خرازی که مهره اصلی این تشکل است، نسبت به برخی از طیف‌های سنتی اصلاح‌طلب مثل سازمان مجاهدین یا مشارکت انتقاد می‌کنند و از آنها به‌عنوان تندروها یاد می‌کنند. آیا این اظهارات به معنای آن است که این تشکل رویه‌ای اعتدالی دارد و با دیگر اصلاح‌طلبان متفاوت است و به نوعی می‌خواهد برای خودش جایگاه ویژه‌ای تعریف کند؟

من تاکنون ندیده‌ام ایشان (خرازی) اسمی ‌از دیگر طیف‌های اصلاح‌طلب آورده باشند.

اما آقای خرازی در اظهارنظر اخیرا خود صراحتا به تندروی طیف‌هایی از اصلاح‌طلب اشاره کرده.

اگر این‌طور باشد دقیقا حرف شما درست است. قطعا این اظهارنظرها به این معناست که ندا به لحاظ تاکتیک و روش نمی‌خواهند رویه طیف‌های اصلاح‌طلبی که از آنها نام بردید را تکرار کند.

پس تشکیلات ندا می‌خواهد خود را اعتدالگرا معرفی کند؟

بله، اینها می‌خواهند روش دیگری را تجربه کنند.

شما فکر می‌کنید تشکیل چنین حزبی با رویکرد اعتدالی می‌تواند به‌موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی کمک کند؟

این چیز جدیدی نیست. به‌هرحال در جریان اصلاح‌طلبی همیشه اصل بر تندروی نبوده. ما شاخه‌های سیاسی دیگری هم داشته‌ایم که دقیقا مسیر میانه‌ای را دنبال می‌کردند و تلاشی برای تندروی در آن مجموعه‌ها دیده نمی‌شده، بنابراین در طیف اصلاح‌طلبی این موضوع جدیدی نیست.

اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل ائتلافی داشته باشند، این ائتلاف قرار است از سوی ندا انجام شود یا اینکه اتفاقی که در ریاست‌جمهوری 92 رخ داد تکرار شود یعنی ائتلافی که حتی چهره‌هایی چون آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان مشارکتی هم از آن حمایت کردند؟

من فکر می‌کنم این ائتلاف به افراد و نوع رقابتی که شکل می‌گیرد بستگی دارد. مباحثی که شما الان مطرح می‌کنید مباحث تاکتیکی است که خیلی نمی‌توان در مباحث استراتژیک آنها را مطرح کرد. بنابراین من فکر می‌کنم برای پاسخ به این سوال شما باید تا مهرماه آینده صبر کرد تا بسیاری از مسائل روشن شود.

آقای عارف یکی از چهره‌هایی است که این روزها بر سر سرلیستی ایشان مباحث مختلفی مطرح می‌شود. شما چه جایگاهی برای آقای عارف در طیف اصلاح‌طلبان تعریف می‌کنید؟

احساس من این است که هنوز تشکیلات ندا مواضعش را روشن نکرده، بنابراین باید کمی صبر کنیم تا این تشکل در قالب بیانیه یا نشریه مواضع خود را اعلام کند.

شما فکر می‌کنید آقای عارف بتواند سرلیست اصلاح‌طلبان شود؟

بااین روندی که مشاهده می‌شود قطعا آقای عارف سرلیست جریان اصلاح‌طلبی است چراکه تا امروز شخصیت دیگری درحد ایشان اعلام نامزدی نکرده.

آیا امکان ائتلاف آقای عارف با آقای لاریجانی وجود دارد؟

من بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد. این ائتلاف دور از ذهن است.

یعنی اصوالگرایان معتدل به آقای عارف نزدیک نمی‌شوند؟

بحث ائتلاف بعد از شکل‌گیری مجلس دهم مطرح می‌شود؛ در آن زمان باید دید ائتلاف نیاز است یا نه. به‌هرحال قبل از انتخابات بین جریان اصلاح‌طلب و جریان اصولگرا رقابت وجود دارد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code