کمیته بانکداری سنا روز پنج‌شنبه در باره تحریم‌های ایران رای‌گیری می‌کند

  • ۱۶۴

نبرد بین کنگره و کاخ سفید درباره ایران، در روزهای آینده با تلاش کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان برای برداشتن اولین گام درباره تصویب قانونی پیرامون تحریمهای ایران آغاز می شود. موضوعی که بسیاری از منتقدان معتقدند می‌تواند مذاکرات را از مسیر خود منحرف کند.

به نقل از ال‌مانیتور، کمیته بانکداری سنا قرار است در بیست و دوم ژانویه درباره طرح جدید رابرت منندز سناتور دموکرات نیوجرسی و مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه ایلینویز رای‌گیری کند که در صورت تصویب، باعث اعمال تدریجی تحریم‌های جدید در صورت نرسیدن به توافق با ایران تا ضرب الاجل ششم جولای خواهد شد. سناتورها تاکنون این طرح را برای رسیدن به اکثریت 67 نماینده غیرقابل وتو توسط رئیس جمهور به نحو قابل توجهی ملایم‌تر کرده‌اند.

انتظار می رود باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در سخنرانی سالیانه خود در بیستم ژانویه به شدت مخالفت خود را با وضع تحریمهای جدید اعلام کند. رئیس جمهور همچنین شماری از مقامات بلند پایه دولت خود از جمله "آنتونی بلینکن" مرد شماره دو وزارت خارجه و "دیوید کوهن" معاون وزارت خزانه داری را برای ادای اظهارات بر ضد تحریمهای جدید به جلسه پرسش و پاسخ در سنا گسیل می کند.

در این حال رهبران هردو حزب آمریکا در مجلس نمایندگان هم در حال تعامل درباره تحریمهای جدید هستند. قرار است پس از جلسه پرسش و پاسخ بلینکن و کوهن در سنا در بیستم ژانویه، کارشناسان خارج از دولت یعنی مارک دوبوویتز از اندیشکده دفاع از دمکراسی ها و پاتریک کلاوسون از اندیشکده سیاست خاور نزدیک در سنا حضور پیدا کنند.

"آنتونی بلینکن" مرد شماره دو وزارت خارجه و "دیوید کوهن" معاون وزارت خزانه داری همچنین قرار است در صبح روز بیست و یکم ژانویه در جلسه پرسش و پاسخ در برابر کمیته روابط خارجی سنا با موضوع روند مذاکرات اتمی با ایران و نقش کنگره حاضر شوند. این نخستین جلسه استماع تحت هدایت باب کورکر رئیس جدید این کمیته است.

همزمان قرار است کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنا که هدایت آن به تازگی به سناتور جمهوری خواه جان مک‌کین سپرده شده هم جلسه پرسش و پاسخی را با موضوع «چالشهای جهانی و استراتژی امنیت ملی آمریکا» با حضور برنت اسکوکرافت و زبیگنیو برژینسکی برگزار کند که به ترتیب مشاوران امنیت ملی روسای جمهور جمهوری‌خواه پیشین آمریکا یعنی جرالد فورد و جرج بوش و رئیس جمهور دموکرات قبلی یعنی بیل کلینتون بوده‌اند.

در همین حال قرار است مک تورنبری رئیس جدید کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هم برنامه کاری خود برای کنگره جدید را در روز بیستم ژانویه در اندیشکده امریکن انترپرایز رونمایی کند.

دیگر کمیته های کلیدی مجلس نمایندگان در حال سازماندهی خود هستند. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تحت هدایت " اد رویس" درباره قوانین و طرح نظارتی خود در بیست و یکم ژانویه رای‌گیری خواهد کرد.

"جب هنسارلینگ" نماینده جمهوری‌خواه تگزاس و رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان هم طرح نظارتی خود را در بیست و یکم ژانویه را به رای خواهد گذاشت. این کمیته مانند کمیته بانکداری سنا از اختیارات مشابه در موضوع تحریمها برخوردار نیست. این نقش در مجلس نمایندگان به کمیته روابط خارجی محول شده است. در عوض کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان طبق طرح کاری خود برای کنگره جدید قوانین ضد پولشویی و قوانین مالی مقابله با اعمال تروریستی را بررسی خواهد کرد؛ اجرایی شدن تحریمهای مالی و پیشنهاد برای گسترش آنها و وضع تحریم های جدید را تحت نظر قرار خواهد داد و نظارت بر اجرای «قانون سرمایه گذاری خارجی و امنیت ملی» را بر عهده خواهد داشت. هدف اعلامی این فعالیت‌ها، اطمینان از عملیاتی شدن وظایف قانونی در راستای تعیین و واکنش به سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که می‌تواند تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا باشد.

همچنین انتظار می رود کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان که هدایت آن برعهده مایکل مک کول نماینده جمهوری‌خواه تگزاس است هم جلسه سازماندهی خود را در روز بیست و یکم ژانویه برگزار کند. ماموریت اصلی این کمیته کمک به جلوگیری از هرگونه حمله تروریستی دیگر به آمریکا است. کمیته امنیت داخلی مجلس سنا هم تحت هدایت "ران جانسون" جلسه سازماندهی خود را در روز بیست و دوم ژانویه برگزار خواهد کرد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code