شرط وزیر خارجه ایران برای دستیابی ایران و ۱+۵ به توافق نهایی

  • ۱۱۱
شرط وزیر خارجه ایران برای دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به توافق هسته‌ای، برنامه وزرای خارجه ایران و آمریکا برای دیدار مجدد در هفته‌های آینده، تحلیل یک روزنامه آمریکایی از احتمال بهبود رابطه ایران و آمریکا و دیدگاه معاون رئیس‌جمهور عراق درباره جنگ اقتصادی علیه ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 امروز نیز بخش عمده مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان، به موضوع هسته‌ای اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «تایمز اسرائیل» اظهارات وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که از شرط موفقیت مذاکرات هسته‌ای سخن گفته است.

این روزنامه می‌نویسد، محمد جواد ظریف گفته، توافق جامع و نهایی در موضوع هسته‌ای تنها در صورتی قابل حصول است که کشورهای غربی از اعمال فشار بر ایران دست بردارند. 

ظریف گفته: «اگر کشورهای غربی می‌خواهند با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنند، باید تصمیمی سیاسی بگیرند که شاید برای برخی از آن‌ها دشوار باشد و دست از فشار بردارند». 

در همین زمینه، روزنامه «تایمز عمان» به دیدار روز جمعه ظریف با همتای آمریکایی خود پرداخته و از ادامه تعامل دو وزیر خارجه برای کاستن از شکاف‌های موجود میان طرفین در موضوع هسته‌ای سخن گفته است. 

این روزنامه می‌نویسد، کری و ظریف روز جمعه با هدف نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها در موضوع هسته‌ای با یکدیگر دیدار کردند که دومین دیدار آن‌ها طی سه روز به شمار می‌رفت. در این مطلب، همچنین به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا آمده که دیدار روز جمعه از پیش برنامه‌ریزی شده بوده و نیز وزرای خارجه دو کشور توافق کرده‌اند ‌با یکدیگر در تماس باشند و طی هفته‌های آتی نیز بار دیگر با هم دیدار کنند. 

اما در میانه این دیدارهای دیپلماتیک، روزنامه «بوستون گلوب» با انتشار تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته که آیا اختلافات موجود میان ایران و آمریکا قابل برطرف کردن هست یا خیر. به باور این روزنامه، اکنون رؤسای جمهور ایران و آمریکا، تلاش دارند دو کشور را به سمت تعامل بیشتر و آشتی واقعی سوق دهند. 

با این حال، مسأله اصلی اینجاست که نمایندگان مجالس هر دو کشور ضمن اتخاذ موضعی سخت، با چنین امری مخالفت می‌ورزند. بوستون گلوب در ادامه مطلب خود، تمرکز را بر موضوع مذاکرات هسته‌ای قرار داده و می‌نویسد با توجه به تمایل سران دو کشور به توافق، احتمال ‌توافق جامع در ماه‌های آتی وجود دارد. 

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» مطلبی ‌درباره کاهش قیمت‌های جهانی نفت و دیدگاه عراق در این زمینه منتشر کرده است. به نوشته این خبرگزاری، نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق گفته، روند کاهش قیمت‌های جهانی نفت، یک وضعیت عادی اقتصادی نیست و به خودی خود اتفاق نیفتاده، ‌بلکه در حقیقت، نشانه یک جنگ اقتصادی است که به طور خاص ایران و روسیه را هدف قرار داده است. 

وی اشاره کرده که این جنگ اقتصادی، می‌تواند اثرات مخرب‌تر و ناگوارتری از جنگ‌های مرسوم به همراه داشته باشد. وی گفته ایران و روسیه در محور این جنگ هستند و عراق نیز از این روند آسیب دیده است. 

در ‌‌نهایت‌ در مطلبی دیگر در همین زمینه، سایت خبری «البوابه» موضوع کاهش رقم پیش‌بینی شده برای قیمت نفت در بودجه سال آینده ایران را مورد توجه قرار داده ‌و می‌نویسد، در پی ادامه روند کاهشی قیمت نفت، ایران رقم پیش‌بینی شده برای قیمت نفت در بودجه سال آینده خود را اصلاح کرده و مبنای آن را ۴۰ دلار در هر بشکه قرار داده است؛ در حالی که این رقم پیشتر ۷۲ دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده بود. 

البوابه می‌نویسد، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد ایران با اشاره به این موضوع گفته در نتیجه روند جاری، انجام برخی پروژه‌ها به ناگزیر باید متوقف شود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code