دولت آمریکا امیدوار است «خط میانه‌روتر» سران در تهران را به توافق هسته‌ای متقاعد کند

  • ۱۳۴

امروز یکشنبه اولین دور مذاکرات ایران و گروه موسوم به «1+5» پس از مهلت قبلی در سوم آذر، برگزار می‌شود. همزمان با این اتفاق، منابعی آمریکایی گفتند مذاکرات هسته‌ای با ایران با پیچیدگی‌هایی روبه‌روست و «واقعیت کنونی (در آمریکا) اوباما و کنگره را روی خط مقابله با ایران قرار داده است».

خبرگزاری فارس: دولت آمریکا امیدوار است «خط میانه‌روتر» سران در تهران را به توافق هسته‌ای متقاعد کند

روزنامه الحیات چاپ لندن به نقل از منابع مذکور که آنان را «کاملا مطمئن در واشنگتن» نامید، امروز نوشت، بعد از آنکه نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره تصمیم گرفته‌اند تا طرحی برای تحریم بیشتر ایران -در صورت عدم توافق نهایی- تصویب کنند و رأی‌گیری اولیه آن را پنجشنبه آینده انجام خواهند داد، وضعیت فعلی اوباما و کنگره روی خط رویارویی با ایران قرار گرفته است. شاید این مسئله رئیس جمهوری آمریکا را مجبور کند که از حق وتو خود علیه طرح استفاده کند. اوباما از کنگره خواسته بود که چند ماه به تلاش‌ها برای حصول توافق جامع با ایران مهلت بدهد و گام‌هایی برندارد که به «فروپاشی مذاکرات» بنیجامد. الحیات افزود: «منابع کاملا مطمئن در واشنگتن می‌گویند که قبل از رأی‌گیری در کنگره (برای تحریم‌ بیشتر ایران) پیچیدگی‌های بزرگی مقابل مذاکرات هست. دولت آمریکا به موفقیت خط میانه‌روتر که حسن روحانی و محمدجواد ظریف نماینده آن هستند، امیدوار است، تا سران در تهران را به مفید بودن توافق متقاعد کنند». این روزنامه سعودی چاپ لندن، همچنین نوشت که باراک اوباما همچنین برای آماده کردن خود برای وتو طرح کنگره، و تقویت دیدگاه‌های خود به افکار عمومی مراجعه خواهد کرد زیرا چنین اقدامی (وتو) اصلا خوشایند رئیس‌جمهوری آمریکا نیست. نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است. بر اساس طرح کرک-منندز که گفته می‌شود حمایت بسیاری از سناتورها در هر دو حزب را به همراه خود دارد، تحریم‌هایی را به تصویب می‌رساند که در صورت «شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به توافق» اجرایی می‌شود. حامیان این طرح در تلاش هستند تا حد نصاب کافی برای «ضد-وتو» کردن آن را در میان نمایندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور امکان وتوی مصوباتی که آرای دو سوم نمایندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد. بر اساس طرح دیگر نیز که در سنای قبلی به صورت مشترک از جانب «باب کورکر» رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا و «لیندسی گراهام» دیگر سناتور جمهوری‌خواه به کنگره معرفی شده بود و تاکنون نتوانسته حمایت چندانی در میان دموکرات‌ها به دست آورد، هرگونه توافقی با ایران، پیش از اجرایی شدن، نیازمند تصویب از سوی قانونگذاران خواهد بود. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code