ان‌بی‌سی نیوز: روحانی به دنبال آماده کردن مردم ایران برای توافق نهایی است

  • ۷۵
ان بی سی نیوز در گزارشی می نویسد: هفته گذشته، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواستار برگزاری رفراندوم درباره در موضوعات مهم این کشور شد.

کارشناسان بر این باورند که احتمال برگزاری چنین رای گیری کم است اما معتقدند که این اظهار نظر روحانی یک حرکت جسورانه برای مقابله با تندروها بود و بیانگر آن بود که روحانی معتقد است که مردم ایران خواستار توافق نهایی هستند.

این در حالی است که نظرسنجی های عمومی در ایران و آمریکا از توافق هسته ای حمایت می کنند.

اواخر سال 2013، نتایج یک نظرسنجی نشان داد که 64 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنحی که از مردم آمریکا بودند از توافق هسته ای با ایران حمایت کردند.

موضوع مهم تر این است که اوباما به کنگره این کشور برای هموار کردن مسیر توافق نهایی با ایران نیاز دارد. علاوه بر لغو تحریم ها علیه ایران بر اساس توافق نهایی که باید در کنگره صورت بگیرد، کنگره آمریکا می تواند به قوانینی که رئیس جمهوری این کشور را به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران وادار کند، رجوع کند.

موضوع کلیدی اینجا اما زمان بندی است. دولت آمریکا بر این باور است که در حالی که کنگره نقش کلیدی ایفا می کند، می تواند با استفاده از مقامات اجرایی در گام ابتدایی تحریم های غرب علیه ایران را به جای برداشتن تعلیق کند.

در ادامه ان بی سی نیوز به نقل از یک ایرانی به نام پارسی می نویسد: در حالیکه دو طرف در حال نزدیکتر شدن به یکدیگرو رسیدن به یک توافق هستند، شما شاهد مخالفانی در واشنگتن و تهران هستید. اوباما و روحانی برای اعمال فشار برای رسیدن به توافق در کشورهایخود انعطاف پذیر تر خواهند شد ؛ همانطور که اوباما اینگونه رفتار کرد و از لحن خوش بینانه تری درباره رسیدن به توافق به مخاطبان خود در آمریکا گفت.

نادر اما بر این باور است که سخنان روحانی درباره رفراندوم بیانگر نشانه ای از یک حرکت بالقوه است، نشانه ای در این باره که روحانی در تلاش است مخاطبان خود در ایران را برای یک توافق بالقوه آماده کند.

وی افزود: به طور کلی، درباره حصول توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 خوش بین هستم.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code