چرا ناطق نوری به همایش اصلاح‌طلبان نرفت؟ / اصولگرایانی که جواب "نه" دادند

  • ۱۲۸

 همایش اصلاح طلبان روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که یک غایب بزرگ داشت . با توجه به سر و صداهای زیادی که اصلاح طلبان به راه انداخته بودند ، علی اکبر ناطق نوری با وجودی که به مراسم دعوت شده بود از حضور سر باز زد و ترجیح داد خود را از منتسب شدن به جریان اصلاح طلبی دور نگاه دارد. 


به میان کشیدن پای ناطق از سوی اصلاح طلبان از ابتدا ترفندی حساب شده به نظر می رسید. اصلاح طلبان در حالی تلاش کردند ناطق را به سمت خود بکشند که وی بارها تلویحا این موضوضع را تکذیب کرده بود. گمانه زنی های رسانه ای و مطالب سایت های خبری و اخبار ویژه های برخی روزنامه ها و پایگاه های خبری اصلاح طلبان در غبار آلود کردن فضا به ضرر ناطق نقش عمده ای داشتند.  
این رسانه ها با فرضیه سازی سعی کردند ناطق را اصلاح طلب نشان داده و او را به سمت خود سوق دهند. 
بر این اساس، حتی از سر لیست شدن ناطق نوری از سوی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس آینده سخن گفته شد. برخی دیگر از رسانه ها تا آنجا پیش رفتند که گفتند در میان اصلاح طلبان درگیری بر سر سر لیستی عارف و ناطق بوجود آمده است و حتی فرضیه سازی ها کار را به جایی رساند که از دلخوری عارف و ناطق از یکدیگر به خاطر سر لیست شدن حکایت داشت. 

حرف ناطق چیست؟

در این میان ناطق نوری برای رفع ابهام از هر گونه فرضیه سازی اعلام کرد که قصد کاندیداتوری برای انتخابات مجلس دهم را ندارد. وی پیشتر گفته بود: من بنا ندارم در انتخابات شرکت کنم، شرکت هم نمی‌کنم. تشخیص هم می‌دهم، تکلیف ندارم و مکلف نیستم. 20 سال نماینده بودم و پوستر بنده در شهرها زده می‌شد، بس است. دلیل هم برای این کار دارم. بنده از سال 70 رئیس مجلس بودم و 5 دوره ریاست مجلس را برعهده داشتم. وقتی تمام شد گفتم در دنیای امروز رجال سیاسی برای کار سیاسی عمری را تعریف می‌کنند. 
ناطق نوری در باره وابستگی خود به جریان اصلاح طلبی گفت: جناح‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌های کشور را به این معنا قبول ندارم. بنده قائلم ما در کشورمان دموکراسی را آورده‌ایم و آن مراجعه به آرا و افکارعمومی است. 35 سال از انقلاب گذشته و ما 35 بار انتخابات برگزار کرده‌ایم.  ناطق‌نوری افزود: احزاب باید قاعده بازی را بلد باشند، اما اینها هیچ قاعده بازی را بلد نیستند. 
   این اظهارات او در شرایطی مطرح شد که اصلاح طلبان برنامه ریزی وسیعی را برای ملحق کردن وی به جریان اصلاح طلبی ترتیب داده بودند  و از طریق خبر سازی و تولید مطلب سعی داشتند ناطق نوری را در کنار هاشمی و خاتمی قرار داده و از او با عنوان یکی از پدرخوانده های جریان اصلاح طلبی نام ببرند. 
صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران در یک ارزیابی گفته بود که مطمئن است ناطق به عنوان سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات آینده وارد گو رقابت خواهد شد!

چرا فکر کردند ناطق اصلاح طلب است؟

یکی از دلایلی که موجب شد اصلاح طلبان به اشتباه تصور کنند ناطق نوری  اصلاح طلب است ماجراهای انتخابات سال 88  و مناظره تلویزیونی بود که در آن احمدی نژاد با نام بردن از فرزندان ناطق نوری آنها را مورد اتهام قرار داد. 
از آن به بعد مواضع ناطق به خاطر دلخوری از اظهارات احمدی نژاد به گونه ای بیان شد که این تصور را در اصلاح طلبان ایجاد می کرد که ناطق به جریان اصلاح طلبی پیوسته است. این در حالی است که فاکتور مخالفت با احمدی نژاد نمی تواند ملاک مشخصی برای اصلاح طلب بودن افراد باشد .  
بنا بر این واضح است که ناطق هوشمندانه اجازه نداد که اصلاح طلبان از او بهره برداری سیاسی کرده و ترجیح داد که در خط اصولگرایی اصیل خود باقی مانده و خود را فراتر از جریانات و جناح ها تعریف کند. 

اصولگرایانی که نیامدند 

در روزهای باقیمانده به همایش اصلاح طلبان مسئولان همایش گفته بودند که از چهره های اصولگرا برای حضور  در نشست خود دعوت کرده اند. به غیر از ناطق، افراد دیگری همچون باهنر و مطهری هم دعوت شده بودند که آنها هم حضور نیافتند. قصد اصلاح طلبان از دعوت این افراد، بالا بردن وزنه سیاسی شان بود که در نهایت این امر محقق نشد و همایش آنها با حضور افرادی عادی منتسب به جریان های حاضر در شورای هماهنگی برگزار شد .

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code