حل مکعب روبیک هسته‌ای در ژنو، برلین، بروکسل و پاریس

  • ۱۰۴

 «هیچ وقت امیدواری خود را از دست ندادیم، دیپلمات‌ها همیشه امیدوارند»؛ عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان که در ژنو به سر می‌برد درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای با عنوان این مطلب، افزود: «در این مذاکرات ما همیشه امیدوار بوده‌ایم، البته کار بسیار سخت و دشواری است، موانعی که بر سر راه هست، اختلاف نظرهایی که در موضوعات مختلف وجود دارد، بسیار متنوع و گسترده هستند، نزدیک کردن این موارد به هم زمان زیادی را می‌برد.»

چهارشنبه گذشته، 24 دی ماه سال 93 ، اولین جلسه از اولین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در سال جدید میلادی برگزار شد و وزرای خارجه ایران - آمریکا همانند اغلب ادوار گذشته استارت این مذاکرات را با نشست ها و گفت‌وگوهای دوجانبه آغاز کردند.

ظریف و کری بار دیگر با نشستن روبه روی هم در پایتخت سوئیس نشان دادند که تهران و واشنگتن همچنان وزنه های سنگین مذاکرات هسته ای بر سر پرونده فعالیت های هسته ای ایران را در اختیار دارند؛ مذاکراتی که پس از 10 سال رفت و آمد و گفت‌وگو، اکنون و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران و قرار گرفتن برنامه دیپلماسی در دستور کار دموکرات های حاکم در کاخ سفید صفحه جدیدی از سیاست ورزی را مقابل خود می‌بیند.

«برنامه اقدام مشترک» که نتیجه 3 دوره مذاکرات فشرده هسته ای ایران و گروه 1+5 در دولت جدید ایران بود تاکنون 2 مرتبه تمدید شده است؛ موضوعی که به گفته وزیر خارجه آلمان نمی‌توان آن را تا ابد تمدید کرد.

اشتان مایر که در برلین میزبان وزیر خارجه ایران بود، با بیان این موضوع در کنفرانس خبری مشترک با محمد جواد ظریف، تاکید کرد: نباید این واقعیت را کم‌اهمیت جلوه دهیم که در سال گذشته، پیشرفت‌هایی در مسیر مذاکرات حاصل شد و توانستیم به توافقی موقت که به برنامه اقدام مشترک مشهور شد، دست پیدا کنیم.

گام‌های هماهنگ کری و ظریف از خیابان‌های ژنو تا پاریس

وزرای خارجه ایران و آمریکا روز چهارشنبه گذشته بیش از هشت ساعت با یکدیگر گفت‌وگو کردند؛ اگرچه همانند گذشته درباره جزئیات این نشست، خبری در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت اما قابل حدس است که موضوع پرونده هسته ای ایران، اختلافات، نزدیک کردن شکاف و نحوه ادامه مذاکرات هسته ای، بخش اعظمی از این گفت‌وگوها را تشکیل می‌دهد.

این در حالی است که از سوی دیگر، مری هارف، سخنگوی نام آشنای وزارت خارجه آمریکا یک روز بعد در جمع خبرنگاران عنوان کرد که بحث مذاکرات هسته‌ای و بازداشت جیسون رضائیان، خبرنگار آمریکایی در ایران در این نشست مطرح شده است.

کری و ظریف اما این بار مذاکرات خود را به پشت درهای بسته هتل های پایتخت های اروپایی محدود نکردند، وزرای خارجه تهران و واشنگتن عصر روز چهارشنبه در اقدامی از پیش اعلام نشده، به خیابان های ژنو رفتند و در سایه حضور عکاسان و خبرنگاران و هوای زمستانی پایتخت سوئیس به رایزنی های خود ادامه دادند.

مذاکرات دوجانبه محمد جواد ظریف و جان کری اما به روز چهارشنبه و ژنو محدود نشد، دو وزیر که ژنو را به مقصد پایتخت های اروپایی ترک کرده بودند، بار دیگر عصر روز جمعه در پاریس مقابل یکدیگر قرار گرفتند و به مذاکرات هسته ای دوجانبه ادامه دادند.

تور اروپایی ظریف و ادامه دیپلماسی هسته‌ای

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، روز پنجشنبه، ادامه مذاکرات هسته ای را به هیئت های مذاکره کنند ایران و آمریکا واگذار کرد و خود راهی برلین، بروکسل و پاریس شد.

ظریف، صبح روز پنجشنبه راهی برلین شد و با همتای آلمانی خود درباره مسائل دوجانبه، ارتقای روابط تهران و اتحادیه اروپا و همچنین پرونده هسته‌ای ایران به گفت‌وگو نشست؛ اشتان مایر آلمانی در این دیدار ضمن تاکید بر اینکه توافق ژنو را نمی‌توان تا ابد تمدید کرد، گفت: در این ده سال مذاکرات هسته‌ای لحظات سخت و دشواری را پشت سر گذاشتیم، مذاکرات در برخی مواقع متوقف شد.

ظریف پس از برلین اما راهی بروکسل شد تا با مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو کند؛ موگرینی از پاییز امسال با قرار گرفتن در کرسی مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا جایگزین کاترین اشتون شد اما مسئولین هماهنگی گروه 1+5 همچنان بر عهده اشتون انگلیسی است

وزیر خارجه کشورمان در نهایت عصر روز گذشته، وارد پاریس شد، تا با همتای فرانسوی خود دیدار و درباره مسائل و موضوعات مد نظر دو طرف دیدار و گفت‌وگو کند؛ ظرفی در حالی وارد پایتخت فرانسه شد که جان کری نیز روز پنجشنبه برای دیدار با مقامات این کشور عازم پاریس شده بود.

این بار این پاریسِ بهت زده از حوادث اخیر تروریستی در این کشور بود که شاهد ادامه مذاکرات هسته ای وزرای خارجه ایران و آمریکا بود؛ ظریف و کری در دیداری یک ساعته بار دیگر درباره پرونده مذاکرات هسته ای تهران به گفت‌وگو نشستند تا به موازات نشست های هیئت های مذاکره کننده ارشد و کارشناسی دو کشور در ژنو، وزرای خارجه نیز خروج از بن بست مذاکرات هسته ای را مورد بررسی قرار دهند.

عباس عراقچی، معاون ظریف که از روز پنجشنبه مقابل همتایان خود در دستگاه دیپلماسی آمریکا به گفت وگو نشسته بود، دراین باره گفت: «هنوز برای قضاوت درباره پیشرفت‌هایی که حاصل شده است یا اینکه پیشرفت‌هایی که می‌توان به دست آورد، زود است».

ادامه مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در حالی امروز شنبه ادامه و به پایان خواهد رسید که یکی از مذاکره کنندگان ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود گفت: «هنوز اختلافاتی میان طرفین مذاکره‌کننده باقی است؛ یکی از مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌گوید که ایران نسبت به حصول توافق سیاسی تا پیش از ماه مارس خوش‌بین است.»

نحوه زمانبندی برداشته شدن تحریم های غرب علیه ایران و توان غنی سازی ایران همچنان موضوعات اصلی مورد اختلافی طرفین را تشکیل می دهند؛ پیش بینی می‌شود که تا ماه مارس آینده (اسفند- فرودین) ایران و گروه 1+5 بتوانند به یک توافق کلی و نهایی دست پیدا کنند و مذاکرات بر سر جزئیات این توافق تا 9 تیر ماه آینده ادامه داشته باشد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code