اهمیت طرح دعوای فلسطین علیه رژیم اسرائیل در دیوان کیفری

  • ۱۵۳
در اقدامی دیگر در راستای منزوی شدن رژیم اسرائیل در عرصه بین الملل، دیوان کیفری بین المللی اعلام کرد تحقیقات مقدماتی را درباره انجام جنایات جنگی این رژیم علیه فلسطینی ها آغاز می کند. امری که با واکنش شدید تل آویو مواجه شده، اما قرار دادن آن در کنار اقدامات اخیر برخی کشورهای اروپایی در به رسمیت شناختن دولت فلسطین، از شکل گیری رویه ای جدید در این موضوع حکایت دارد.
 فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین المللی روز گذشته اعلام کرد تحقیقات مقدماتی در باره اتهام ارتکاب جنایتهای جنگی توسط اسرائیل آغاز شده است. به گفته او این تحقیقات بر اساس "مبنای معقول" ممکن است راه را برای تحقیقات کامل وجامعتری در این باره هموار کند. بنسودا همچنین خاطرنشان کرد که این تحقیقات را با رعایت استقلال و بیطرفی کامل به اجرا درخواهد آورد.

تحقیقات مقدماتی دیوان کیفری بینالمللی لاهه مربوط میشود به جنگ نوار غزه که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در جنگ غزه در ماههای ژوئیه و اوت سال ۲۰۱۴ بیش از دو هزار و ۲۰۰ فلسطینی از جمله ۴۰۰ کودک کشته و هزاران تن دیگر مجروح و آواره شدند. 

اعلام این موضوع، با واکنش شدید رژیم اسرائیل مواجه شد و این رژیم، اقدام دیوان  را «رسوایی» توصیف کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل میگوید، چون فلسطینیها کشور مستقل ندارند دیوان عالی کیفری به لحاظ قانونی نمی‌تواند در مورد آنها یا درخواستشان صحبت کند. آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل هم اعلام کرد که این رژیم قصد ندارد با دادگاه همکاری کند. وی تاکید کرد که رژیم اسرائیل حق دارد در مقابل «تروریسم» از خود دفاع کند. 

اما اشاره نتانیاهو به برخوردار نبودن فلسطینی ها از یک کشور مستقل در حالی صورت می گیرد که طی ماه های اخیر، روندی رو به گسترش در میان کشورهای مختلف برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک دولت مستقل به راه افتاده است. روندی که از زمان پذیرش فلسطین به عنوان «کشور ناظر غیر عضو» در سازمان ملل، نشانه های آن وجود داشت و پیش بینی می شد. 

در همین راستا، در تاریخ 30 اکتبر سال گذشته میلادی، دولت جدید سوئد که در وعده های انتخاباتی خود به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی را مورد اشاره قرار داده بود، به وعده خود عمل کرد و به طور رسمی و به عنوان نخستین کشور غربی، این دولت را به رسمیت شناخت. پیش از آن، پارلمان انگلیس نیز در یک رأی گیری نمادین این دول را به رسمیت شناخته بود. در پی این تحولات، پارلمان پرتغال نیز با تصویب طرحی از دولت این کشور خواست دولت مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.

در این میان و در شرایطی که در پایان سال گذشته میلادی، عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین المللی قطعی شده بود، سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی اشاره کرد که رژیم اسرائیل در جریان جنگ اخیر در غزه، مرتکب جنایات جنگی شده است. امری که راه را برای طرح درخواست رسیدگی به این موضوع در دیوان از سوی فلسطینی ها هموارتر کرد. 

به هر حال، مجموعه تحولات رخ داده در ماه های اخیر پیرامون موضوع فلسطین حکایت از آن دارد که حمایت بین المللی از طرح موضوع تشکیل دولت مستقل فلسطینی رو به افزایش بوده و رژیم اسرائیل از این جنبه به شکل روز افزونی در موضوع انزوا قرار می گیرد. 
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code