افزایش موضع گیری دفاعی کشورهای منطقه

  • ۱۴۷

 بر کسی پوشیده نیست که امروز مهمترین تحولات سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان در یک قرن اخیر در منطقه خاورمیانه انجام می شود و کشورهایی این منطقه نیز در شرایطی بحرانی قرار دارند. چراکه حتی کشورهای غربی و آمریکا نیز به صورت ملموس در این منطقه به دنبال منافع خود هستند و همین دخالت ها موجب شده تا اوضاع بحرانی تر هم شود.  
 

در این بین برخی کشورهای منطقه در مقابل زیاده خواهی های غرب و آمریکا ایستادگی دارند و برخی دیگر با وادادگی در مقابل آنها، در جهت کسب منافع بیشتر حرکت می کنند. همین مسئله نیز موجب شده تا نظم نوین جهانی شکل گرفته و حتی برخی همسایگان منطقه را به جان یکدیگر انداخته و برخی دیگر را با هم متحد سازد. نمونه بارز آنها نیز اتحاد نامانوس سال های اخیر حکومت آل سعود و برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است که شاید تا همین نیم قرن پیش، طرح ارتباط این کشورها با یکدیگر موضوعی خارج از تصور به نظر می رسید.  
 
در این باره حتی رهبر معظم انقلاب نیز در سال های اخیر، بارها و بارها بر مسئله قرار گرفتن در یک پیچ تاریخی بزرگ تاکید داشته و دارند. نمونه بارز آن نیز بیانات ایشان در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی جوانان و بیداری اسلامی مطرح شد که فرمودند: "آنچه که من به شما جوانان عزیز و فرزندان خودم عرض میکنم، این است که بدانید امروز تاریخ جهان، تاریخ بشریت، بر سر یک پیچ بزرگ تاریخی است. دوران جدیدی در همه‌ی عالم دارد آغاز می شود. این پیچ تاریخی‌ای که گفتم، عبارت است از تحول از سیطره‌ی دیکتاتوری‌ به آزادی ملتها و حاکمیت ارزشهای معنوی و الهی؛ این پیش خواهد آمد؛ استبعاد نکنید." 
 
همین وضعیت پیش آمده اما موجب شده تا کشورهای منطقه در کنار فعالیت های سیاسی و اقتصادی، بر اقتدار نظامی خود تاکید بسیاری داشته و به دنبال افزایش قدرت دفاعی باشند. جمهوری اسلامی ایران نیز به واسطه ظلم ستیزی و دفاع از مظلومان جهان، همواره در مسیر تقابل با ستمگری و زیاده خواهی های غرب ایستادگی کرده و در این مسیر نیز قدرت نظامی خود را تا حدی پیش برده که در آشوب های شبانه روزی منطقه، به کشور با امنیت و ثبات بالا تبدیل شود. اما این الگو موجب شده تا سایر کشورهای منطقه نیز برای رسیدن به این حد از قدرت، در جهت بالا بردن اقتدار نظامی خود، اقدامات گسترده ای انجام دهند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.  


 
ترکیه- نصب رادارهای سرهات 
 
ترکیه در نظم نوین جهانی سعی داشته تا ارتباط خود را مانند سایر کشورهای منطقه بر اساس منافع خویش تنظیم کند. اما ترک ها همواره سعی داشته اند تا در برابر هرگونه تجاوز گروهک های تروریستی و کشورهای رقیب نیز قدرت نظامی خود را حفظ کنند.در این مسیر خبر می رسد مسئولان نظامی ترکیه در استان شیرناک اعلام کرده اند در جهت تامین امنیت یگان های مرزی مستقر در این منطقه که جدار مرزی ترکیه با شمال عراق نیز محسوب می شود، همچنین برای جلوگیری از خطرات احتمالی در حملات خمپاره ای به پاسگاه های ترکیه، 4 دستگاه رادار سرهات در این منطقه نصب خواهند نمود. در اینباره گفتنی است که رادار سرهات یکی از رادارهای پرقدرت ساخت شرکت سلاح سازی آسیلسان ترکیه می باشد که در زمینه تشخیص خمپاره اندازها و محل اصابت آنها کاربرد دارد.  
 
از سوی دیگر نیروهای مسلح ترکیه طی سال های اخیر، بیشترین سرمایه گذاری را در زمینه ساخت پهباد داشته اند. چراکه با توجه به درگیر بودن نیروهای مسلح این کشور با عناصر گروهک تروریستی پ.ک.ک، دولت این کشور برای کاهش تلفات وارده، به سمت تولید تولید پهپاد گرایش پیدا کرده است.  
 
بحرین- دیدار با ژنرال آمریکایی 
 
بحرین که این روزها به واسطه بازداشت شیخ سلمان رهبر شیعیان این کشور با بحران داخلی روبروست سرلشکر راشد بن عبدالله آل خلیفه وزیر کشور بحرین را مامور امور امنیتی و دفاعی خود کرده است. وزیر کشور بحرین نیز در هفته های اخیر با ژنرال جان میلر فرمانده ناوگان پنجم آمریکا دیدار داشته که در این دیدار سرلشکر طارق حسن الحسن رئیس امنیت عمومی بحرین نیز حضور داشته است. در این دیدار طرفین درباره روابط دوجانبه بین دوکشور و همچنین همکاری و هماهنگی در زمینه های امنیتی و دفاعی و برخی از موضوعات مورد اهتمام مشترک، با هم به بحث و گفتگو پرداختند.  
 
قطر- خرید سیستم دفاعی موشکی 

قطر نیز جزو کشورهایی است که همواره سعی کرده مواضعی در جهت منفعت طلبی با سایرکشورهای منطقه داشته باشد. اما در سال های اخیر رژیم این کشور تلاش کرده تا به مسائل سیاسی منطقه وارد شده و در این نظم نوین جهانی تاثیرگذار باشد. در این مسیر اما قطری ها هم طی سال های اخیر به افزایش قدرت نظامی خود روی آورده اند. نمونه بارز این مسئله نیز خرید 10 سیستم دفاعی موشکی پاتریوت از یک شرکت تولید کننده تسلیحات در آمریکاست. در این باره گفته می شود هدف قطر از این اقدام، مقابله با تهدیدات فزاینده ایران بوده است. این قرارداد شامل تجهیزات یدکی نیز بوده و قطر با خرید این سیستم دفاعی موشکی به عنوان سیزدهمین کشور در جهان که به این سیستم مجهز هستند، می پیوندد.  
 
عربستان- آل سعود در تکاپوی قدرت  
 
آل سعود رژیم حاکم بر کشور عربستان در چند دهه اخیر سعی داشته تا خود را به عنوان یکی از قدرت های برتر منطقه مطرح کند و در این مسیر بیش از آنکه به فکر همکاری با کشورهای منطقه باشد، دست دوستی به سمت رژیم صهیونیستی، کشورهای غربی و آمریکا دراز کرده و به نوعی بازیگردان تصمیمات این کشورها در خاورمیانه شده است.  
 
عربستان در این مسیر اما هم از بعد سیاسی و هم از بعد اقتصادی سعی داشته تا منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر تحرکات خود قرار دهد. نمونه بارز آن نیز کاهش یکباره قیمت نفت توسط رژیم آل سعود بود که در جهت ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی چون ایران و روسیه طراحی شد. البته آل سعود در کنار این فعالیت ها، در بعد نظامی نیز به دنبال کسب قدرت بوده است. همین مسئله سبب شده تا سعودی ها 20 فروند بالگرد آتاک را از ترکیه خریداری کنند. در این باره مسئولان صنایع دفاعی ترکیه اعلام کردند که در حال حاضر مذاکرات با مسئولان کشور عربستان برای فروش تعداد 20 فروند بالگرد آتاک به این کشور انجام شده است. از این رو گفتنی است که این تعداد بالگرد آتاک از سال 2017 به این کشور تحویل داده خواهد شد و نیروهای مسلح ترکیه تعهد تعمیر و نگهداری این بالگردها را با سال 2020 بر عهده خواهد داشت. 
 
حالا این روزها پیگیری تحرکات صورت گرفته به خصوص توسط اعراب حاشیه خلیج فارس نشان می دهد که کشورهای منطقه در حال شکل دادن یک آرایش نظامی هستند. آرایشی که هر چند جزو لازمه های حضور در منطقه خاورمیانه به نظر می رسد، اما بیشتر خبر از ترس و واهمه این کشورها به خصوص کشورهای عربی از خطرات احتمالی می دهد.  

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code