مردم عربستان در فقر؛ شاهزادگان آل سعود غرق در پول + تصاویر

  • ۱۱۱
عربستان سعودی روزانه ده میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که به صورت متوسط در سال‌های اخیر هر بشکه نفت را به قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ دلار فروخته است. مبلغ بودجه این کشور سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۲۶۵ میلیارد دلار می‌رسد. شاید در نگاه اول تصور شود که مردم این کشور در آسایش کامل به سر می‌برند، اما این تصور غلط است و درآمدهای ارزی عربستان بیشتر از آنکه به مردم این کشور برسد، به جیب شاهزاده‌های آل سعود ریخته می‌شود. 

مطابق با گزارش "ابنا"، با وجود درآمدهای نفتی زیاد عربستان، بسیاری از مناطق حاشیه‌ای در این کشور از امکانات عمومی همچون آموزش و درمان بی‌بهره هستند. حتی زیرساخت‌های شهرهای عربستان هم ضعیف است و با کمی باران شهرهای بزرگ این کشور همچون جده هر ساله غرق می‌شوند. با وجود تمام این مشکلات صد‌ها میلیارد دلار از ثروت عربستان در بانک‌های آمریکا جا خوش کرده و سودی از این ثروت بزرگ به جیب مردم عربستان نمی‌رود، بلکه شاهزادگان آل سعود از این ثروت استفاده می‌کنند.





اتومبیل هایی از جنس الماس و طلا

فقر رو به گسترش در عربستان

از نگاه خاندان آل سعود، عربستان ملک شخصی این خاندان می‌باشد و مردم این کشور همچون خادم باید دستورات آن‌ها را اطاعت کنند. ۲۵هزار شاهزاده از خاندان آل سعود در عربستان زندگی می‌کنند که از امتیازات ویژه‌ای نسبت به ۲۰ میلیون عربستانی دیگر برخوردار هستند و اختلافات طبقاتی زیادی در جامعه عربستان وجود دارد. ۴۰ درصد مردم عربستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ۳۷ درصد آن‌ها در محله‌های فقیر حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند. ۷۰ درصد مردم عربستان خانه شخصی ندارند و درصد بیکاری در این کشور به ۴۰ درصد می‌رسد. با توجه به به اینکه ۶۰ درصد مردم عربستان سنی زیر بیست سال دارند، آمار بیکاری در این کشور در آینده بیشتر هم خواهد شد.

گرچه که مسئولان عربستان واقعیت فقر زیاد در میان مردم این کشور را انکار می‌کنند، اما بودجه امسال این کشور گسترش فقر در میان مردم عربستان را ثابت کرد و در بودجه سال ۲۰۱۴ میلادی عربستان سعودی مبلغ هشت میلیارد دلار برای حل مشکل فقر در این کشور پیش بینی شد.

ثروت شاهزادگان آل سعود

شاهزاده‌های آل سعود اولویت رسیدن به مقامات حکومتی در عربستان همچون استانداری، وزارت، سفارت یا مدیرکلی را دارند و بیشتر این دست از مقامات را در عربستان، شاهزاده‌های آل سعود تشکیل می‌دهند. اگر شاهزاده‌ای از آل سعود هیچ سمتی در حکومت نداشته باشد، حقوقی به ارزش ۱۰۰ هزار ریال سعودی (معادل ۹۰ میلیون تومان) در ماه دریافت می‌کند. شاهزاده‌های آل سعود علاوه بر زمین‌هایی که به آن‌ها بخشیده می‌شود، سالیانه مبلغ ۴۰۰ هزار ریال سعودی به عنوان هدیه از پادشاه عربستان دریافت می‌کنند. اگر کسی از میان شاهزادگان میلیونر هم نباشد، با این پول‌ها تاجر می‌شود. این ارقام رسانه‌های غربی نزدیک به آل سعود است که با بیان آن به حکومت آل سعود در خصوص فاصله طبقاتی در عربستان هشدار داده‌اند.





یکی از کاخ‌های ریم، نوه جوان طلال بن عبدالعزیز شاهزاده سعودی

با وجود فقر زیاد در عربستان، اما شاهزاده‌های آل سعود جزو افراد ثروتمند در جهان هستند، آن‌ها علاوه بر میلیارد‌ها دلار پول نقد، صاحب زمین‌های حاصلخیز عربستان هم هستند. به عنوان یک نمونه از ثروت شاهزادگان آل سعود می‌توان به امیر سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد سابق عربستان اشاره کرد که بعد از مرگش ثروت افسانه‌ای ۲۸۵ میلیارد دلاری برای وارثانش به جا گذاشت.

اشتهای تمام نشدنی آل سعود برای پول

شاهزاده‌های آل سعود تنها به احتکار قدرت و درآمدهای نفتی بسنده نکردند، بلکه آن‌ها اراضی مسکونی و اقتصاد عربستان را هم به قبضه خود درآوردند. بخش زیادی از زمین‌های مسکونی در شهرهای عربستان در اختیار شاهزادگان آل سعود است، به عنوان مثال ۶۵ درصد از زمین‌های مسکونی شهر ریاض پایتخت عربستان را شاهزادگان آل سعود گرفتند. علاوه بر این قراردادهای ساخت و ساز بزرگ در عربستان در انحصار شاهزادگان آل سعود است و آن‌ها همیشه درصدی از سود این طرح‌ها را به جیب خود می‌زنند. شاهزادگان آل سعود به قراردادهای تسلیحاتی عربستان هم رحم نکردند و رشوه‌های میلیونی در این قرارداد‌ها از فروشندگان غربی و شرقی گرفته‌اند.


 برج المملکه در عربستان 

آتش زیر خاکستر در عربستان

فاصله طبقاتی میان شاهزادگان آل سعود و اقشار دیگر مردم عربستان باعث خشم مردم شده است و این قضیه به عنوان آتشی زیر خاکستر در جامعه عربستان مطرح است. گرچه حکومت عربستان سعی کرده است با طرح‌های همچون افزایش حقوق‌ها و پرداخت وام به مردم، خشم آن‌ها را کم کند، اما با این وجود، این طرح‌ها مشکلات اقتصادی مردم عربستان را درمان نکرده است و این مسئله می‌تواند شراره اعتراض مردمی بزرگ در عربستان بر ضد حکومت آل سعود باشد که به عمر این حکومت پایان بدهد.






هواپیمای اختصاصی هواپیمای ولید ین طلال، شاهزاده سعودی
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code