گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره نخستین هواپیمای بدون سرنشین ایرانی

  • ۷۰

 خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره می نویسد: ارتش ایران روز یکشنبه اعلام کرد که یک هواپیمای بدون سرنشین را برای نخستین بار در رزمایش نظامی در نزدیکی تنگه هرمز به پرواز درآورده است.

یکی از فرماندهان ایرانی در توضیح این هواپیمای بدون سرنشین و بی نام ایرانی، آن را «موبایل بمب» خواند و طراحی آن را به نحویی خواند که قادر است حملاتی را به هوا، زمین و اهداف دریایی داشته باشد.

این فرمانده ایرانی به نام این هواپیما اشاره نکرد اما روزنامه اصولگرای کیهان آن را یاسر خواند و یک وب سایت دیگر نام این هواپیما را رعد نامید.

این هواپیمای بدون سرنشین برای نخستین بار سال گذشته رونمایی شد و قادر است به مدت 10 ساعت به پرواز دربیاید.

تحلیلگران نظامی غرب بر این باورند که این هواپیمای بدون سرنشین ایرانی نسخه اصلاح شده از هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی است که ایران در دسامبر سال 2012 اعلام کرد که آن را در اختیار گرفته است.

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی در این باره می نویسد: دو فرمانده ایرانی اعلام کردند که قرار است روز یکشنبه مانور موشکی در خلیج فارس برگزار شود که بزرگترین از نوع خود در 35 سال گذشته است.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه این رزمایش بزرگترین از نوع خود در تاریخ نظامی ایران است به نقل از یکی دیگر از فرماندهان ایرانی حاضر در این مانور نظامی می نویسد: این مانور شاهد بیشترین حضور نیروی نظامی از ابتدای سال 1979 است.

تایمز اسرائیل در ادامه یادآور می شود که از این مانور در رسانه های ایرانی با عنوان «بی نظیر» یاد می شود.

این رسانه صهیونیستی در توضیح این مانور نظامی هم می نویسد: مانور نظامی 6 روزه در 527 هزار کیلومتر در نزدیکی تنگه هرمز برگزار می شود، جایی در نزدیکی گذرگاهی که پنجمین معبر حمل و نقل نفت جهان است.

از سوی دیگر همچنین، یک وبگاه خبری آمریکایی طی تحلیلی با نام‌گذاری پهپادهای جدید ایران تحت عنوان «کامی‌کازا»، تهران را در حال ارسال پیام قدرت و حمایت از متحدینش در منطقه نامید.

به نوشته این پایگاه خبری، ایران روز گذشته از پرواز و آزمایش موفق پهپادهای انتحاری خود خبر داد.

وبگاه خبری «‌اگزمینر» یکشنبه طی مطلبی با اشاره به این رویداد، پهپادهای انتحاری ایران را «کامی‌کازا» که هواپیماهای انتحاری ژاپن در جنگ جهانی دوم علیه آمریکا بودند، نام گذاشت.

این منبع خبری در همین زمینه به نقل از مقام‌های اطلاعاتی اسرائیلی نوشت: رزمایش ایران پیامی از سوی این کشور به متحدان شیعه‌اش در سرتاسر منطقه به ویژه در برهه فعلی به حوثی‌های یمنی بود که به دنبال پیروزی‌های اخیر صنعا پایتخت یمن را نیز تحت احاطه دارند.

اگزمینر در ادامه به نقل از امیر سرتیپ «پوردستان» فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تلاش تهران در ساخت پهپادهای رادار گریز از چند سال قبل به این سو خبر داد.

این منبع خبری در خاتمه و طی تحلیلی نوشت: کارشناسان اطلاعاتی آمریکایی بر این باورند که ایران از فن‌آوری آمریکا و انگلیس در پهپادهای ساخت خود استفاده می‌کند و در این زمینه طی سال‌های اخیر چندین مورد از انتقال غیر قانونی قطعات از اروپا و ‌آمریکا به مقصد ایران و نیز انتقال فن‌آوری غرب به داخل این کشور از طرق مختلف مشاهده شده است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code