واشنگتن پست: هزینه 1 میلیارد دلاری ایران برای مقابله با داعش

  • ۱۴۴
در گزارش واشنگتن پست آمده است:  ایران تنها کشوری بود که به درخواست عاجزانه دولت عراق پس از سقوط موصل پاسخ مثبت داد و تجهیزات و مستشاران نظامی خود را روانه عراق کرد.

به گفته بسیاری از مقامات ایرانی،عراقی و آمریکایی، کمک های نظامی ایران به عراق با وجود تحریم ها و محدودیت ها در نظر باراک اوباما و بسیاری از مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی آمریکا مثبت است زیرا آن ها نیز سازمان تروریستی داعش را تهدیدی بزرگ می بینند.

در حالی که تعداد محدودی از نیروهای آمریکایی به عراق بازمی گردند. دولت آمریکا نگران اصطکاک دوباره با ایران یا به طور مستقیم یا از طریق نیروهای نظامی تحت حمایت ایران است.

درحالی که سربازان آمریکایی برای یک ماموریت محدود به عراق بازگشته اند، مقامات آمریکایی اما نگران بازگشت از سوی ایران هستند؛ تنشی به طور مستقیم از سوی ایران و یا نیروهای مورد حمایت این کشور.

یک روحانی ارشد ایرانی در مورد حمایت مقامات این کشور که خواست به دلیل صحبت درباره مسائل امنیتی، نامش فاش نشود می گوید: از ابتدای تصرف بخش های شمالی عراق از سوی گروه تروریستی داعش در ماه ژوئن، ایران بیش از یک هزار نیروی مشاور نظامی به عراق ارسال کرده است.

وی افزود: واحدهایی از مقامات ارشد نظامی ایران به عراق فرستاده شده‌اند و تهران چندین حمله هوایی علیه داعش در عراق صورت داده است.

این روحانی همچنین گفت که ایران تاکنون بیش از 1 میلیارد دلار برای کمک های نظامی به دولت عراق هزینه کرده است.

وی در ادامه گفت که مناطقی که از تصرف داعش درآمده است به لطف مشاوره فرماندهان و رهبران ایران است.


دولت عراق نیز در حال حاضر بخش گسترده‌ای از قدرت نظامی خود را از دست داده و به میزان گسترده‌ای بر روی نیروهای شبه نظامی  قدرتمند و نیروهای داوطلب مردمی شیعه حساب باز کرده است. این نیرو ها در کنار یکدیگر توانسته اند خلا امنیتی ناشی از فروپاشی نسبی ارتش را پر کنند.

با اینکه دولت ایالات متحده بارها اعلام کرده است هیچ گونه هماهنگی با ایران برای انجام عملیات علیه داعش در عراق و سوریه ندارد، اما اتحاد نانوشته دو کشور در مبارزه با داعش حقیقتی غیر قابل انکار است.

علی خدری که مشاور تعدادی از سفرای آمریکا در بغداد بوده است، عقیده دارد اختلافات عمیق ایران و آمریکا با ظهور داعش به حاشیه رانده شده است که می‌توان آن را حاشیه نشینی موقتی دانست.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code