«تهران» بازهم شیطنت‌های «ریاض» را نادیده می‌گیرد!

  • ۱۳۰
روزنامه‌های صبح امروز در حالی رو پیشخوان آمدند که مناقشه بر سر اکران یا توقیف فیلم «خانه پدری» یکی از موضوعات مهم صفحات نخست و فرهنگی آن‌ها به‌شمار می‌آمد. علاوه بر این اظهارات جدید معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص ابعاد یک فساد مالی جدید و واکنش به صحبت‌هایی که این روزها در خصوص رفع حصر می‌شود از نکات جالب توجه دیگر روزنامه‌های امروز است.
اعتراض خانه سینما به نهادهای خارج از قوه‌مجریه

روزنامه دولتی ایران امروز عکس یک خود را به کیانوش عیاری اختصاص دادو در یک گزارش مفصل از مناقشه گسترده بر سر نمایش یک فیلم سخن می‌گوید.

 این روزنامه که در گزارش خود به سراغ عیاری هم رفته در گزارش خود می‌نویسد: «کیانوش عیاری کارگردان فیلم «خانه پدری» توقف نمایش آخرین اثرش را در برخی سینماها غافلگیرانه دانست و گفت: «این فیلم در پردیس کوروش با استقبال زیادی مواجه شد، تا آنجا که خیابان‌های اطراف به قدری درگیر ترافیک شد که مأموران راهنمایی و رانندگی در رفع ازدحام ماشین‌ها زحمات زیادی کشیدند.»

وی تأکید کرد: «در همین هفت - هشت سانسی که فیلم نمایش داد شد، نه کسی غش کرد و نه حال تماشاگری به هم خورد. آنها در کمال آرامش «خانه پدری» را دیدند، اما معلوم نیست به چه دلیلی برخی این فیلم را خشن توصیف می‌کنند.» این کارگردان مشهور سینمای ایران در ادامه به ما گفت: «مسأله فقط این فیلم نیست، بلکه کلیت سینما زیر سؤال است و اگر قرار باشد نهادهای غیر‌مرتبط در مجوزهای صادره از وزارت ارشاد دخالت کنند، آینده مبهمی برای سینما ایجاد می‌کند که خیلی بدتر است.» عیاری از موضع زودهنگام تلویزیون هم انتقاد کرد و افزود: «در روزهای گذشته یکی از بخش‌های خبری که رویدادها را با زبان طنز بیان می‌کند، با استفاده از تصاویر آرشیوی مسعود فراستی، طوری عنوان کرد که فیلمسازان به جای ساخت این نوع آثار، بهتر است بروند مستندهای راز بقا تولید کنند!»

بهناز شیربانی هم در صفحه هنر روزنامه شرق به این موضوع پرداخته و در گزارش خود می‌نویسد: ««خانه پدری» قرار بود تنها در چهار سالن سینما در تهران اکران شود و در قالب گروه سینمای هنر و تجربه روی پرده برود، اما روی همین اکران محدود را هم ندید و شامگاه جمعه برای بار دوم توقیف شد. دلواپسان آنچنان به فیلم آخر کیانوش عیاری تاختند که عاقبت قفل توقیف بر در «خانه‌پدری» خورده شد.

فیلم پرحاشیه عیاری در حالی توقیف شد که روز گذشته حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، نایب‌رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «فارس» درباره آن در گروه هنر و تجربه گفته بود: «مجلس درباره فیلم «خانه‌پدری» نظر دارد و محتوای آن را مناسب نمی‌داند و معتقد است این فیلم نباید از امتیاز اکران استفاده کند.» در کنار مخالفت برخی نمایندگان مجلس و کارگردانانی چون جمال شورجه با اکران محدود فیلم، سینماهای زیرمجموعه شهرداری و حوزه هنری هم در روزهای گذشته بر سر نمایش «خانه‌پدری» بهانه‌تراشی کرده بودند. 

«فارس» چندروز پیش به نقل از «منابع آگاه» خود در حوزه هنری، خبر داده بود که حوزه در ادامه سیاست پرهیز از اکران فیلم‌های سیاه و ضددینی، خانه‌پدری را در سینماهای خود اکران نخواهد کرد. از میان سینماهای حوزه هنری، سه سینمای پردیس آزادی، سوره اصفهان و هویزه مشهد به نمایش فیلم‌های گروه هنر و تجربه اختصاص داشت که مطابق تصمیمات اخذشده در مورد نمایش این فیلم، حوزه هنری با گروه هنر و تجربه همکاری نکرد. از سوی دیگر، روز جمعه «خانه هنرمندان ایران» هم از اکران این فیلم کنار کشید. حالا همه‌چیز به تصمیم مدیران گروه هنر و تجربه وابسته است. مدیرانی که ریسک اکران«خانه پدری»را به جان خریدند و در مقابل فشارهای چند روز گذشته مقاومت کردند و هیچ واکنشی نسبت به توقیف این فیلم نشان ندادند.

 اما در کنار این اتفاقات، هیات‌مدیره خانه سینما جلسه‌ای اضطراری برای  حل مشکلات سینمای ایران تشکیل داد؛ جلسه‌ای که در آن از دخالت نهادهای خارج از قوه‌مجریه در امور سینمای ایران گلایه شد. فرهاد توحیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این جلسه گفت: پنجم‌دی جلسه‌ای اضطراری در خانه سینما داشتیم و در روزهای آینده نیز جلسات دیگری با دوستان مختلف و فرهیختگان سینما خواهیم داشت تا با برگزاری این جلسات، راه‌هایی برای برون‌رفت از مشکلاتی بیابیم که در چند ماه اخیر گریبان سینمای ایران را گرفته است.»وی ادامه داد: «تصور ما بر این است که دخالت نهادهایی خارج از قوه‌مجریه برای سینمای ما ایجاد مشکل می‌کند تا جایی که همچنان اعتبار پروانه نمایش، آینده سینمای ایران، امنیت شغلی سینماگران، از بحث‌های مهم سینمای ماست که با اقداماتی که خارج از حوزه‌های مدیریتی سینما انجام می‌شود، مخاطره‌آمیز شده است. 

افشاگری جهانگیری درباره یک فساد اقتصادی دیگر

در حالی این روزهای یک پرونده فساد چند هزار میلیاردی دیگر در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است معاون اول رئیس جمهور از یک پرونده فساد دیگر هم رونمایی کرد. سرویس سیاسی روزنامه ابتکار در گزارش خود در این خصوص می‌نویسد: «سلسله کشف و افشای فسادهای اقتصادی ادامه دارد. پس از مطرح شدن یک فساد 12 هزار میلیارد تومانی، این بار موضوع معاون اول رئیس‌جمهور از یک فساد 1500 میلیارد تومانی پرده برداشت.

اسحاق جهانگیری گفت: گزارش شده که در میان کسانی که زیرمجموعه نهادهای حمایتی مانند بهزیستی هستند با کد ملی یک نفر 1500 میلیارد تومان فعل و انفعال اقتصادی صورت گرفته است.وی در همایش بزرگ مدیران و متخصصان مدیریت که در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، در خصوص حذف بخش‌های مرفه جامعه در حوزه هدفمندی یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: بسیاری انتقاد می‌کنند که چرا ثروتمندان از هدفمندی یارانه‌ها حذف نمی‌شوند، در حالی که حذف افراد بدون داشتن اطلاعات کافی می‌تواند مشکل‌ساز شود. در گذشته مبلغ 28 هزار میلیارد باید در میان 14 هزار خانوار پرداخت می‌کردند، اما تصمیم گرفتند 45 هزار تومان به هر خانوار پرداخت کنند، در حالی که مجلس نیز می‌توانست جلوی این کار را بگیرد و به هر حال شناسایی افراد دشوار است. گزارش شده که در میان کسانی که زیرمجموعه نهادهای حمایتی مانند بهزیستی هستند با کد ملی یک نفر 1500 میلیارد تومان فعل و انفعال اقتصادی صورت گرفته است.»

پیام تهران به ریاض 

 در حالی که روزنامه تازه تاسیس «راه مردم» به سردبیری محمد قوچانی امروز از نامه تهران به ریاض خبر داده روزنامه ارمان هم در صفحه نخست خود از پیام ایران به ریاض چنین می‌نویسدک «عربستان مدتی است که واهمه دارد؛ کشوری که در جنگ افروزی پنهان  میان ایران و کشورهای دیگر تبحر داشت اکنون مشت خود را باز شده می‌بیند و با هر ترفندی درصدد است تا مسیر دیگری برای ضربه به ایران بیابد. عربستان آرزوی تبدیل شدن به قدرت اول منطقه را دارد از همین رو از بهبود روابط جهان با ایران ناخرسند است. عربستان در مسیر مشکل‌سازی برای ایران اینک به کاهش قیمت نفت رو آورده است و البته می‌داند که این اقدام، کشورهای آمریکا و روسیه را هم متضرر می‌کند اما به هر حال دست و پا می‌زند و می‌خواهد کاری کرده باشد.

 اما ایران تلاش‌های این کشور را می‌بیند و روش متضادی پیش می‌گیرد یعنی دست دوستی به سمت آنها دراز می‌کند. در همین راستا معاون بین‌الملل وزارت نفت گفته است: «خیلی شفاف می‌گویم که ما هم در مباحث سیاسی و هم در مسائل مربوط به نفت دنبال وجوه مشترک با عربستان هستیم. می‌خواهیم تا بر مبنای وجوه مشترکمان آینده را بسازیم.» امیرحسین زمانی‌نیا البته راه را سخت و دشوار ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «این کار به هیچ‌وجه ساده نیست. اما راه دیگری هم وجود ندارد. ایران کشور بزرگ و قدرتمند منطقه است. لازم نیست از بزرگی و قدرتمندی خودمان تعریف کنیم یا آن را تکرار کنیم. این یک واقعیت ملموس در منطقه و جهان است. چه به لحاظ نیروی انسانی، چه از نظر منابع طبیعی و چه از منظر استراتژیک، بزرگی ایران به راحنی قابل درک است.

بنابراین باید مانند یک کشور بزرگ و قدرتمند عمل کنیم و نگرانی‌های "بجا" و "بیجا"ی همسایگان خود را در منطقه درک کنیم. کشورهای دیگر چه در منطقه، چه در سایر نقاط دنیا به عنوان یک الگو به رفتار ما نگاه می‌کنند. باید بتوانیم از جایگاه شایسته خود با دیگران تعامل کنیم و منافع مشروع کشورهای منطقه را لحاظ کنیم. بنابراین باید دنبال وجوه مشترک با عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطفه باشیم و البته به آنها اطمینان خاطر دهیم و تصویر امنیتی‌ای که دیگران از ایران درست کرده‌اند را اصلاح کنیم. کشورهای بزرگ اینطور کار می‌کنند.» در حالی ایران شیطنت‌های عربستان را نادیده می‌گیرد که اطلاع دارد سه شب قبل از حضور «جان کری» در وین، وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی یکدیگر را در پاریس ملاقات کرده بودند. ظاهرا آقای «سعود الفیصل» در زمان مذاکرات باز هم از وزیر خارجه آمریکا خواسته بود تا به پاریس برود و دوباره با یکدیگر در آنجا دیدار کنند. این اطلاعات را امیر حسین زمانی نیا یعنی فردی که سال 2000 از نیویورک برگشته و برای 16سال در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل کار کرده، گزارش‌های جنگ را مستند می‌کرده و به شورای امنیت می‌رفته تا از حقوق ملت ایران دفاع کند گفته است. او در مذاکرات بازگرداندن آزادگان به کشور نقش موثری داشته و سابقه مدیرکلی سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، سفارت در ژاپن و حضور در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دو مقطع را در پرونده کاری خود ثبت کرده است.

گرفتن حق ویزیت برای ادامه درمان خلاف است

روزنامه جوان در صفحه جامعه خود به قلم زهرا چیذری می‌نویسد: «30 سال درجا زدن در آموزش پزشکی یا به تعبیر وزیر بهداشت نشستن افراد بی‌اخلاق و بی‌صلاحیت در کرسی استادی رشته‌های پزشکی موجب شده برخی از پزشکانی که در این نظام آموزشی پرورش یافته‌اند، گاهی قانون و اخلاق را کنار بگذارند و حتی برای نشان دادن عکس یا جواب آزمایش هم از بیمار ویزیت بگیرند. 

حتماً برای شما هم پیش آمده که به پزشک مراجعه کنید و وی بدون معاینه کلینیکی به سرعت دست به قلم شده و برای تشخیص از روش‌های پاراکلینیکی و آزمایشگاهی استفاده کند. نکته قابل تأمل اینجاست که شما هم بار اول به ازای دیدار دو، سه دقیقه‌ای با پزشک و نوشتن عکس و آزمایش باید ویزیت بپردازید و هم وقتی می‌خواهید نتیجه این عکس و آزمایش را برای تشخیص به دکتر ارائه کنید. این در حالی است که بنا به تأکید وزیر بهداشت اگر درمان بیمار تمام نشده و فرد برای ادامه درمان و مشاهده عکس و آزمایش مراجعه می‌کند، نباید دوباره حق ویزیت بپردازد. 

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در برابر انتقاد نسبت به بی‌توجهی به حوزه بهداشت در طرح تحول سلامت گفت: در حوزه بهداشت متأسفانه به دروغ گفته می‌شود که توجهی نشده اما در حوزه بین‌بخشی بیشترین فشارها از جانب بهداشت و در زمینه روغن، سموم، هوا و اقلام مرتبط با صنایع بوده است. 
وی تصریح کرد: یک ریال از بودجه بهداشت در جای دیگری هزینه نشده است و در تمام دنیا بیش از 20 درصد اعتبارات سلامت را به بهداشت نمی‌دهند. هاشمی که قبلاً افزایش 70 درصدی بودجه سلامت را انکار کرده بود، گفت: افزایش 70 درصدی در بودجه درآمدهای اختصاصی در نظر گرفته شده که به معنی آن است که خدمات را باید بیشتر ارائه کنیم نه اینکه گران‌تر باشند. وی ادامه داد: در حوزه بیمه‌ها نیز 13 تا 15 درصد اعتبارات آنها افزایش یافته، بنابراین رشد بودجه ما کاذب است و بودجه ما را متورم نشان می‌دهند. با این وجود در طرح تحول سلامت دولت منابع پایداری را در نظر گرفته و امیدواریم مجلس نیز آن را دنبال کند. »

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code