اصلاح‌طلبان مانند اصولگرایان نگران وحدت نیستند

  • ۷۷

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور در اسفند ۱۳۹۴ و اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد؛ بنابراین تا انتخابات مجلس راه زیادی ‌مانده، ولی ظاهرا همه از همین روز‌ها به فکر افتاده‌اند تا طرح‌های خودشان را برای انتخابات مجلس عملی کنند. انتخابات مجلس دهم هر چقدر هم که دور باشد، ‌صندلی‌های سبز بهارستان، همه را به تلاش انداخته ‌تا بتوانند در انتخابات آینده پیروز نهایی باشند. 

 اسفند ۹۴ انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و هنوز بیش از یک سال تا آن انتخابات ‌مانده؛ اما اخبار این انتخابات داغ داغ است. درباره رویکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در صحنه انتخابات سؤالات و گمانه‌زنی‌های زیادی به وجود آمده است؛ اصلاح‌طلبان چه می‌کنند؟ اصولگرایان و یا مستقل‌ها چه می‌کنند؟ 

ناطق نوری برای انتخابات خواهد آمد؟ آیا او محوریت اصولگرایان را بر عهده می‌گیرد یا در لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قرار می‌گیرد؟ آیا اصولگرایان به اجماع می‌رسند؟ آیا عارف سر لیست اصلاح‌طلبان خواهد شد؟ و... این‌ها سؤالاتی است که بسیاری از فعالان سیاسی و تحلیل‌گران در تلاش برای پاسخگویی به آن هستند. 

در همین زمینه داریوش قنبری، نماینده و همچنین سخنگوی اقلیت سابق مجلس هشتم در گفت‌و‌گو با تابناک به بررسی مسائل انتخابات آینده مجلس و همچنین رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان پرداخته است. 

با توجه به اینکه نزدیک به یک سوم از عمر دولت یازدهم گذشته است. شما به عنوان یک اصلاح‌طلب عملکرد دولت در این دوران را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟ 


دولت در بحث مسائل اقتصادی به شکل نسبی توانسته است تا حدودی آهنگ رشد اقتصادی را افزایش داده و ارتقا ببخشد. همه می‌دانند ‌در دوران دولت قبل رشد اقتصادی نداشتیم و عملا رشد متوقف و حتی منفی بود. 

در شاخص‌های اصلی دیگر اقتصادی همچون تورم نیز به شکل نسبی دولت جدید توانسته است که از تورم بکاهد و آن را مهار کند. دولت تورم ۴۰درصدی را به ۲۰ درصد تبدیل کرده است. کاهش ۲۰ درصدی تورم، خود‌ اقدام مثبتی در کارنامه دولت آقای روحانی است که نادیده گرفته می‌شود. شرایط کسب و کار نیز تا حدودی نسبت به گذشته بهتر شده است؛ البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیاد است. 

شما کدام بخش اقدامات دولت را مهم‌تر می‌دانید؟ 

شاهد هستیم که دولت در عرصه سیاست خارجی، بیشترین اقدامات را انجام داده است. مخالفان دولت نیز معتقدند که دولت به سیاست خارجی بیشتر می‌پردازد و بقیه موارد را‌‌ رها کرده است. حتی اگر این حرف مخالفان دولت نیز درست باشد، دولت به بی‌راهه نرفته است، زیرا اقتصاد ما به دنبال سیاست خارجی می‌تواند بیش از پیش رشد کند. در واقع تا وقتی تحریم‌ها برداشته نشود، امید اینکه به لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی پیدا نماییم امکان ندارد. 

امروز ایران به خوبی در عرصه معادلات منطقه‌ای تأثیر گذار است. در ارتباط با تحریم‌ها با اینکه هنوز تحریم‌ها سر جای خودشان هستند، بخش قابل توجهی از تحریم‌ها معلق شده‌اند؛ به عبارت دیگر، دولت آقای روحانی موفقیتش این بوده ‌که در ‌این مدت تحریم جدیدی از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال نشده است. بسیاری از تحریم‌هایی که امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران تصویب کرده‌اند، معلق شده‌‌ و مقداری گشایشی حاصل شده و آثار تحریم‌ها را کاهش داده است. بر طبق آخرین توافق نیز ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار به ایران پرداخت می‌شود. هرچند این مبلغ ناچیز، اما اگر وضعیت گذشته ادامه پیدا می‌کرد، معلوم نیست الان در چه شرایطی بودیم.

دولت در فضای سیاسی داخلی چه عملکردی داشته است؟ 


امروز فضای امنیتی گذشته جای خود را به یک فضای سیاسی داده است. گرچه باز من تأکید می‌کنم که فضای سیاسی داخلی هم خیلی مطلوب نیست، ‌نسبت به گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه نیز حاصل شده است. آن فضای امنیتی حاکم بر رفتار‌ها و باید‌های سیاسی در گذشته از بین رفته ‌و فضای سیاسی عقلانی دوباره حاکم شده است و بحث‌های سیاسی راحت‌تری در محافل مختلف صورت می‌گیرد. در مجموع فضای باز سیاسی جز دستاوردهای است که دولت توانسته در این مدت به دست بیاورد. 

مخالفان می‌گویند ‌برخی از رفتار‌ها و همچنین اقدامات دولت انتخاباتی است. نظر شما چیست؟ 


تا انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی زمان زیادی مانده است. افرادی که این بحث‌ها را در ارتباط با دولت مطرح می‌کنند همان‌هایی هستند که خودشان نگران و دلواپس وحدت خودشان در انتخابات مجلس سال آینده هستند. در حالی که بیش از یک سال زمان انتخابات سال اینده مانده است می‌آیند، همایش وحدت برگزار می‌کنند. در کل اقداماتی که دولت انجام می‌دهد نباید به حساب انتخابات گذاشته شود. 

از طرف دیگر دولت نباید نگران باشد که مخالفان اقدامات دولت را به چه حسابی می‌گذارند. قطعا اقدامات مثبت دولت در سرنوشت انتخابات سال ِآینده و همچنین انتخابات آینده ریاست جمهوری موثر خواهد بود. عملکرد مثبت دولت باعث می‌شود که نگاه مثبتی در انتخابات شکل بگیرد. اینکه گفته شود که دولت اقدامات مثبت را متوقف کند و خدمتی به مردم نداشته باشد تا محبوب نشود که حرف غلطی است! این بحث‌هایی که مخالفان می‌کنند از این لحاظ کاملاً غلط است. 

با این حال حتی بعضی از اصلاح‌طلبان معتقدند که دولت نباید در انتخابات دخالت کند؟


دولت باید کار خودش را انجام دهد. بعضی این تعبیر را دارند که این عملکردش مربوط به انتخابات است، اما در مجموع این را نمی‌شود به مداخله در روند انتخابات نسبت داد. این عملکرد دولت قطعاً برای حامیان دولت برای انتخابات آینده مجلس رأی آور خواهد بود. اگر هم دولت اقدامات مثبتی نداشته باشد، مشکلاتی برای حامیان دولت ایجاد می‌کند. در کل چون دولت به وظایف خود عمل می‌کند، این عملکرد مثبتی برای طرفداران دولت است که می‌تواند رأی‌آور باشد. 

استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس چیست؟ 


ضریب وحدت و انسجام در میان اصلاح‌طلبان به نسبت اصولگرا‌ها بسیار بالا‌تر است. اصلاح‌طلبان به این نیازی ندارند که نگران وحدت باشند. مسألهٔ خاصی که انشقاق جدی در میان اصلاح‌طلبان ایجاد کرده باشد، الان وجود ندارد. آنچه ‌باعث شد جریانی مثل جبهه پایداری شکل بگیرد و در درون طیف اصولگرا یک شکاف جدی و اساسی پدید بیاید‌، آن را در طیف اصلاح‌طلبان نمی‌بینم. 

اصلاح‌طلبان در باب وحدت با مشکل خاصی مواجه نیستند که بخواهند همایش‌های زود‌تر از موعد در راستای ایجاد وحدت برقرار کنند. در کل با توجه به اینکه مسأله یا مشکل خاصی که وحدت را تهدید کند ندارند، خیلی نگران این نیستند که بیایند همایش‌هایی را داشته باشند و یا حرکت‌هایی در راستای ایجاد وحدت بین خودشان داشته باشند. به نظر ضریب وحدت و انسجام میان اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی در یک وضعیت بی‌نظیری است و بسیار مطلوب است. 

شما مهم‌ترین دغدغه اصلاح‌طلبان را برای انتخابات آینده چه می‌دانید؟ 


در صورتی که رد صلاحیت‌هایی گسترده‌ای مثل سال‌های گذشته صورت بگیرد، شرایط فرق خواهد کرد و شرایط برگزاری انتخابات تغییر خواهد کرد. اگر انتخابات در شرایط عادلانه‌ای برگزار شود من فکر می‌کنم وضعیت اصلاح‌طلب‌ها کاملا مطلوب است. در غیر این صورت در شرایطی که یک طرف دست بالا را داشته باشد و طرف دیگر وضعیت خوبی نداشته باشد؛ در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد که خیلی نمی‌شود راجع به نتایج انتخاباتی که در آن کاندید‌ها در یک وضعیت یکسانی نباشند صحبت کرد. اما امیدوارم با توجه به فضای مثبتی که در کشور شکل گرفته است، فضای انتخابات سال آینده فضای عادلانه و برابر باشد که همه بتوانند به شکل برابر به رقابتی عادلانه بپردازند. 

این انتخابات می‌تواند در مجموع ضریب امنیت و ثبات کشور و نظام را افزایش دهد. به هر حال انتخابات باید گزینه‌های مختلفی را داشته باشد و مردم در آن انتخاب کنند. ما امیدواریم ‌اجازه داده شود که گزینه‌های مختلف برای انتخاب مردم مطرح شوند و مانعی پیش نیاید که تأثیر منفی بر مشارکت مردم بگذارد و یک انتخابات عادلانه برگزار شود؛ گروه‌هایی که خودشان را در چهارچوب نظام می‌بینند باید در انتخابات حضور داشته باشند و خودشان را در معرض انتخاب مردم قرار دهند. اگر رد صلاحیت گسترده صورت بگیرد و اصلاح‌طلبان نتوانند مشارکت کنند از قبل نتیجه مشخص است‌ که انتخابات چه نتایجی خواهد داشت.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code