مظلوم اجازه فریاد کشیدن دارد

  • ۱۱۰

حجت‌الاسلام محسن غرویان درباره ابعاد محرومیت در جوامع گفت: بخشی از محرومیت جامعه به محرومیت انسان‌ها از حقوقی که به اقتضای انسان بودن‌شان باید بهره‌مند باشند؛ مربوط می‌شود. مثلا حق بیان، حق اظهار عقیده، حق مسکن، حق اشتغال، حق فعالیت؛ اینها حقوقی است که بشر باید برای ادامه حیات مادی و معنوی خود از آن بهره مند باشد. اگر جامعه از این حقوق به دور باشد ما در اینجا تعبیر محرومیت را به کار می‌بریم. وی با اشاره به اهمیت عدالت در جامعه افزود: اما نکته دیگر در موضوع محرومیت این است که باید افراد جامعه از حقوق مساوی و متعادل و عادلانه برخوردار باشند. یعنی این‌طور نباشد که یک شخصی از این حقوق 80 درصد و دیگری 50 درصد بهره‌مند باشد.
مظلوم اجازه فریاد کشیدن دارد

حجت‌الاسلام غرویان افزود: به هر حال اگر افراد در یک سطح مساوی و متعادلی هستند، باید حقوق برابر به آنها داده شود؛ البته به لحاظ تکوینی تفاوت‌هایی در حقوق وجود دارد مثلا حقوق مردان و زنان به لحاظ تکوینی و نحوه آفرینش با هم متفاوت هستند. ولی حقوق انسان‌ها از آن حیث که انسان هستند باید برابر، عادلانه و متعادل باشد؛ در غیر این صورت می‌گوییم که محرومیت اجتماعی وجود دارد.

حجت‌الاسلام غرویان با تأکید بر اینکه "یکی از واضح‌ترین حقوق انسان‌ها، حق آزادی بیان است"، تصریح کرد: وقتی به کسی ظلم می‌شود مثلا در رسانه ملی علیه شخصی صحبت می‌شود و آن شخص در آن جلسه و رسانه حضور ندارد، حقی پیدا می‌کند که او هم بیاید و حرف بزند و از حق خود دفاع کند. بنابراین وقتی به یک طرف آزادی بیان داده شود و به دیگری آزادی بیان داده نشود، اینجا عدالت زیر سؤال می‌رود و گفته می‌شود که نظام عادلانه‌ای وجود ندارد و باید فکری برای برقراری عدالت اجتماعی بشود.

وی با انتقاد از اینکه "در همین ایام که منتهی به 9 دی است، افرادی به صدا و سیما می‌آیند و از اشخاصی نام می‌برند که اجازه دفاع به آنها داده نمی‌شود"، ادامه داد: به نظر من در صدا و سیما این نابسامانی وجود دارد که به افراد به صورت عادلانه اجازه صحبت داده نمی‌شود. هر چند که مطبوعات و سایت‌ها هستند؛ ولی صدا و سیما مخاطب گسترده‌ای دارد و با توجه به اینکه رسانه ملی هم هست باید اجازه بدهد و این زمینه را فراهم کند که افرادی که مظلوم واقع می‌شوند از خود دفاع کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: قرآن کریم می‌فرماید که خداوند دوست ندارد کسی فریاد بزند مگر کسی که مظلوم واقع شده است. غرویان تأکید کرد: در واقع قرآن هم اجازه می‌دهد کسی که مظلوم واقع شده، فریاد بزند، به هرحال مظلوم اجازه فریاد کشیدن دارد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code