چرا روند روابط آمریکا و کوبا درباره ایران تکرار نخواهد شد؟

  • ۷۲
با گذشت چند روز از اعلام رسمی خبر ازسرگیری روابط آمریکا و کوبا، همچنان تحلیل هایی که به بررسی احتمال چنین رخدادی میان ایران و آمریکا می پردازند در میان مطبوعات بین المللی به چشم می خورد. تحلیل اثرات کاهش قیمت نفت بر سیاست هسته ای ایران و ادامه پوشش خبری سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به کشورهای منطقه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.  

چرا روند روابط آمریکا و کوبا درباره ایران تکرار نخواهد شد؟
روزنامه «وال استریت ژورنال» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و احتمال عادی سازی روابط میان ایران و آمریکا را رد کرده است. این روزنامه اشاره می کند که از یک سو، مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران به شدت نسبت به نیات آمریکا در قبال ایران بدبین هستند. از سوی دیگر، در شماری از مهمترین مسائل منطقه ای، تهران و واشنگتن در دو جبهه مقابل یکدیگر قرار دارند. یکی از مهمترین این موضوعات، جنگ داخلی سوریه است که در آن، هر یکی از کشورها از یکی از طرفین درگیر حمایت می کنند. رقابت دو کشور برای نفوذ در عراق، از جمله دیگر موضوعات مورد اختلاف میان آن هاست.

چرا روند روابط آمریکا و کوبا درباره ایران تکرار نخواهد شد؟

در مطلبی دیگر در همین زمینه، سایت نشریه «فایننشال تایمز» اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را بازتاب داده که گفته ایران در پی ازسرگیری روابط با آمریکا نیست. این سایت به نقل از علی شمخانی می نویسد حتی در صورتی که دستیابی به توافق جامع هسته ای سبب کاهش تنش ها میان ایران و آمریکا شود، باز هم جمهوری اسلامی ایران خواستار از سر گیری روابط دیپلماتیک با واشنگتن نیست. وی در عین حال اشاره کرده ایران و آمریکا می توانند به گونه ای رفتار کنند که در منطقه، از توان خود علیه یکدیگر استفاده ننمایند. شمخانی تأکید کرده مذاکرات صورت گرفته میان ایران و آمریکا تاکنون، تنها در موضوع هسته ای بوده است.

چرا روند روابط آمریکا و کوبا درباره ایران تکرار نخواهد شد؟

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» مطلبی را درباره وضعیت بودجه سال آینده ایران منتشر کرده که از روز گذشته تاکنون در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. این خبرگزاری می نویسد کاهش شدید قیمت های نفت، سبب خواهد شد تا تلاش ایران برای بهبود استانداردهای زندگی در کشور با دشواری مواجه شده و یا در مسیر کمک مالی به متحدان منطقه ای این کشور، از جمله سوریه مانع ایجاد شود؛ اما این امر سبب کوتاه آمدن ایران از مواضع خود در موضوع هسته ای نخواهد شد. در مجموع، رویترز معتقد است که نباید انتظار تغییری چشمگیر در راهبرد منطقه ای ایران، از جمله رویکرد این کشور به موضوع هسته ای را داشته باشیم. 

چرا روند روابط آمریکا و کوبا درباره ایران تکرار نخواهد شد؟

اما ادعای تحویل اطلاعات محرمانه از سوی یک افسر پلیس اماراتی به ایران، موضوع دیگری است که مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «نشنال» امارات می نویسد یک افسر پلیس این کشور در ازای دریافت تخفیف بابت مداوای خود و خانواده اش، اطلاعات محرمانه ای را در اختیار عوامل ایرانی قرار داده است. این افسر پلیس 43 ساله متهم است که فهرستی مشتمل بر نام افسران پلیس دبی و شماره های تماس آن ها را در اختیار کنسولگری ایران گذاشته است. در عوض، وی برای معالجه در بیمارستان ایرانی دبی از تخفیف بهره مند شده است. گفته شده این فرد به زبان فارسی نیز مسلط است. 

چرا روند روابط آمریکا و کوبا درباره ایران تکرار نخواهد شد؟

در نهایت، امروز نیز برخی از مطبوعات منطقه موضع گیری های رئیس مجلس شورای اسلامی را در جریان سفر به کشورهای منطقه مورد توجه قرار داده اند. روزنامه «گالف نیوز» ضمن پرداختن به این موضوع، به نقل از علی لاریجانی می نویسد دولت های حامی تروریسم در منطقه، اشتباه بزرگی مرتکب می شوند و به همین دلیل، با مشکلاتی مواجه خواهند شد. وی مسئله تروریسم در عراق و سوریه را یک مسئله منطقه ای خوانده و گفته جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا دیدگاهی راهبردی در قبال تروریسم در منطقه داشته است. وی این سخنان را در جریان دیدار با نخست وزیر سوریه مطرح کرده است. 
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code