"دستاوردهای بزرگ" اتحادیه اروپا از زبان "رییس‌جمهور ایران"!

  • ۹۳

حسن روحانی در کنفرانس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری، ابتدا از لزوم همگرایی و وحدت و "تفاهم و هماهنگی" میان کشورها به عنوان مقدمه مبارزه با خشونت و افراط گرایی یاد کرده و سپس از به صورت تلویحی از "اتحادیه اروپا" به عنوان یک مثال موفق(!) در این زمینه یاد کرده است.


روحانی گفته است: "در نظام بین‌الملل امروز جنگ و درگیری‌های نظامی جز تولید هزینه و تنش و از هم‌گسیختگی زندگی اجتماعی و اقتصادی شهروندان هیچ نفعی ندارد. اروپایی‌ها بعد از قرن‌ها درگیری و نزاع و دو جنگ جهانی در نهایت به همکاری‌های بهم تنیده اقتصادی گردن نهادند و با هم‌‌گرایی اقتصادی، ‌سیاسی و امنیتی دستاوردهای بزرگی را برای صلح و امنیت منطقه خود به ارمغان آورده‌اند."

حمایت روحانی از اقدامات اتحادیه اروپا و یاد کردن از آن به عنوان "دستاوردهای بزرگ برای صلح و امنیت منطقه خود"، که حتی در میان سیاستمداران بسیاری از کشورهای رقیب اروپا از جمله روسیه و چین نیز دیده نمی شود، در حالی است که در سال های اخیر، ادامه موجودیت این اتحادیه نیز بارها مورد تردید قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا در سال های اخیر، در بسیاری از طرح های خود برای همگرایی کشورهای عضو با شکست مواجه شده است. از جمله، قانون اساسی این اتحادیه که قرار بود منشأ تحولات اساسی در اتحادیه اروپا – از جمله تعیین رییس جمهور و وزیر خارجه واحد – باشد با شکست سنگینی روبرو شد. قابل تامل اینکه، موجودیت و ادامه حیات اتحادیه اروپا، در بسیاری از کشورهای موثر عضو این اتحادیه از جمله انگلیس و فرانسه مورد تردید قرار گرفته است.

نکته مهم تر در سنخنان رییس جمهور کشورمان، این است که به درستی معلوم نیست منظور او از "هم‌‌گرایی اقتصادی، ‌سیاسی و امنیتی" این کشورها و "دستاوردهای بزرگ برای صلح و امنیت منطقه خود" چیست. رد پای اتحادیه اروپا در بسیاری از بحران ها و جنگ ها در نقاط مختلف جهان از جمله منطقه خاورمیانه به وضوح دیده می شود و جالب اینکه خود اروپایی ها نیز به صورت کاملا علنی از تروریست های مختلف از جمله تروریست های سوریه حمایت می کنند.

با این وجود سوالی که مطرح می شود این است که رییس جمهور واقعا از کدام دستاوردهای بزرگ اتحادیه اروپا برای صلح و امنیت صحبت می‌کند؟ و با وجود کارنامه منفی اروپایی ها در بر هم زدن صالح و امنیت در جهان، چرا روحانی وانمود می‌کند این اتحادیه الگویی برای اقدامات دیگر است؟ آیا نتیجه همگرایی کشورها حتی اگر ائتلاف برای جنگ و یا افزایش خشونت ها و یا حمایت از تروریست ها باشد، از نظر رییس جمهور اهمیتی ندارد؟!

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code