«کوبارک» راهنمای بازجویی یا شیوه شکنجه!/تکنیک شکنجه 50 ساله سازمان سیا

  • ۱۲۸

هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» با این مقدمه ادامه داد که در عمق خلاصه 500 صفحه‌ای از گزارش شیوه‌های شکنجه سیا، یک اشاره مختصری به نام رمزی «کوبارک» شده است. کوبارک در واقع راهنمای آموزش درباره بازجویی در سال 1963 بود که در برخورد با افراد مختلف استفاده می‌کرد؛ از جمله مظنونینی که سیا آنها را جاسوسان دو جانبه جماهیر شوروی می‌دانست و همچنین از این شیوه‌ها برای مخالفان و چریک‌های آمریکای لاتین نیز استفاده می کرد.


نیوزویک ادامه داد، هرکس که شیوه‌های بازجویی سیا از مظنونین القاعده در زندانهای محرمانه در سراسر جهان را دنبال می‌کرد، با این تکنیک کوبارک آشنا است.

بر اساس این گزارش، کوبارک شامل شیوه‌های بازجویی از منابع انسانی است که شامل دستگیری، بازداشت، محرومیت از محرک‌های حسی از طریق حبس انفرادی یا شیوه‌های مشابه، تهدید و ترس، ناتوان سازی، درد، افزایش حس تلقین‌پذیری و خواب مصنوعی و بی‌حالی می‌شود.

نیوزویک سپس ادامه داد که سیا از بسیاری از این شیوه‌ها علیه یکی از فراری‌های جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد  استفاده کرد زیرا برخی از مقامات سیا معتقد بودند که او یک جاسوس دو جانبه است. در سال 1978، «استنسفیلد ترنر» مدیر سیا از «جان لیموند هارت» یکی از مأموران سیا خواست تا درباره استفاده مأموران سیا از متد کوبارک که شامل تکنیک‌های محرومیت از خواب و ایستادن اجباری می‌شد تحقیق کنند.

این گزارش نیوزویک در حالی منتشر شده است که کمیته اطلاعات سنا روز سه‌شنبه هفته جاری خلاصه 500 صفحه ای از شیوه‌هایی که مأموران سیا برای بازجویی از مظنونین به کار می‌گرفتند، منتشر کرد.

در این گزارش آمده بود که مأموران سیا بعد از حادثه 11 سپتامبر برای بازجویی از مظنونین تروریستی از شیوه‌های خشن و شکنجه استفاده می‌کردند.

در این گزارش همچنین از موارد متعدد اعمال شکنجه‌های وحشتناک توسط مأموران رده‌های میانی «سیا» سخن به میان آمده؛ مثلاً در چندین مورد، مظنونین به مدت چند روز یا حتی چندین هفته، با تنقیه اجباری و یا تهدید به عمل منافی عفت با استفاده از میله‌های چوبی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. همچنین پیش از این سیا گفته بود که تنها سه نفر با روش غرق مصنوعی، مورد بازجویی قرار گرفته‌اند که گزارش سنا می‌گوید، تعدا قربانیان این روش، بسیار بیش از این میزان بوده است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code