اقرار صادق: دولت در اطلاع‌رسانی کمبود دارد

  • ۱۱۰

شعار دولت روحانی اعتدال است و کلید اعتدال بسیاری از قفل‌ها را باز می‌کند. وقتی مشاور رئیس‌جمهور تاکید می‌کند که « دولت توسعه متوازن وپایدار را در دستور کار خودش دارد » این یعنی همان امیدی که دکتر روحانی به مردم داده است.

اقرار صادق: دولت در اطلاع‌رسانی کمبود دارد

 رئیس‌جمهور برخی اوقات چهره ناراحتی دارد و با مردم سخن می‌گوید اما زمانی که بحث به همراهی جامعه با دولت می‌رسد لبخند شیرینی بر چهره‌اش نقش می‌بندد و محمدرضا صادق هم با تایید این موضوع حمایت های مردم از دولت تدبیر و امید را در حل مشکلات و پیشرفت کشور مهم ارزیابی می‌کند. نکته قابل تحسین دولت یازدهم نقد به خود است و رئیس‌جمهور بارها تاکید کرده است که قبل از نقد دیگران باید به نقد خود پرداخت و چنین است که «صادق» در این گفت‌وگو به وضوح از برخی بخش‌های نهاد ریاست‌جمهوری انتقاد می‌کند چون می‌داند این نقدها سبب پیشرفت دولت و از میان برداشته شدن اشکالات می‌شود. مشاور رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو جمله‌ای را بیان می‌کند که اگر چه بارها از سوی رئیس‌جمهور عنوان شده است اما به مثابه آب یخ بر روی آتش است و با هر بار شنیدن آن چهره جامعه و حتی افرادی که 24 خرداد 92 که به روحانی رای نداده بودند، شاداب می‌شود و آن جمله این است: «مهم‌ترین هدف دولت، تحقق خواسته‌های مردم است» به‌خصوص اطمینان در قلب جامعه چنان ارزشمند است که گذشته را در خاطر آنها نه حذف بلکه کمرنگ می‌کند. در راستای عملکرد دولت تدبیر و امید و رویکردهایش در بخش‌های مختلف محمد‌رضا صادق مشاور رسانه ای رئیس‌جمهور با آرمان به گفت‌وگو پرداخته است.

به‌تازگی شاهد اتمام مدیریت آقای ضرغامی در صداوسیما بودیم و آقای سرافراز مدیریت این سازمان را برعهده گرفت. صداوسیما در قبال دولت باید چه رویکردی را در پیش بگیرد؟ 
رسانه ملی وظایف و تکالیف مشخصی را برعهده دارد، البته ایفای نقش رسانه ملی نیز الزامات خاص خود را دارد و انتقاد‌هایی که به صداو سیما وارد می‌شود در همین محور قابل تحلیل است. در دوره مدیریت جدید امیدوار و خوشبین هستیم که رویکرد، جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های صداوسیما که بحمدا... از متخصصین وامکانات فراوانی برخوردار است، خصوصا در قلمرو مباحث سیاسی در قواره رسانه ملی و عمل بر اساس نیاز و خواسته قاطبه جامعه تبلور ملموس بیابد. رویکرد و گفتمانی که اکثریت مردم در انتخابات 24 خرداد سال گذشته در قالب پیام پیروزی جناب آقای دکتر روحانی به آن توجه نشان دادند و می‌خواهند در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی ابعاد اجرایی پیدا کند ان‌شا‌ا... با نقش‌آفرینی موثر صداوسیما در دوره مدیریت جدید محقق خواهد شد. 

حال و هوای دولت یازدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 
باید خداوند را شکر کرد. مسیری که دولت در یک سال گذشته پیموده، مسیر سختی بود و الحمدا... اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین‌شده‌ای که دولت داشته در مسیر حرکت به جلو است، و به‌‌رغم وجود مشکلات ،دولت تا حالا اقدامات وحرکت‌های مفید و رو به جلویی داشته است. 

آقای روحانی در زمان انتخابات شعارهای متعددی داشته‌اند ازجمله اعتدال، چقدر توانسته این واژه در عمل اجرایی شود؟
شعار و مشی راهبردی اعتدال دولت که مبتنی بر پرهیز از افراط وتفریط است در زمینه‌های داخلی و خارجی اثرگذار بوده و به‌نظر بنده این راهبرد به بن‌بست نمی‌رسد، شاید در کوتاه‌مدت اثرات مثبتش کمتر ملموس باشد اما در میان‌مدت و بلندمدت ان‌شاا... بیشتر آشکار خواهد شد.

اشاره کردید دولت درمسیری که انتخاب کرده با مشکلاتی روبه‌رو بوده است. عده‌ای از تحلیلگران بر این باورند که دولت هنوز در زمینه اقتصادی نتوانسته کارنامه خوبی را به‌جا بگذارد. نظر شما در این‌باره چیست؟
دولت تدبیر و امید، وارث مسائل و مشکلات گذشته است. مشکلاتی که یک شبه بوجود نیامده بودند، بدیهی است این انتظارصحیح نیست که دولت بتواند مشکلات را فورا ازمیان بردارد. به دلیل اینکه آباد واحیاءکردن یک مسیر بسیار سختی است. درآغاز کار دولت یازدهم آقای‌دکتر روحانی مشکلات را تا حدی بازگو کردند. مشکلاتی که در عرصه‌های اقتصادی، منابع مالی، سیاست خارجی و... کشور با آنها مواجه بوده، لذا با توجه به نوع مشکلات، باید زمان بیشتری بگذرد تا راه‌حل‌ها اثر کنند. در این مدت هرگاه که مسئولان اجرایی امکان تشریح برخی از اقدامات مثبتی را که انجام داده‌اند، یافتند سبب اعتماد و آرامش در مردم بوده است. توجه دارید که دولت توسعه متوازن وپایدار را در دستور کار خودش دارد ولی به دلیل کمبود امکانات هنوز همه جنبه‌ها به شکل عملیاتی تبلور نیافته، اما از نظر تصمیماتی که لازم بوده و مقدماتی که باید فراهم بیاید به نقطه خیلی خوبی رسیده. مثلا در این مدت که دولت کار خود را آغاز کرده است توانسته تورم را مهار کند که همین موضوع موفقیت بزرگی بشمار می‌آید، همچنین اقداماتی که برای خروج از رکود در شرایط تورم دولت سامان داده نتایج ملموسی است که آمار‌ها و اطلاعات آنها منتشر شده است. اما زمان لازم است تا آثارش ملموس‌تر بشود. توجه داشته باشیم که همچنان در شرایط تحریم‌ها هستیم وهمین حد که جلوی عمیق تر شدن آثار منفی تحریم‌ها گرفته شده، خود کار مهمی بوده واین درحالی است که بهبودی نیز حاصل شده است. اما بررسی و اعلام وضعیت اقتصادی کشور خیلی سخت نیست و رسانه‌ها باید در این میدان وارد شوند و مسائل را بیشتر واکاوی و آشکار سازند و این انتقاد وارد است که دولت خدماتی را که در قلمرو اقتصادی و... انجام داده خوب معرفی نشده و کمبودهایی در راستای تبیین واطلاع رسانی دارد.

چه کمبودهایی؟
کمبود در معرفی، تبیین واطلاع‌رسانی و به همین دلیل است که من فکر می‌کنم روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها باید برای رفع و کاهش این کمبودها فعال‌تر شوند. البته شما می‌دانید که رسانه‌هایی که دراختیار برخی مراکز و جریانات خاص سیاسی هستند به پیشرفت‌ها توجهی ندارند و شاید نمی‌خواهند آشکار بشود آنها بیشتر بر طبل مشکلاتی که مربوط به این دولت هم نبوده واز گذشته بوده است، می‌کوبند و آن را برجسته‌سازی می‌کنند و در عین حال به خدمات و توفیقات توجهی ندارند و به اصطلاح کمترین بخش خالی لیوان را می‌بینند و برجسته می‌کنند ولی به قسمت پر لیوان هیچ توجهی ندارند که درگذر یکسال اندی گذشته پرترهم شده است.

فکر می‌کنید ایراد کار از کجاست؟
به نظر من، نقص اطلاع‌رسانی است و رسانه‌هایی که در راستای مصالح و خواست مردم می‌خواهند تلاش بکنند باید این کار را انجام بدهند و بیشتر وارد میدان شوند و با بررسی‌های میدانی خودشان، با تحلیل آمار و اطلاعات معتبری که منتشر هم شده توفیقات را آشکار کنند. آن موقع به جواب ملموس‌تری می‌رسیم. البته ضعف‌هایی نیز در بخش‌های مجری اطلاع‌رسانی دولت وجود دارد که باید آن‌را هم رفع کنیم.

حال و هوای اصلاح‌طلبان با توجه به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

زحمات شخصیت‌ها و جریانات سیاسی را که همراه با مردم و برآمده از مردم هستند، را برای روی کارآمدن این دولت نمی‌شود انکار کرد. جریانات سیاسی که خواست مردم را دنبال می‌کنند تلاش خوبی را برای سر کار آمدن این دولت داشتند، در عین حال تحلیل مردم نسبت به آنچه با آن مواجه بودند، زمینه‌ای را فراهم کرد که این دولت امکان حضور و خدمت برایش فراهم بشود لذا باید با طمانینه، ابتکار و تدبیر از این پشتوانه وامید پدید آمده در کشور مدد جست وان‌شاا... مشکلات رفع ورجوع شود در این صورت همه حال‌شان خوب و خوب‌تر خواهد بود. آرزوی همه کسانی که درد مردم را دارند، با خواست مردم حرکت می‌کنند و تحقق آرمان‌های اصلی نظام و مردم برایشان هدف است. 

من جوابم را نگرفتم. هشت سال بیشتر اصلاح‌طلب‌ها سکوت را پیشه گرفتند. 
خودشان سکوت را ترجیح دادند یا اینکه به سکوت بردنشان؟
 هر دو حالت. حال این دولت چه روالی را پیشه گرفته است؟ 
می‌توانم بگویم؛ این دولت، به‌رغم مشکلاتی که با آنها مواجه است فرصت‌هایی را فراهم کرده که بخش قابل توجهی از آنهایی که دل در گرو خدمت دارند دیده شوند وبه میدان خدمت بیایند. 

شاهد بودیم در دولت قبل برخی از تحلیلگران، روشنفکران و نخبگان در عرصه سیاسی و فرهنگی و علمی به دلایلی حضور نداشتند و عرصه برایشان تنگ‌ بود. دولت آقای‌روحانی باید چه رویکردی را پیشه بگیرد تا بتواند عرصه را برای این قشر از افراد بازتر کند؟

دولت در این زمینه با تدابیر جدی وارد عمل شده است. آقای رئیس‌جمهور از مواردی که به عنوان عهد خویش با خدا و مردم مطرح و بارها به پایبندی خویش نسبت به آن تصریح کرده، این است که تصمیماتی را که اتخاذ می‌کند مبتنی بر نظرات کارشناسان، دلسوزان و خبرگان باشد و این کار را هم کرده است. رئیس‌جمهور و دولتمردان توجه بنیادین به نظرات نخبگان ،اندیشمندان و همه آحاد مردم که می‌توانند کمک‌کننده باشند، دارند و این ازجمله دلایلی هم هست که بر مبنای آن گفته می‌شود دولت برآمده ودر راستای تحقق خواست مردم حرکت می‌کند.

مهم‌ترین هدف دولت چیست؟ 
مهم‌ترین هدف دولت تحقق خواسته‌های مردم است و آقای رئیس‌جمهور بارها بر وفاداریش نسبت به آن تصریح کردند و واقعا هم به این معنا وفادار هستند که شعارها و دیدگاه‌ها و وعده‌هایی را که به مردم دادند عملیاتی کنند و دیدید که با توجه به همه مشکلاتی که با آن مواجه بودند در جهت تحقق آنها تلاش‌های خوبی کردند و نتایج خوبی با توجه به زمانی که گذشته هم به دست آمده است. 

برگردم به سوال قبل‌تر، دولت چقدر زمان نیاز دارد تا بتواند برنامه‌های اقتصادی را روشن‌تر برای مردم بیان کند تا آثار برنامه‌های اقتصادی روشن شود؟
اقتصاد تابعی از مولفه‌ها و مقولات متناظر ومکمل است و به تنهایی و مجرد از یک وضعیت به وضعیت دیگر حرکت نمی‌کند. مثلا مقوله‌ای مثل رشد اقتصادی، تابع بسیاری از عوامل است یا مهارکردن تورم به عامل‌های متعددی ربط دارد وباید با مجموعه‌ای از تدابیرتحقق می‌یابد. همچنین در بحث اشتغال به عنوان یک مقوله اقتصادی که تبعات اجتماعی وفرهنگی نیز دارد باید ظرفیت‌های گوناگونی ایجاد وتقویت شود یا توسعه و تقویت تولید وجذب سرمایه‌گذاری‌ها، مستلزم مقدمات زیادی است، ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری و جهت‌دهی به تولید درراستای تامین ورفع نیازمندی‌های کشور و توسعه صادرات، رونق و بهبود فضای کسب‌وکارو... مقولاتی در قلمرو اقتصاد هستند که به صورت تجریدی نمی‌شود با آنها برخورد کرد. در محاسبات اقتصادی همیشه باید یک جزء اخلال لحاظ شود، گاهی وقت‌ها این جزء خیلی اثرگذار است و دراختیار خود برنامه‌ریزهم نیست ولی به‌رغم همه مشکلاتی که بوده من فکر می‌کنم که توفیقات خوبی به‌دست آمده است و الان هم آثارش ملموس می‌باشد. در شرایط کنونی تورم مهار و شیب آن رو به پایین است. یا مثلا نوسانات قیمت ارز که گرفتاری بزرگی برای اقتصاد بشمار می‌آمد الان یک ریتم منطقی و قابل قبول به خود گرفته و از نوسانات مصون است و پارامترهای دیگر... اینها دستاوردهای ملموسی هستند. باید ببینیم چه انتظارات معقول و منطقی را با توجه به این شرایط می‌توانیم به رسمیت بشناسیم و بر اساس آن انتظارات آتی را تعیین کنیم و آنگاه بگوییم در چه بازه زمانی وتا چه میزان قابل تحقق است. عرض کردم همین حد از توفیقات که در مهار تورم، کنترل نرخ ارز، بهبود فضای کسب و کارورونق اشتغال در شرایط کنونی قابل قبول است. ان‌شاا... زمان بیشتری که بگذرد، می‌شود آثارش را محسوس‌تر و ملموس‌تر دید، یعنی دخل و خرج مردم سازگارتر و راحت تر بشود. صاحب‌نظران و مردم تصدیق می‌کنند از آن تلاطم گذشته نجات پیدا کرده‌ایم اما باید کارهای دیگری نیز صورت بگیرد تمام این اقدامات در شرایطی بوده وهست که تحریم‌ها وجود دارد. در این شرایط وضعیت را ثبات دادن خود موفقیت بزرگی است که به نظر من دولت به آن نائل آمده است. در شرایطی که تحریم‌ها هست در شرایطی که هنوز مشکلات گذشته آثار خودش را مرتب نشان می‌دهد، مهار کردن، ثبات و کنترل کردن توفیقی بوده که اکنون ملموس است، با این وصف در اطلاع‌رسانی و تبیین کاستی داریم و این توقع از رسانه‌ها هست که به مجریان اطلاع‌رسانی دولت، درجهت تبیین صحیح کمک کنند.من برگردم به بخش اول سوال شما درباره رسانه ملی که خیلی نقش موثری می‌تواند در این زمینه داشته باشد، با توجه به گستره و ضریب نفوذش، در یک سال و اندی گذشته اشکالی اگر جایی بوده برجسته‌سازی شده اما به بقیه توفیقات کم‌توجهی شده، اجازه دهید این سوال را باخوانندگان محترم این مصاحبه مطرح کنم که اگر به حافظه خود مراجعه کنیم چند برنامه تولیدی یا برنامه‌های گزارشی در یک سال واندی گذشته نسبت به اقدامات مثبتی که دولت انجام داده در صدا و سیما مشاهده شده است؟ 

تعامل دولت و مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
دولت وظایف خودش را انجام می‌دهد و مجلس هم حقوق و وظایفی خود را دارد ونمی‌شود حکم کلی صادر کنیم و تعمیم بدهیم. 

یعنی شما اعتقادتان بر این است که دولت و مجلس هیچ مشکلی با هم ندارند؟
باید ببینیم منظور از مشکل چیست؟

برخی نمایندگان مجلس مثل جبهه پایداری با اقداماتی که انجام دادند از جمله استیضاح فرجی‌دانا و رای نیاوردن وزرای پیشنهادی علوم، براین باور هستید که تعامل خوبی با دولت دارند. نظر شما چیست ؟
به نظر بنده در مواردی که اشاره کردید مجلس از اختیار قانونی خود استفاده کرده که ممکن است شما نتیجه را نپسندید، مهم این است همه بر مدار قانون باشیم.

تحلیلگران توفیق اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم را بسته به عملکرد مثبت دولت یازدهم ارزیابی می‌کنند. تحلیل شما در این‌باره چیست؟
به‌نظرمن، زود است بخواهیم در این‌باره حرفی بزنیم. شاید اشخاصی که می‌خواهند از الان انتخابات مجلس دهم را پیش بکشند اهداف خاصی دارند. ان‌شاءا... مجلس آینده نیز برآمده از اراده اکثریت مردم رشید ایران اسلامی است. آثارونتایج تبلور اراده وخواست مردم درشکل‌گیری دولت یازدهم را ببینیم. اعتماد، امید، آرامش ونشاط، اینها جزء کارکردها و وظایف مهم دولت است که اطمینان‌بخشی بکند، امنیت پدید بیاورد، آرامش و نشاط برای آحاد جامعه ایجاد بکند، اصلاح امور مبتنی بر آرمان‌های اصیل، آرامش‌بخشی، امیدبخشی و اعتمادآفرینی توقعات مردم بوده ودولت هم در مسیرتحقق آنها بحمدا... موفق حرکت کرده است.

دولت در مسائل اجتماعی از جمله امربه معروف و نهی از منکر چقدر نقش دارد؟
موضوعات اجتماعی و فرهنگی همه‌اش در اختیار دولتمردان نیست.

چند درصد دولت در این موضوع سهیم است؟
درصد مطلقی نمی‌شود ارائه کرد، البته دولت تکالیف و وظایفی در قبال مسائل اجتماعی دارد که باید آنها را انجام بدهد و ما می‌توانیم آنها را یک به یک بررسی بکنیم. به نظر می‌رسد دولت تا آنجایی که میسر بوده در این مسیر تلاش کرده است.

مهم‌ترین مواردش؟
دولت در زمینه حقوق شهروندی و تقویت فعالیت تشکل‌های مردمی غیردولتی ظرفیت‌سازی و توفیقاتی را داشته است؛ در مقولاتی که آثارو تبعات آنها به حوزه‌های اجتماعی برمی‌گردد نظیربهبود فضای کسب و کار و آرامش بخشی در این زمینه و همین‌طور بهبود روابط و تعاملات خارجی با همسایگان و سایر کشورها توفیقاتی داشته، در عرصه‌هایی که دولت می‌توانسته اثرگذاری کند کار خودش را انجام داده است. اما عرض کردم بعضی ازمقولات هست که فقط دردست دولت نیست. در عرصه اجتماعی کنشگران اجتماعی آحاد مردم، ان‌جی‌اوها، تشکل‌های سیاسی و گروه‌ها و جریانات مختلف و...اثرگذار هستند. اگر بخواهیم براساس خروجی‌‌ها نتیجه‌گیری کنیم، می‌توان گفت که آرامش اجتماعی، تقویت وحدت ملی ونشاط اجتماعی وامثال اینها نمره‌های خوبی در نزد مردم دارند.

در ارتباط با مقوله امر به معروف و نهی ازمنکر چطور؟
امر به معروف و نهی از منکر، یک وظیفه شرعی است واز مواردی است که ما از نظر دینی به آن پایبندیم و برایمان اهمیت دارد، لیکن بحث در تفسیروچگونگی انجامش است. ما وقتی سی و چند سال بعد از پیروزی انقلاب رامرور می‌کنیم فراز‌ها و فرودهایی به دلایل گوناگون در این خصوص داشته‌ایم. در سی وچند سال گذشته دیده‌ایم که نسبت به مقوله امر به معروف و نهی از منکر که مردم ما نسبت به آن باورمند هستند اختلاف تفسیر وجود داشته است. برای من مسلمان امر به معروف و نهی از منکر جزو واجباتی است که باید انجام بدهم منتها این واجب، واجب کفایی است. اگر با رعایت شرایط، قیام به انجام آن شد از من ساقط می‌شود. براساس متون دینی ، قلمرو امر به معروف و نهی از منکر روشن است. البته اختلاف برداشت‌هایی است که گاهی وقتها این اختلاف برداشت‌ها آثار خاصی را در پی دارد به هر حال ما که برخوردار از نعمت نظام سیاسی مبتنی بر موازین مترقی اسلام هستیم باید به فصل‌الخطاب‌ها توجه کنیم. درمجموع می‌خواهم بگویم امر معروف و نهی از منکر برای همه مسلمان‌ها و دولت جمهوری اسلامی که اعضای آن آگاه به مسائل دین هستند، بسیارمهم است. 

برگردیم به سوال قبل‌تر، اشاره کردید که تعامل خوبی با بهارستان‌نشین‌ها دارید ولی چرا هر هفته چندین وزیر به مجلس احضار می‌شوند؟
اینکه چرا تعداد سوالات و احضار مسئولان اجرایی زیاد است، بهتر است از احضارکننده‌ و سوال‌کننده بپرسید. به هر حال سوال و احضار نیز ازحقوق مجلس است. 

وقتی از برخی نمایندگان مجلس پیگیر این موضوع می‌شویم که چرا آنقدر تردد وزرا در مجلس زیاد است، می‌گویند وزرا به ما وقت حضوری نمی‌دهند که ما مشکلاتمان را در میان بگذاریم، مجبور می‌شویم وزیر را به مجلس بکشانیم.
بعید می‌دانم وزرای محترم برای انجام کارهایی که در حوزه قانونگذاری و وظایف نمایندگی است به نمایندگان محترم وقت ندهند و فرصت نگذارند. به‌دلیل ارتباطی که با وزارتخانه‌های مختلف دارم شاهد رفت‌‌و‌آمد نمایندگان به وزارتخانه‌ها و جلسات متنوع و متعدد آنان با وزرا هستم. 

دولت خاتمی که روی کار آمد با مجلس اصلاح‌طلب روبه‌رو بود همچنین دولت احمدی‌نژاد با مجلس اصولگرا، دولت روحانی با مجلس کاملا اصولگرا مواجه است. آیا دولت برنامه‌ای در این زمینه دارد؟

دکتر حسن روحانی سابقه بیست سال نمانیدگی مجلس را دارد وهمواره نیز از نمایندگان تاثیرگذار بوده است. در ادوار مختلف مجلس ریاست کمیسیون و نایب‌رئیسی مجلس را در کارنامه نمایندگی خود دارد. با توجه به سابقه‌ای که ایشان دارند در مورد کارکرد مجلس، وظایف مجلس و نمایندگی اطلاعات کافی دارند ضمنا ایشان یک حقوقدان هستند. اساسا مباحث حقوق اساسی جزو قلمروهای مشخص مطالعاتی وتحصیلی ایشان بوده است لذا شخص آقای دکتر روحانی حتما درباره اینکه مجلس چه وظایفی دارد، چگونه کار باید بکند، حقوقش چه هست. اطلاعات کافی و وافی داشته ودارند. اینکه دولت هم چگونه باید باشد باز به همین ترتیب ایشان اطلاعات کافی و وافی داشته ودارند و نوع تعامل وهمکاری مثبتی که با مجلس دارند نیز برپایه شناخت عمیق ایشان ومبتنی بر مصالح کشور بوده وهست.

چرا دولت اجازه نمی‌دهد افراد شاخص مجلس ازجمله اصلاح‌طلبان در دفاع از وزرا سخنرانی کنند؟
صحبت کردن در مجلس و آنچه را به‌عنوان حقوق نمایندگان محترم است دولت تعیین نمی‌کند، قانون و آیین‌نامه مجلس تعیین کرده است و نمایندگان محترم هم بر آن اساس عمل می‌کنند. اگر تشخیص بدهند، سوال می‌کنند، احضار می‌کنند و همین‌طور اگر تشخیص بدهند که بیایند دفاع بکنند یا توضیح بدهند براساس نظر و رای خودشان عمل می‌کنند و دولت نقشی ندارد. 

مهم‌ترین سنگ‌اندازی که جلوی دولت است چیست؟
به‌نظر بنده، اشخاص یا گروه‌های سیاسی خاصی هستند که رای مردم را برنمی‌تابند و از ابزارها و ظرفیت‌های خاصی برای مقاصد سیاسی خودشان استفاده می‌کنند. پایبندی شخص رئیس‌جمهور به وعده‌ها و برنامه‌هایش هر روز نسبت به قبل دولت را مصمم‌تر می‌کند تا درجهت تحقق خواسته‌های مردم تلاش کنند. افکار عمومی به مسیری که پیش روی دولت هست عنایت دارد. تخریب، تهمت و افتراهایی که بعضا توسط همان جریانی که عرض کردم مطرح می‌شود از زاویه دید و واکنش افکار عمومی پنهان نیست. نهادهای نظام تا به امروز همکاری قابل قبولی را با دولتی‌ها داشته‌اند. من نمی‌خواهم تعبیر سنگ‌اندازی را بپذیرم ممکن است یک جمعی در یک جایی کارهایی را انجام داده باشند شما بگویید سنگ‌اندازی ولی به هر حال دولت با شناخت وضعیتی که از جامعه دارد مسیر را می‌پیماید و ان‌شاا... به مقصدش که تحقق خواسته ملت است، می‌رسد.

رابطه دولت با اصولگرایان تندرو چطور است؟
اساسا این دولت درپی آن است که اراده مردم برای به حاشیه راندن تندروی در همه عرصه‌ها را پیگیری ومحقق سازد.

منظورم افرادی که در مجلس و به‌نام جبهه پایداری همچنین افرادی که خارج از مجلس به‌عنوان انتقاد همایش دلواپسان برگزار می‌کنند؟

خواست دولت ازتمامی افرادی که می‌خواهند نقد کنند این است که نقد آنها منصفانه و عالمانه باشد که دولت از این نوع نقدها تشکر هم می‌کند. بارها آقای‌رئیس‌جمهور تصریح کردند ازنقد عالمانه ومنصفانه هرکسی واز هر جریان سیاسی استقبال می‌کنند. به‌دلیل اینکه دیدگاه آقای روحانی این است نقد به رفع نواقص و بهبود کار کمک می‌کند. 

برخی تصور می‌کنند احمدی‌نژاد تمایل دارد به عرصه قدرت بازگردد. نظر شما در این‌باره چیست؟
پنجاه و اندی درصد از جواب این سوال در24 خرداد سال گذشته فرصت تبلور یافت. این امید و آرامشی هم که پدیدار شده بخش دیگری از پاسخ است و باقیمانده‌اش را نیز در آینده می‌بینیم. 

سفرهای استانی دولت را چطور می‌بینید؟ 
اولین سفر استانی که از خوزستان شروع شد تا چند روز پیش که سفری به استان گلستان انجام شد، بر اساس نظر دکتر روحانی، برنامه‌ریزان سفر این دغدغه را داشتند که با حفظ کرامت مردم این فرصت پیدا شود که آقای‌رئیس‌جمهور واعضای دولت با مردم دیدار کنند و در جلسات با حضور نخبگان، علما، کارآفرینان واقشار مختلف از نزدیک در معرض مسائل قرار بگیرند و دیدگاه‌ها را مستمع باشند. مطالبی را که لازم است مطرح و بررسی‌های میدانی را انجام بدهند. آقای رئیس‌جمهور واعضای هیات دولت به هر استانی که می‌روند، می‌کوشند تا به کارهای استان رسیدگی کنند و مسائل از پیش بررسی شده ودر حین سفر ارزیابی شده رادر جلسه شورای اداری استان جمع‌بندی شود. اقداماتی هم که باید صورت بپذیرد از قبل مطالعاتش انجام می‌شود و برنامه‌ریزی عملیاتی شدن آن مشخص می‌شود اگر تصمیمی هم حین سفر اعلام می‌شود از قبل مطالعه کافی و کارشناسی بر اساس همان چارچوبی که عرض کردم آقای رئیس‌جمهور اعتقاد دارند که باید مبتنی برنظرات کارشناسی و مطالعه دقیق باشد، صورت می‌پذیرد. درباره ارتباط مستقیم با مردم سامانه سامد طراحی شده است و مردم می‌توانند هم در طول سال هم وقتی رئیس‌جمهور دراستان شان حضور پیدا می‌کند از طریق این سامانه نظرات و مطالباتشان را مطرح بکنند. بارها از طرف خدمتگزاران دولت، استانداران و حوزه معاونت اجرایی که برنامه سفر‌های استانی را اجرا می‌کند از مردم درخواست شده که طی برنامه‌های سفر استانی به زحمت نیفتند. در سفر‌های استانی یکسال اخیر هیچ مدرسه ویا اداره‌ای تعطیل نشده و سعی شده زحمتی برای مردم درست نشود. شخص آقای رئیس‌جمهور همواره تاکیدش این بوده وهست که احترام وکرامت مردم رعایت بشود و طوری نباشد که خدای‌نکرده کسی زحمت بیفتد وتمام کارها از قبل بررسی کارشناسی شود و آنجا تصمیم‌گیری نهایی‌اش اعلام بشود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code