مذاکرات هسته‌ای مسقط، در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی

  • ۱۶۳
آغاز گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ظریف، کری و اشتون در عمان از امروز، دیدگاه‌های معاون وزیر خارجه ایران درباره چشم‌انداز گفت‌و‌گوهای عمان و عزم ایران برای دستیابی به توافق نهایی، توضیحات کری درباره نامه رئیس‌جمهور آمریکا به رهبر انقلاب و ادامه فضاسازی رسانه‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

مذاکرات هسته‌ای مسقط، در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی

 در آستانه برگزاری گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران، آمریکا و نماینده ۱+ ۵ در عمان، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است. 
خبرگزاری کویت در این زمینه می‌نویسد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه وارد پایتخت عمان شدند تا امروز با حضور جان کری، وزیر خارجه آمریکا، درباره موضوع هسته‌ای ایران ‌گفت‌و‌گو کند. این خبرگزاری اشاره می‌کند، طرف‌های مذاکره تلاش دارند تا پیش از فرا رسیدن ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر، پیشرفتی در زمینه دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای ‌شود.

مذاکرات هسته‌ای مسقط، در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی

در همین حال، خبرگزاری چینی «شین هوا» دیدگاه ایران درباره گفت‌و‌گوهای مسقط را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد، از دید ایران، این مذاکرات می‌تواند راه دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای را هموار کند.

این خبرگزاری که سخنان سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران را بازتاب داده می‌نویسد، با وجود این، به نظر وی محتمل نیست که این دور از مذاکرات هسته‌ای به توافق منتهی شود و به برگزاری جلسات گفت‌و‌گوی دیگری نیز نیاز خواهد بود؛ اما در مجموع، عراقچی اظهار داشته، دستیابی به توافق نهایی با گروه ۱+ ۵ پیش از فرا رسیدن ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر دشوار نیست.
 

مذاکرات هسته‌ای مسقط، در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی

روزنامه «گاردین»، بخش دیگری از سخنان عراقچی را بازتاب داده و می‌نویسد، از منظر ایران، دیپلماسی تنها راه برای حل و فصل موضوع هسته‌ای است و می‌افزاید، در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+ ۵، وزارت خارجه ایران اعلام کرده، هیچ گزینه جایگزینی برای حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای وجود ندارد و اعتقاد بر این است که هر دو طرف برای دستیابی به توافق مصمم هستند. 

عراقچی تأکید کرده، هیچ کس نمی‌خواهد اوضاع به آنچه پیش از توافق ژنو بود، بازگردد، زیرا این یک سناریوی خطرناک است. وی تأکید کرده ایران نیز متعهد به دستیابی به توافق تا زمان تعیین شده است. 

مذاکرات هسته‌ای مسقط، در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی

اما در این میان و در حالی که واکنش‌ها به خبر ارسال نامه از سوی اوباما به رهبر انقلاب نیز ادامه دارد، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، وجود هرگونه ارتباط‌ میان مذاکرات هسته‌ای ایران و موضوع مبارزه با گروه داعش را رد کرده است. 

به نوشته «گالف تودی»، جان کری این موضوع را که آمریکا به ایران پیشنهاد داده در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با این کشور در مبارزه با داعش همکاری کند، تکذیب کرده است. 

کری گفته: «هیچ گونه ارتباطی به هیچ وجه میان مذاکرات هسته‌ای و دیگر موضوعات وجود ندارد». وی تأکید کرده هیچ گونه بحث یا توافقی درباره موضوعات مطرح در خاورمیانه میان کشورش با ایران نشده است.

مذاکرات هسته‌ای مسقط، در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی

در پایان این اظهارنظر‌ها و موضع‌گیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که فضاسازی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز در برخی رسانه‌های غربی ادامه دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» با اشاره به گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد، ذخایر اورانیوم غنی شده با درصد پایین ایران در دو ماه ۸ درصد افزایش داشته و به حدود ۸.‌۴ تن رسیده است. این خبرگزاری مدعی است، میزان ذخایر گاز اورانیوم ایران از جمله عواملی است که می‌تواند تعیین کند چه میزان زمان برای دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای مورد نیاز است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code