وزیر دفاع: کمک نظامی ایران به ارتش لبنان برای اقدام فوری علیه تهدیدات است

  • ۱۸۴

نشست خبری مشترک وزیر دفاع کشورمان و وزیر دفاع لبنان برگزار شد.

dore dovom7.preview.jpg

سردار حسین دهقان در این نشست با بیان اینکه در طی سه روز سفر وزیر دفاع لبنان به ایران مسائل منطقه‌ای و تحولات امنیتی منطقه بررسی شد، اظهار کرد: جریان تکفیری صهیونیستی اکنون تهدیدی برای منطقه است. این جریان با حمایت دنیای غرب و برخی کشورهای منطقه دست به جنایات گسترده ضدانسانی می‌زند و زیرساخت‌های کشور عراق و سوریه را مورد هدف قرار داده و به لبنان هم چشم دارد.

وی در ادامه افزود: این اراده در ایران وجود دارد که با جریان‌های ناامن‌ساز منطقه مقابله کند. لبنان یکی از کشورهایی است که در سیاست خارجی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. حمایت از ارتش لبنان برای مقاومت در برابر تهدیدات داعش یک وظیفه برای ماست.

وزیر دفاع همچنین خاطرنشان کرد: ما مجموعه‌ای از اقلام نظامی را که عمدتا اقلام زمینی است در اختیار ارتش لبنان قرار می‌دهیم. این اقلام اکنون آماده است و باید مراحل تشریفات آن طی شود.

دهقان در ادامه با بیان اینکه ما همچنین آمادگی آموزش ارتش لبنان را داریم، اظهار کرد: این سفر بسیار مثبت بود و مسائل در فضای دوستانه مطرح شد. اکنون اراده‌ای واحد برای پیگیری موارد مورد توافق وجود دارد.

وی همچنین در مورد همکاری نظامی با سایر کشورهای منطقه نیز گفت: ما اگر خواسته باشیم با سایر کشورها تعاملات نظامی داشته باشیم این تعاملات را در قالب قراردادها و تفاهم‌ها انجام می‌دهیم اما ما به ارتش لبنان کمک کرده‌ایم و این کمک با تعاملات در قالب قراردادها متفاوت است.

به گفته وی، این تسلیحات برای پاسخ فوری به تهدیدات است.

وزیر دفاع همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تسلیح کرانه باختری خاطرنشان کرد: تسلیح کرانه باختری سیاست کلی نظام است و دستگاه‌های ذیربط وظایف خود را در این خصوص انجام می‌دهند اما باید توجه داشته باشیم که خود جریان‌های مقاومت از استعداد قابل قبولی برای تجهیزات در جهت مقابله با اسرائیل برخوردارند با این وجود ما از جریان‌های مقاومت حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان با بیان اینکه در این سفر من با رییس‌جمهور، رییس مجلس، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار داشته‌ام، گفت: من در این دیدارها آمادگی مسئولان ایرانی را برای کمک به ملت و ارتش لبنان حس کرده‌ام. اکنون ایران آماده است که کمک‌های نظامی خود را در اختیار ارتش لبنان قرار دهد.

وزیر دفاع لبنان همچنین گفت: در این سفر موضوع هدیه دولت ایران به ارتش لبنان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ما بازدیدی از صنایع دفاعی ایران داشتیم و توانستیم با 10 درصد از این توانمندی‌ها آشنا شویم.

مقبل در ادامه با اشاره به اینکه وزیر دفاع ایران با تامین بخش بزرگی از نیازمندی‌های ارتش لبنان موافقت کرد، گفت: این هدیه بدون قید و شرط است. با این وجود باید تشریفات مورد نظر طی شود و هیات دولت و مجلس لبنان دریافت این هدیه را تصویب کنند.

وزیر دفاع لبنان همچنین درباره پناهندگان سوری در کشور لبنان، گفت: در حال حاضر دو میلیون پناهنده سوری در لبنان حضور دارند که وجود آنها مسائلی را برای کشور لبنان ایجاد کرده است زیرا جمعیت لبنان فقط 3/5 میلیون نفر است و دو میلیون پناهنده به این جمعیت اضافه شده است.

وی افزود: تصمیمی که دولت لبنان اتخاذ می‌کند این است که هیچ پناهنده سوری را نپذیرد مگر اینکه مسائل حاد بهداشتی در میان باشد. در حال حاضر آواره‌ها در هفتصد کمپ حضور دارند که در میان آنها افراد مسلح هم وجود دارند. ارتش لبنان اقدام به نفوذ در کمپ‌ها کرده و افراد مسلح را دستگیر می‌کند.

مقبل در پایان اظهار کرد: ‌به نظر من می‌توان در منطقه مرزی لبنان و سوریه یک کمپ تحت نظارت ارتش لبنان برای ساماندهی به آوارگان سوری ایجاد کرد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code