پاسخ پیرمرد لرزان به‌ دیپلماسی‌خندان/سعودالفیصل: ایران اشغالگر است!

  • ۱۷۰

تعلل در ماجرای ماجد‌ الماجد، تقاضای بالاترین سطح روابط با عربستان بعد از انفجار سفارت ایران در بیروت، اعلام اشتیاق همه‌جانبه برای نزدیکی به عربستان، بوسه سفیر اخراجی عربستان بر پیشانی هاشمی رفسنجانی، دیدار اخیر وزرای امور خارجه ایران و عربستان و همه اقدامات ضد ایرانی عربستان در یک‌سال گذشته و واکنش‌های منفعلانه دولت در برابر آن هم نتوانست باعث شود سعودی‌ها حتی ذره‌ای از مواضع ضد ایرانی خود روی برگردانند.

عربستان که عمده معضلات امنیتی منطقه به صورت مستقیم با هدایت آن صورت می‌گیرد و نشان داده علاقه‌ای به بهبود مناسبات با ایران ندارد، در تازه‌ترین گستاخی خود ادعاهایی را از زبان وزیر امور خارجه‌اش علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است. ادعایی که با هدف کمک هرچه بیشتر به تروریست‌های داعش مطرح شده است.



تابناک به نقل از العربیه در این‌باره نوشت: روز دوشنبه، سعودالفیصل، وزیر خارجه پادشاهی سعودی با اشغالگر خواندن ایران، خواستار خروج نیروهای ایران از سوریه شده است تا ـ به گفته وی ـ به این ترتیب به حل بحران در سوریه کمک شود.  وزیر خارجه سعودی‌ها این سخنان را در جریان کنفرانس خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در شهر جده در ساحل دریای سرخ بر زبان رانده است. وی با طرح این ادعا که سربازان ایرانی، مشغول جنگ با سوری‌ها هستند، ادامه داد: «در بسیاری از درگیری‌ها (در منطقه) ایران بخشی از مشکل است و نه راه حل آن». وزیر خارجه عربستان گفت: در اوضاع کنونی، باید ایرانی‌ها را اشغالگر نامید، زیرا به حکومت اسد ـ که آن را نامشروع نامیده ـ کمک می‌کنند.

این در حالی است که عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در 3 سال اخیر از تروریست‌هایی حمایت کرده‌اند که جنگ آنها علیه دولت مرکزی سوریه، بیش از ۱۸۰ هزار کشته و خسارات بزرگ اقتصادی بر جای گذاشته است. نسخه‌پیچی سعودالفیصل به سوریه منحصر نشده، بلکه با وجود درگیری شدید دولت و مردم عراق با گروه‌های تروریستی و تکفیری مورد حمایت پیدا و پنهان عربستان، وی ادامه داده که «اگر ایران می‌خواهد بخشی از راه‌حل در سوریه باشد، باید نیرو‌هایش را از سوریه خارج کند و در عراق و یمن نیز همین کار را انجام دهد». سخنان وزیر خارجه عربستان، تنها 10 روز پس از آن مطرح شد که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، آشکارا عربستان‌سعودی و دیگر متحدان منطقه‌ای آمریکا را نه تنها به حمایت‌های گوناگون از تروریست‌ها در عراق و سوریه متهم کرد، بلکه آنها را اصلی‌ترین مشکل آمریکا در منطقه دانست؛ هرچند بایدن بعدا ترجیح داد از مواضع خود عقب‌نشینی کند. همزمان آمریکا و عربستان بر سر آموزش و ایجاد نسل جدیدی از تروریست‌ها در خاک عربستان سعودی برای دخالت در سوریه توافق کرده‌اند. اتهام‌زنی‌های وزیر خارجه عربستان به ایران، در حالی است که ایران، ابایی از اعلام اینکه از دولت‌های سوریه و عراق و مردم این کشور‌ها در جنگ با تروریسم حمایت کرده و خواهد کرد، نداشته است. 


اکنون نگاهی گذرا به اظهارات وزیر خارجه عربستان به خوبی نشان می‌دهد خروجی سیاست تعامل بیش از حد دولت با عربستان نتیجه‌ای جز گستاخی بیشتر این کشور نداشته است. مسؤولان دولت یازدهم چه در سطح رئیس‌جمهور و چه در سطح دستگاه دیپلماسی در شرایطی در اظهارات مختلفی ابراز تمایل به ایجاد رابطه با عربستان کرده‌اند که این میزان علاقه‌مندی حتی با نسبت بسیار پایین‌تر هم در مقامات هم‌تراز عربستان مشاهده نمی‌شود. کشوری که ریشه اصلی فتنه داعش به آن بازمی‌گردد و حمایت همه‌جانبه آن از گروه تروریستی داعش بر کسی پوشیده نیست. گروهی تروریستی که رهبر حکیم انقلاب در سخنرانی اخیر خود پیدایش آن را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران عنوان کردند.

تکرار گستاخی آل‌سعود توسط آل‌خلیفه
«شیخ خالد بن‌احمد آل‌خلیفه» وزیر خارجه بحرین هم ادعاهای واهی همتای خود در عربستان سعودی درباره ایران را تکرار کرد. به گزارش تسنیم، وی در صفحه خود در توئیتر نوشت: «در صورتی که ایران بخواهد بخشی از راه‌حل در منطقه باشد باید سیاست ترساندن ملت‌‌های منطقه از طریق عواملش را متوقف کند و از کشورها و جزیره‌هایی که آنها را اشغال می‌کند عقب‌نشینی کند». وی در ادامه نوشت: «آن چیزی که برادرم شاهزاده سعودالفیصل درباره ایران گفت عین واقعیت است؛  ایران کشوری است که اراضی دیگران را اشغال کرده و مردم ملت‌های دیگر را می‌ترساند و می‌کشد».



اظهارات سعودالفیصل از پیری است
اما سخنان توهین‌آمیز وزیر خارجه عربستان در میان نمایندگان مجلس نیز با واکنش‌هایی همراه بوده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس سخنان سعودالفیصل را ناشی از کهولت سن عنوان کرد.  علاءالدین بروجردی در حاشیه مراسم ختم دختر حجت‌الاسلام تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات سعود‌الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی مبنی بر اشغالگر بودن جمهوری اسلامی ایران گفت: فکر می‌کنم این اظهارات به دلیل کهولت سن و بیماری آقای سعودالفیصل باشد. 

وی ادامه داد: ما کشوری هستیم که حتی آمریکا به عنوان دشمن شماره یک ما معترف است ایران نقش سازنده‌ای در منطقه داشته و بدون حضور جمهوری اسلامی امکان حل موضوعات منطقه‌ای وجود ندارد. بروجردی با اشاره به نقش ایران در بحران سوریه اظهار داشت: نقش ما طی 4 سال گذشته مبارزه با تروریسم بوده و ایران سردمدار مبارزه با تروریسم است. اضافه بر اینکه کشور ما قربانی شماره یک تروریسم بوده است. وی افزود: نقشی که ما در عراق ایفا کردیم به اعتراف مسؤولان رسمی عراق نقشی سازنده بوده است. وی ادامه داد: واژه اشغالگری زیبنده عربستان است که مردم بی‌دفاع بحرین را مورد ظلم قرار داده است.




تلاش بیهوده وزارت امور خارجه
منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به اظهارات وزیر خارجه عربستان واکنش نشان داد. حقیقت‌پور تاکید کرد اظهارات سعودالفیصل نشان داد تلاش وزارت امور خارجه ما برای گسترش روابط با این کشور کار باطلی بوده است. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به فارس گفت: اظهارات وزیر خارجه عربستان نشان داد مواضع رژیم پیرمردهای عربستان در قبال ایران تغییر نکرده و تلاش‌های وزیر و معاون وزیر امور خارجه در ملاقات با سعود‌الفیصل و سفر به ریاض برای گسترش روابط با عربستان کار باطلی بود. وی افزود: عربستان سعودی باید پاسخ دهد چرا با اعزام نیروهای خود به بحرین این کشور را اشغال کرده و تروریست‌های زیادی را تربیت می‌کند و در اختیار گروه تروریستی داعش قرار می‌دهد. 

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مقامات سعودی خود متجاوز و مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و چندین هزار تروریست را تربیت کرده و در اختیار  گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند. حقیقت‌پور همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران فاتح قلب‌هاست و قلب‌های مستضعفان جهان را تسخیر کرده و نه تنها در سوریه بلکه قلب‌های مردم عراق، یمن و... نیز به تسخیر جمهوری اسلامی ایران درآمده است.



واکنش امیر عبداللهیان به سعودالفیصل
اما واکنش وزارت امور خارجه به این گستاخی چگونه باید باشد؟ حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در سخنانی به گستاخی وزیر خارجه سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. واکنشی که البته چندان در سطح توهین سعودالفیصل و اتهام اشغالگری وی به ایران نیست. امیرعبداللهیان اظهارات سعودالفیصل را در تعارض با فضای حاکم بر مذاکرات دیپلماتیک خواند و از ریاض خواست مراقب توطئه‌های دشمنان منطقه باشد! 

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در این‌باره به فارس گفت: اظهارات آقای سعودالفیصل اگر دقیق نقل شده باشد با فضای حاکم بر مذاکرات دیپلماتیک 2 کشور در تعارض است. وی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران بارزترین کشور منطقه در مبارزه با تروریسم است، عنوان کرد: تهران به دولت و مردم عراق، سوریه و منطقه در مبارزه با تروریسم در چارچوب حقوق بین‌الملل کمک می‌کند. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد:‌ آنچه در یمن روی می‌دهد موضوع داخلی این کشور است. معاون وزیر خارجه کشورمان یادآور شد:‌ اگر ریاض به حضور نظامی خود در بحرین پایان می‌داد تحقق راه‌حل سیاسی در این کشور و توقف سرکوب مردم و گفت‌وگوی ملی به وقوع می‌پیوست. وی به عربستان توصیه کرد مراقب توطئه‌های دشمنان منطقه باشد و از فرصت نقش‌آفرینی مثبت در منطقه غافل نشود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code