سخنان خاتمی در سالگرد 72 سالگی‌اش

  • ۱۱۷
در این جلسه که در فضایی صمیمی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دعایی، کیک و سبدگلی با 72 شاخه گل سرخ را به همراه هدایایی از جمله کتاب خطبه حضرت زهرا (س) و ضامن آهوی استاد فرشچیان را تقدیم خاتمی کرد و برخی حاضران نیز آثار هنری خود را تقدیم وی کردند. سید محمد خاتمی با تشکر از حاضران بیان کرد: من چون خودم را انسان کوچکی می دانم و معتقد نیستم که عمر با برکتی در بندگی خدا و خدمت به خلق خدا داشتم، خیلی ارزش برای عمر خود قائل نیستم و امیدوارم خداوند نظر لطف خود را شامل حال من کند.
سخنان خاتمی در سالگرد 72 سالگی‌اش

وی با بیان اینکه سالروز بزرگداشت تولد را برای خودم مناسب نمی دانم، گفت: ولی عنایت ویژه جناب آقای دعایی این فرصت را ایجاد می کند که در خدمت دوستان و عزیزانی که محبت و عنایت دارند و انسان های شایسته ای هستند، باشیم و این خیلی لذت بخش است. باید عید غدیر را مبنای همدلی، همراهی، پایبندی به اخلاق و عدالت قرار دهیم. 

خاتمی با تشکر ویژه از حجت الاسلام و المسلمین دعایی، عید سعید غدیر را تبریک گفت و یادآور شد: عید سعید غدیر را باید مبنای همدلی، همراهی، پایبندی به اخلاق و عدالت قرار دهیم و در شرایطی که اختلافات نظری و عملی در جامعه ما وجود دارد به ویژه در دورانی که چهره زشتی از اسلام در منطقه نشان داده می شود، این عید را منشا زیبایی، همدلی، همراهی، انسان دوستی و احترام به حق و حرمت انسان قرار دهیم. وی در ادامه تاکید کرد: در کشوری که دین ها و مذاهب مختلف وجود دارند، ما نیازمندیم که علی ابن ابیطالب را مبنا و معیار قرار دهیم و دلهایمان را بهم نزدیک کنیم و از کین توزی، خشم، تعصب نابجا و ظاهرگرایی ها و خشونت ورزی که اوجش در داعش تجلی می کند، پرهیز کنیم.

سید محمد خاتمی در ادامه با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق، گفت: باید اخلاق را در زمینه رفتار فردی، روابط با یکدیگر و به ویژه در شکل دادن نظام خود، مورد توجه قرار دهیم که از برجسته ترین ویژگی امام علی نیز همین رعایت اخلاق بود با موافق و مخالف. رییس بنیاد باران در ادامه به ویژگی های امام علی(ع) در رفتار با مخالف اشاره کرد و با اشاره به شعر شهریار که نشان دهنده رفتار مهربانانه امام علی(ع) است، گفت: در جنگ صفین به امام علی(ع) پیشنهاد دادند که آب را به روی دشمن ببندد اما امام علی(ع) نپذیرفت که شهریار در شعر خود، اخلاق مداری، انسان دوستی و رفتار با مخالفان به ویژه در جنگ را به زیبایی نشان می دهد.

خاتمی در پایان شعر شهریار را قرائت کرد:
شنیدم آب به جنگ اندرون معاویه بست/ بروی شاه ولایت، چرا که بود خسی
علی به حمله گرفت آب و باز کرد سبیل/ چرا که او کس هر بی کس است و دادرسی
سه بار دست به دست آمد آب و در هر بار/ علی چنین هنری کرد و او چنین هوسی
فضول گفت که ارفاق تا بدین حد بس / که بی حیایی دشمن ز حد گذشت بسی
جواب داد که ما جنگ بهر آن داریم/ که نان و آب نبندد کسی به روی کسی

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دعایی نیز بیان کرد: در سورۀ مبارکة مائده می‌بینیم، پیامبر رحمتی که 23 سال همه رنجها و مرارتها را بر خود هموار کرده است، و مردمی را که بر لبۀ پرتگاه دوزخ بوده‌اند، به بهشت برین رهنمون شده و آن‌همه دشمنی و عداوت را به دوستی و برادری تبدیل کرده است، و افراد پراکنده‌ای را که از هرگونه نظم اجتماعی و انتظام سیاسی و ملی بی‌بهره بوده‌اند، به امتی واحده با بهترین شریعت و آیین تبدیل کرده است، آری همین پیامبر، به رساندنِ پیغامی ملزم می‌شود که به پایان بردنِ وظیفۀ سنگینِ رسالت الهی، درگرو ابلاغ آن است: «یا ایها الرسول بلّغ ما اُنزل الیک من ربک و ان لَم تفعل، فما بلّغت رسالته». اینجاست که پیامبر(ص) پس از انجام آخرین حج (حجۀ‌الوداع)، در صحرایی کنار برکه یا همان غدیر خم، انبوه مسلمانان را جمع می‌کند و در ضمن خطبه‌ای مفصل می‌فرماید: «من کنتُ مولاه، فعلیٌ مولاه».

وی ادامه داد: شادباش و گرامیداشتِ این روز پرشکوه تاریخی، تنها به معنای بزرگداشتِ شخصِ امیر مؤمنان علی(ع) با همه شایستگی‌‌ها و عظمت‌های خیره‌کننده‌اش نیست، بلکه به اصل اساسی‌تری رجوع پیدا می‌کند که بزرگداشتِ تعیین و تشخیصِ سرمشق و نمونۀ کاملی برای پیشوایی و امامت است، تا مردم در طول زندگی خود به او اقتدا کنند و از این طریق در پرتو تربیت صحیح و پرورش مطلوب، حقایقِ دین و باطن احکام را دریابند و جنبه‌های گوناگون عبادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام را به‌درستی بشناسند و آن‌را عملی سازند و استعدادهای نهفتة خود را شکوفا نمایند. 

مدیرمسوول روزنامه اطلاعات بیان کرد: ما امروز اینجا آمده‌ایم تا نخست، غدیرِ دیانت‌مان و آنگاه، مهرگانِ ملیّت‌مان را جشن بگیریم. و پس از آن، تولد مردی را نیز که فرزند جسمانی و روحانی پیامبر(ص) و علی(ع) است، شادباش بگوییم؛ سیّدْمَردی که با تأسّی به اجدادِ طاهرینش و با لبّیک‌گفتن به ندای حضرت امام رضوان‌الله علیه و مقام معظّم رهبری حفظه‌الله تعالی به سهم خود، تلاش کرد تا غبار زمان را از چهرۀ تابناک اسلام بزداید و کژفهمی‌‌ها و بداندیشی‌‌ها را کنار زده و نمادِ وجه رحمانی دینِ رحمت و عدالت باشد شد.

تو خاتمی عزیز، از آغازِ انقلاب تا امروز، در جهت برپاییِ حکومتِ مردمسالاریِ دینی، بازوی ولایت و یاور رهبری شده‌ای. و همواره بر عهدت با امام و رهبریِ پس از امام و همه آنان که نظام مردمسالاری دینی را پذیرفته‌اند، استوار و وفادار مانده‌ای. و دغدغه و اندوهِ مردم و امام و رهبرشان، غم و دغدغة تو نیز بوده است. در بیماری‌شان رنجور شدی و در تندرستی و سلامتشان شاکر و شادمان و امیدوار گشتی. تو با تأسّی به آنان، نمونه‌ای از وِداد و مردمداری نبوی و صبر و شکیبایی علوی و حلم و بردباری حسنی و حسینی را برای ما ترسیم کردی. تو نشان دادی که می‌شود مسلمان بود و ایران را دوست داشت؛ نواندیش و پویا بود و سنّت را گرامی داشت؛ سیاست ورزید و پاک و راستگو بود. می‌توان بر مسند قدرت نشست و خدمتگزاری فروتن بود. می‌توان از مردم بود و با مردم ماند. می‌توان با مخالف خود مهر ورزید.

وی گفت: کاکای عزیز، تو را دوست داریم و حرمت می‌نهیم، زیرا علم و تعهد را ارج می‌نهی و با چراغ دانش و احساسِ مسئولیت به پیش می‌روی و به رغم بی‌اخلاقی‌ها و تهمت‌ها از راه روشن اجداد طاهرینت که استواری بر جاده اخلاق و فتوّت و مروّت و مردانگی است، بازنمی‌گردی. تو را دوست داریم، چون قدرتِ دولت، تو را نیاراست، بلکه تو زیور و پیرایة دولت شدی. تو مسئولیت را طعمه نینگاشتی، بلکه امانتی دانستی که بر دوش باید‌کشید و ادای وظیفه کرد. تو با تأسّی به سنّت پیامبر(ص) و علی(ع) و با وفاداری به امام و رهبر انقلاب، هیچ‌گاه نخواستی آن‌گونه که با جبّاران و ستمگران سخن می‌گویند، با تو سخن گویند و برتر از آنت پندارند که ممکن است خطا ‌کنی و گمان کنند که اگر حقی به تو گفته شود، تو را سنگین و درشت می‌نماید. تو در آبادی ایران کوشیدی؛ همچنان که در گسترش آزادی و سرفرازی مردم تلاش کردی. ما تو را همان ‌گونه یافتیم که جد بزرگوارت در توصیف اهل تقوی فرمود: «در دینداری، نیرومند و در عین نرمی،‌هوشمند و در کنار بردباری، دانشمند. در سختی، شکیبا و در راه رستگاری، پویا». عمرت دراز باد و سرت سبز و تنت درست و دلت شاد.

در این جلسه یکی از هنرمندان تابلوی فرش چهره سیدمحمد خاتمی را تقدیم وی کرد و برخی عکاسان تصاویری که از وی به چاپ رسانده بودند، هدیه دادند و هادی حیدری، کارتونیست نیز کاریکاتور سیدمحمدخاتمی با عنوان دیالوگ را تقدیم وی کرد.
  • ابرار کیانند

    3 - « به بریت نمی رسید مگر آنکه از همه چیزهای دوست داشتنی خود بگذرید.» آل عمران 92 - حب مال و ریاست و شهرت و حب همسر و فرزند و هر مالکیت مادی و عاطفی و حب جان، قلمرو همه دریوزگی ها و ذلتهای بشر است که هر چه آن را توسعه دهی حریص تر و قحطی زده تر می شوی و به هلاکت می افتی. و این بد است یعنی بریت نیست.

    4- « ابرار از شرابی می نوشند که آنان را بر بهشت نعیم وارد می کند و پروردگارشان را دیدار می کنند.» انسان 5 و انفطار 13 - 

     از کتاب "خداشناسی امامیه - امام شناسی قرآنی و خودشناسی الهی- جلد چهارم  " استاد علی اکبر خانجانی - ص 759

     

          لینک دانلود :

     

        http://d01.megashares.com/dl/osVCEI7/khodashenasiemamieh4.zip

     

     در صورت فیلتر بودن  از وبلاگ : https://noorehasti.wordpress.com/ دانلود کنید

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code