آمریکا لبنان را تهدید کرد/ سلاح‌‌های ایران را دریافت نکنید

  • ۴۶۱

 بعد از اعلام آمادگی ایران برای تجهیز ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم، آمریکا نامه مهمی به لبنان ارسال کرده است

بعداز اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح ایرانی برای مبارزه با تروریسم، آمریکا بلافاصله ضمن تهدید به قطع کمک های خود، لبنان را از دریافت سلاح ایرانی برحذر داشت.

این خبر را روز جمعه روزنامه الاخبار لبنان منتشر کرد. اما واکنش وزیر دارایی لبنان به این خبر این بود که دولت این کشور می‌تواند سلاح‌های ایرانی را دریافت کند و تحریم‌ها نمی‌تواند بهانه‌آی برای عدم پذیرش آن باشد.

الاخبار در شماره روز جمعه خود نوشته بود که واشنگتن برای جلوگیری از پذیرش سلاح ایرانی توسط دولت لبنان بسرعت مداخله کرده و با زبان تهدید خواستار التزام بیروت به تحریم های تحمیل شده بر ایران در مقابل ادامه کمک های آمریکا به ارتش لبنان و همکاری امنیتی با آن شد.

«علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان در گفت وگو با شبکه المنار خاطرنشان کرد که هیچ منع قانونی در مسیر پذیرش سلاح های ایرانی برای دولت و ارتش لبنان وجود ندارد.

به گفته ناظران سیاسی در لبنان تهدید امروز آمریکا حتی از تهدید چند سال قبل آن که بعداز اعلام هبه تسلیحاتی روسیه به ارتش لبنان صورت گرفت، قوی تر و روشن تر است.

ارسال نامه تهدید آمیز به لبنان
با توجه به شرایط حساس منطقه و فعالیت‌های گروه داعش لبنان همچنان یکی از مناطقی است که در معرض خطر قرار دارد. این کشور از سوی دیگر از طرف اسرائیل تهدید شده و بارها مورد هجوم قرار گرفته است. در این شرایط دولت لبنان تلاش می کند تا هبه تسلیحاتی پیشنهادی روسیه که در دولت قبل و در زمان سعد الحریری به لبنان داده شده بود را دریافت کند.

الاخبار نوشت:آمریکایی ها از کانال های رسمی و غیررسمی لبنان را تهدید کرده و از پذیرش سلاح ایرانی برحذر داشته اند.

مهمترین انگیزه آمریکا این است که این کشور خود را ملزم به تامین امنیت رژیم صهیونیستی می داند و تاکنون اجازه نداده است ارتش لنبان سلاح هایی را که می تواند امنیت این رژیم را به خطر اندازد، دریافت کند.

«علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اخیرا در راس یک هیات سیاسی و امنیتی به لبنان سفر و بر اعلام آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای همکاری های دفاعی با لبنان و تجهیز ارتش این کشور به سلاح های ایرانی بر اساس درخواست بیروت تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهارداشت: تحویل سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم خیلی طول نخواهد کشید و در سفر قریب الوقوع « سمیر مقبل» وزیر دفاع لبنان به ایران تحویل می شود.

سمیر مقبل قرار است 17 ماه جاری میلادی ( 25 مهرماه) در راس یک هیات بلندپایه نظامی به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.

الاخبار گزارش داد که برغم خطوط قرمزآمریکا برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح ایرانی، ایران در نامه ای به وزارت خارجه لبنان فهرستی از سلاح ها را که می تواند در اختیار ارتش لبنان قرار دهد، اعلام کرده است.
موشک های تاو با گلوله های آن، دوربین های دید در شب، خمپازه اندازهای 120 و 60 میلیمتری با مهمات آنها، مهمات تانک های «ت 55» و «ت 62» ، مهمات توپ 115 میلیمتری، مسلسل دوشکا با مهمات آن از جمله سلاح هایی هستند که ایران آماده تحویل آنها به ارتش لبنان است.

این روزنامه لبنانی خبر داد که وزارت خارجه این کشور نامه آمریکایی‌ها را در اختیار نخست‌وزیر و وزیر دفاع لبنان قرارداده است.

در همین حال از لبنان خبر می‌رسد که مقدمات کار انتقال سلاح به لبنان در حال انجام است. روز چهارشنبه گذشته محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی در لبنان و سمیر مقبل معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور در لبنان دیدار کردند. دیداری که در آن محمدرضا میرزایی وابسته نظامی سفارت ایران در لبنان نیز در آن حضور داشت. در این دیدار هماهنگی‌های اولیه سفر مقبل به تهران نیز انجام شده است.

اما در طرف دیگر لبنان تلاش می کند تا به کمک هبه یک میلیارد دلاری عربستان به این کشور که به بهانه مبارزه با تروریسم در اختیار لبنان قرار گرفته برای ارتش سلاح تهیه کند. الاخبار در گزارش خود به سفر قریب الوقوع ژنرال «جان قهوه‌جی» فرمانده ارتش لبنان به آمریکا اشاره کرده است. آنطور که این روزنامه گزارش کرده قرار است در این سفر قهوه‌جی با مقامات آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کند.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: ژنرال قهوجی بعداز آن به ریاض می رود تا با مقامات سعودی در باره هبه 3 میلیارد دلار عربستان برای مسلح کردن ارتش لبنان با سلاح های فرانسوی گفت وگو کند.

رسانه های لبنانی نوشتند: بعداز اعلام آمادگی ایران برای مسلح کردن ارتش لبنان، پرونده هبه های عربستان سعودی دوباره به جریان افتاد و فرانسه و عربستان که تاکنون یکدیگر را متهم به مانع تراشی در اجرای معامله 3 میلیارد دلاری خود و فروش سلاح به لبنان می کردند، از تحقق فوری این معامله سخن می گویند.

بعدازدیدار اخیر «سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل با « فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد که « شروط معامله 3 میلیارد دلاری تکمیل و امکان واگذاری فوری سلاح به ارتش لبنان فراهم شده است».
به نظر می رسد که تکاپوی جهانی برای به جریان انداختن کمک‌های مالی و تسلیحاتی به لبنان در قالب دو هدف صورت می گیرد. اول ترس از سلاح های ایرانی که قرار است در اختیار ارتش لبنان قرار گیرد و  در صورت حمله دوباره ژیم صهیونیستی و یا داعش به این کشور می‌تواند به آنها کمک کند. دوم: بازی و فریب مقامات لبنان برای انصراف از دریافت سلاح های از ایران. راه افتادن پرونده هبه‌های روسیه، فرانسه و عربستان تنها دراین رابطه قابل ارزیابی است که به مقامات لبنانی وانمود کنند نیازی به دریافت کمک تسلیحاتی ایران نیست. اما در طرف دیگر جدیت مقامات لبنانی در گفت‌وگوها با ایران نشان می‌دهد که هیچ اعتمادی به وعده‌های دروغین و همیشگی کشورهای یاد شده ندارند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code