"متهم بدهکاری" که "خیّر فی سبیل الله" شد؟!

  • ۳۶۵

هنوز از علت اصلی کمک های م.ز به ستاد بازسازی عتبات عالیات و تبدیل نقش او از یک "بدهمکار بانکی با فعالیت های مبهم اقتصادی" به یک "خیّر"(!) خبری در دست نیست.

"م - ز" که سهامدار، مدیر و مالک چندین شرکت تولیدی، خدماتی، بانکی و ورزشی و یکی از ۱۰ فرد ثروتمند کشور و البته یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است، اخیرا همکاری گسترده‌ای را با ستاد بازسازی عتبات عالیات آغاز کرده است.

همکاری تنگاتنگ این بدهکار بزرگ بانکی با ستاد بازسازی عتبات عالیات در حالی است که نقاط مبهم کارنامه اقتصادی او در سال های اخیر همچنان حل‌نشده باقی مانده است.

عمده ابهامات مربوط به فعالیت های اقتصادی او بعد از افشای فساد بزرگ اقتصادی در سیستم بانکی کشور در رسانه ها مطرح شد. از جمله تکلیف رانت ویژه او برای دریافت سهمیه ماهیانه ۶۵ هزار تنی شمش از تولید فولاد خوزستان که در نامه نگاری با شخص احمدی‌نژاد برملا شده بود هنوز مشخص نشده است. گفتنی است آنطور که رسانه ها پیش تر اعلام کرده بودند بر اساس درخواست این متهم از رییس جمهور وقت و موافقت انجام شده، ماهانه حدود ۸ و نیم میلیارد تومان و سالانه ۱۰۰میلیارد تومان به او رانت تعلق می گرفت. 



این شخص که در محافل اقتصادی به مه آفرید2 و نیز شهرام جزایری آذربایجان معروف شده بود، یک بار دیگر نامش به عنوان خریدار خودروی احمدی نژاد مطرح شد که البته خود او این موضوع را رد کرد و گفت: "من خودروی آقای احمدی‎نژاد را نخریدم. به قرآن هم قسم می‎خورم که من آن را نخریده‎ام."

این متهم فساد مالی در خرداد ماه سال 91 یک بار بازداشت شد. غلامحسین محسنی اژه ای در تیرماه همان سال در سی و یکمین نشست خبری خود بازداشت او را تایید کرده بود. اژه ای در مهرماه 91 از آزادی این متهم با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی خبر داد. 

در آن سال برخی رسانه ها اعلام کردند که وی بعد از آزادی موفق به پرداخت «۱۳۸۰ میلیارد تومان» از بدهی خود به بانک های کشور شده اما هنوز بخشی از بدهی های وی معوق است.

با این وجود با گذشت بیش از دو سال از بازداشت و آزادی این متهم، هنوز خبری از تکلیف پرونده او منتشر نشده و معلوم نیست چرا پیگیری ابهامات اقتصادی یکی از بزرگترین و پرسروصداترین ثروتمندان کشور به یکباره فراموش شد.


گفته می شود وی مالیکت مؤسسه فرهنگی ورزشی گسترش فولاد تبریز، بانک سامان، هواپیمایی آتا، کارخانه بنیان دیزل، گروه صنعتی ایران‌خودروی تبریز، شرکت سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز، شرکت فنی و مهندسی سترگ آذران، مجتمع فولاد عجب شیر، گروه صنعتی درپاد تبریز، گروه کارخانجات یاقوت صنعت تبریز، گروه صنعتی توانگران سهند، گروه صنعتی الماس تبریز، مرکز آموزش سرمایه‎گذاری فولادگستر کوثر، گروه سرمایه‌گذاری دریک و... را در اختیار دارد.

گفتنی است آنطور که در وب سایت رسمی ستاد بازسازی عتبات عالیات آمده این تشکیلات غیردولتی، داوطلبانه و غیرانتفاعی و حوزه فعالیت آن بین المللی است.

همچنین منابع مالی و دارایی های ستاد از طریق قبول کمک های مالی داوطلبانه از سازمان های دولتی و غیر دولتی و سایر اشخاص خیّر و عاشقان بازسازی حرمهای مطهر تأمین می شود .

هنوز از علت اصلی کمک های او به ستادی که متولی بازسازی عتبات عالیات و اماکن مذهبی عراق و دیگر کشورهاست  و همچنین تبدیل نقش او از یک "بدهکار بانکی با فعالیت های مبهم اقتصادی" به یک "خیّر فی سبیل الله"(!) خبری در دست نیست.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code