«هدیه»ی تسلیحاتی تهران به بیروت؛ گام عملی ایران علیه تروریسم منطقه

  • ۱۹۲

وزیر دفاع دولت اصلاحات دیروز با ستاره‌های روی دوش‌اش و امروز در قامت دبیر شورایعالی امنیت ملی دولت روحانی در عرصه تقویت جایگاه نظامی و امنیتی ایران در منطقه قدم برمی‌دارد تا دریابان شمخانی در روزهای بحران زده منطقه پیام قدرت و همکاری ایران برای مقابله با تروریسم را به جهان مخابره کند.


 «علی شمخانی» صبح روز گذشته در راس هیات عالی رتبه سیاسی و امنیتی برای انجام دیدارها و گفت‌وگوهای رسمی با مقامات لبنان وارد فرودگاه بیروت شد؛ شمخانی با «تمام سلام» نخست وزیر لبنان، «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور و همچنین «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله، دیدار کرد و سپس با وعده «هدیه نظامی» به ارتش لبنان، بیروت را به مقصد دمشق ترک کرد.

شمخانی گفت‌وگو بر سر تحولات سیاسی و امنیتی منطقه، نحوه مشارکت و همکاری در مقابله با تهدیدات مشترک علیه ایران و لبنان و همچنین تبادل نظر در مورد چارچوب های همکاری دفاعی میان دو کشور را محور اصلی این سفر و رایزنی‌ها در بیروت عنوان کرد و در پایان از «محبت» تهران به بیروت سخن به میان آورد.

محبتی که «امیر دریابان شمخانی» را در دومین سفر منطقه ای آن هم در بحبوحه‌ی حمله‌ی ائتلاف بین المللی به عراق و سوریه و به سمت تجهیز نظامی ارتش لبنان کشانده است. تجهیزاتی که به گفته‌ی خودش طولی نخواهد کشید تا به مرزهای این کشور برسد؛ آن طور که یک مقام ارشد دیپلماتیک در گفت‌گو با خبرگزاری رویترز درباره «هدیه‌»‌ی تهران به بیروت گفت: وزیر دفاع ایران به زودی از همتای لبنانی خود فهرستی از سلاح‌های مورد نیاز ارتش این کشور را درخواست خواهد کرد.

بر این اساس، وزیر دفاع دولت لبنان در آینده‌ای نزدیک راهی «تهران» خواهد شد تا کمک و هدیه‌ی تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان را به همراه خود به این کشور ببرد، ارتشی که همزمان مورد حمایت تسلحیاتی و مالی «آمریکا» و «عربستان سعودی» قرار دارد و به تازگی چندین محموله نظامی را از این دو کشور دریافت کرده است.

سفر شمخانی به لبنان و سوریه اما بدون واکنش هم نماند؛ جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حضور شمخانی در این دو کشور و همچنین کمک نظامی ایران به لبنان اظهار داشت: فارغ از پیشنهاد ارائه‌شده (از سوی ایران به لبنان)، ما همچنان حمایت ایران از حزب‌الله لبنان را که در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد، غیرقابل قبول می‌دانیم. ما به همکاری با شرکای خود در منطقه برای مبارزه با این نیروهای بی‌ثبات‌کننده، ادامه می‌دهیم.»

وی افزود: «ما به وخامت اوضاع امنیتی لبنان اگاهیم، اما انتقال تسلیحات ایرانی به لبنان می‌تواند نقض تعهدات ایران ذیل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد.»

لبنان بر سر دوراهی چالش تشکیل دولت و مقابله با گروه های تروریستی

ارتش لبنان که در همکاری نزدیک با حزب الله این کشور طی چند سال اخیر مقابله با عدم نفوذ بحران سوریه به خاک این کشور را در دستور کار خود داده است و هرازچندگاهی با درگیری های گسترده ای در شمال این کشور دست و پنجه نرم می ‌کند، اکنون و با گسترش بحران «داعش»در منطقه خاورمیانه وارد فاز جدیدی از اقدامات و تحرکات نظامی شده است.

اگرچه لبنان وارد ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش نشد اما در تیررس حملات و تهدیدات گروه های ترویستی منطقه قرار دارد؛ از یک سو حزب الله لبنان در سوریه وارد مبارزه با گروه های تروریستی شده است و از سوی دیگر، مواضع داعش در سوریه هدف حملات غرب و منطقه قرار گرفته است. موضوعی که هر دو امنیت و ثبات لبنان را هدف قرار داده است و چشم قدرت های منطقه ای و جهان را برای سرپا نگه داشتن ارتش لبنان به این کشور دوخته است.

از سوی دیگر، لبنان یکی از عرصه های بازیگری و رقابت عربستان و ایران در منطقه است و همواره تشکیل دولت جدید و انتخاب رئیس جمهوری جدید در این کشور با چالش هایی سیاسی عمیقی مواجه است تا جایی که اکنون و پس از گذشت چندین ماه از پایان کار رئیس جمهور سابق این کشور، پارلمان لبنان قادر به انتخاب رئیس جمهور جدید نبوده.

در این بین، انتظار می رفت که ایران به عنوان جزیره ثبات منطقه خاورمیانه که نقشی حیاتی در تحولات منطقه ایفا می کند و در سال های اخیر در سوریه، فلسطین، عراق و دیگر کشورهای بحران زده، بازیگری سیاسی و نظامی بی بدیل بود از دادن «هدیه»ی تسلیحاتی به لبنان سخن بگوید؛ آن هم در شرایطی که لبنان بیش از گذشته به کمک نظامی ایران نیاز دارد.

تاکید بر ثبات مواضع ایران در قبال سوریه

دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از لبنان اما عصر روز گذشته راهی دمشق شد و پس از دیدار «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور و همچنین نخست وزیر سوریه و دیگر مقامات عالی رتبه سوری در نشست خبری شرکت کرد.

شمخانی در دیدار با بشار ضمن تاکید بر ادامه حمایت تهران از دمشق عنوان داشت:  مقابله با تروریسم نمی‌تواند توسط کشورهایی صورت بگیرد که خود سازمان‌های تروریستی را تاسیس کردند و از آن حمایت مالی و لجستیکی می کنند.

وی در ادامه در کنفرانس خبری در دمشق شرکت کرد و در اظهاراتی با طرح این سوال که باید از خودمان بپرسیم چه کشورهایی هستند که از تروریست‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند؟ گفت: ما آماده کمک به ارتش لبنان در مقابله با تروریسم هستیم.

بشار اسد نیز در سخنانی که همچنان بر محوریت داعش و ترویسم در منطقه می چرخید، عنوان داشت: مقابله با تروریسم نمی‌تواند توسط کشورهایی صورت بگیرد که خود سازمان‌های تروریستی را تاسیس کردند و از آن حمایت مالی و لجستیکی می کنند.

مقابله با تروریسم نمی‌تواند توسط کشورهایی صورت بگیرد که خود سازمان‌های تروریستی را تاسیس کردند و از آن حمایت مالی و لجستیکی می کنند. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930708001435#sthash.k15CZvlc.dpuf

دبیر شورای عالی امنیت ملی؛ در مسیر سیاست خارجی دولت یازدهم

اما این دومین سفر «دریابان شمخانی» به کشورهای منطقه از زمان ریاست بر کرسی شورایعالی امنیت ملی کشور به امضا و دستور «حسن روحانی» در یک سال گذشته بود؛ شمخانی یک بار دیگر و در دوران اوج اختلافات سیاسی در عراق نیز در راس هیاتی بلندپایه عازم بغداد شد تا مقدمات تحولات سیاسی در این کشور را رقم بزند و پیام های مرجعیت و گروهای سیاسی عراق و ایران را منتقل کند.

سفر شمخانی به عراق در آن برهه حساس و رایزنی‌های وی در این کشور منجر به خروج عراق از بن بست سیاسی و در نهایت سپردن سکان نخست وزیری این کشور به شخصی غیر از «نوری المالکی» شد؛ اکنون و سفر شمخانی به لبنان نیز احتمالا به تقویت قوای نظامی لبنان، نزدیک شدن هرچه بیشتر بیروت-تهران و شاید به تسهیل روند انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور منجر شود.

در نهایت، وزیر دفاع دولت اصلاحات را می توان یکی دیگر از بال‌های قدرتمند دولت یازدهم در عرصه تقویت جایگاه نظامی و امنیتی کشور در مرزهای خارج از کشور خواند تا وی به همراه دیپلماسی محمد جواد ظریف، یکی پس از دیگری نه تنها تعهدات روحانی در خروج ایران از انزوا را رقم بزنند، توان و قدرت نظامی تهران را به عنوان با ثبات ترین کشور منطقه تثبیت کنند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code