انتشار متن کامل نامه تکان دهنده محسن رضایی به امام(ره)

  • ۱۴۳

 دربخشی از متن نامه به موظف شدن افراد 17 تا 40 برای حضور سالانه 4 ماه در جبهه اشاره شده است

ماجرای نامه ای که محسن رضایی در اواخر جنگ نوشت بار دیگر خبر ساز شد. این بار محسن رضایی متن اصلی نامه را که تاکنون به طور کامل منتشر نشده بود در برنامه تلویزیونی قر ائت کرد. نامه ای که امام درخواست های مطرح شده در آن را «تکان دهنده» خوانده بود.
  اختلافات هاشمی و محسن رضایی بر سر این نامه به مهرماه 1385 باز می گردد.
در آن دوره محسن رضایی اظهاراتی درباره علت پذیرش قطعنامه و تاثیر نظرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اینباره بیان کرد که بلافاصله دفتر هاشمی نامه‌ محسن رضایی در مقام فرمانده سپاه خطاب به امام خمینی (ره) در روزهای پایانی جنگ را منتشر کرد.
در این نامه رضایی خطاب به رهبری انقلاب نوشته بود: "تا پنج سال دیگر ما هیچ پیروزی نداریم، ممکن است در صورت داشتن وسائلی که در طول پنج سال به دست می‌آوریم قدرت عملیات انهدامی و یا مقابله به مثل را داشته‌ باشیم و بعد از پایان سال 71 اگر ما دارای 350 تیپ پیاده و 2500 تانک و 3000 توپ و 300هواپیمای جنگی و 300 هلیکوپتر ...که از ضرورتهای جنگ در آن موقع است - داشته باشیم می‌توان گفت به امید خدا بتوانیم عملیات آفندی داشته باشیم."
حالا محسن رضایی که دو شب (پنجشنبه و جمعه 3 و 4 مهرماه) به برنامه سطرهای ناخوانده آمده بود متن این نامه را برای بینندگان خواند.
محسن رضایی در واقع با توضیحاتی درباره نامه گفت که این نامه برمبنای درخواستی بود که آقای هاشمی از او داشته. او توضیح داد که نظر امام بر ادامه جنگ بود و برای این منظور از آقای هاشمی خواسته بود که منابعی که جنگ می خواست تامین کند. بر همین مبنا هم آقای هاشمی از آنها خواسته بود که لیست درخواست هایشان را مطرح کنند.
نکته اول درباره این نامه این بود که ابتدا آقای رضایی اساسا نوشتن نامه به امام را تکذیب کرده بود. نامه ای که امام به آن اشاره و آن را «تکاندهنده» خوانده بود. اما بعد از انتشار مفادی از آن نامه توسط هاشمی آقای رضایی همانطور که در این برنامه نیز تکرار کرد، نامه برای آقای هاشمی نوشته شده نه برای حضرت امام (ره).
نکته مهمتر این نامه بخش هایی بود که آقای رضایی آن را نخواند و دلیل آن را حفظ برخی اسرار دانست. اما اشاره کرد که آن قسمت ها مربوط به درخواست برای دستیابی به تسهیلات لیزری و هسته ای بوده است.
در نامه ای که دکتر رضایی در برنامه خواند، ارقام همانهایی بود که هاشمی پیشتر ارائه کرده بود اما صفحه ششم نامه شاید اهمیت بیشتری از پنج صفحه قبل داشت.
350 تیپ تقریبا دو هزار نفری، 2500 تانک، 3هزار توپ، 350 هواپیمای جنگی و 300 هلی کوپتر لیست درخواست ها بود به اضافه موارد زیر که محسن رضایی گفت از امام خواسته بودند در حکمی که قرار است به عنوان جهاد داده شود باید آورده شود.
آقای رضایی بخش های مربوط به سلاح لیزری و هسته ای را حذف کرد و بخش های دیگر را  از صفحه پنج نامه اینطور قرائت کرد:
الف: مساله تهیه هواپیما و تلاش جدید برای ساخت سلاح لیزری از ضرورت ها در نبرد است اما اگر حاصل نشد اینطور نیست که پیروزی به دست نیاید. بلکه فشارهای سنگینی را تا کسب پیروزی باید متحمل شویم.
(در این بخش آقای رضایی به مساله هسته ای اشاره نکرد و در پاسخ به سئوال که هسته ای را نگفتید، پاسخ داد: بالاخره همه چیز هم نباید که گفته شود)
ب: مهمترین قسط این برنامه، تهیه و در اختیار قرار گرفتن بودجه لازم است که با توجه به تجربه سال گذشته بعید می دانیم دولت و ستاد به آن عمل کند.
بند د: ما هیچ راه برگشتی را نه قبول داریم و نه اساسا به وجود آن مطمئن هستیم ضمن اینکه توقف و تاخیر را هم خسارت بار می بینیم. و به اجرای تعهدات مسئولان دولت هم امیدوار نیستیم. ولی تکلیف خودمان می دانیم که بجنگیم و از آنجا که خداوند متعال صاحب این انقلاب است به هرحال راهی باز خواهد شد و ما با بسیج نیروهای متعهد و حزب اللهی به پیروزی خواهیم رسیم.
 (آقای رضایی توضیح داد که منظور از راه برگشت این است که نجنگیم و به دنبال مذاکره و صلح برویم)
شاید مهمترین بخش نامه که تاکنون منتشر نشده بود پیوست دو این نامه بود که رضایی گفت پیشنهاد دادیم که خوب است این موارد در حکمی که امام برای جهاد می دهم بیایید. او این موارد را که در صفحه شش نامه نوشته شده بود، اینگونه قرائت کرده:
1 – کلیه نیروهای بین 17 تا 50 سال شرعا مکلف باشند که سالانه چهارماه در جبهه باشند
2- دولت و مجلس در اولین یکم بودجه را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهد
3- نظارت بر بودجه کشور به منظور تشخیص رعایت اصل فوق به عهده ستاد فرماندهی کل قوا باشد
4 – صنایع و کارخانجات کشور در اولیت یکم موظف به تامین مایحتاج رزمندگان اسلام باشند
5 – دولت جمهوری اسلامی موظف باشد امکانات آموزشی لازم را در اختیار ستاد کل قرار دهد
6 – امکانات تبلیغاتی کشور در اولویت اول در اختیار جنگ قرار گیرد.
7 – قوه قضائیه کشور موظف به دفاع از رزمندگان اسلام باشد و حقوق آنها باید در سریع ترین زمان ممکن تامین شود.

فرمانده سابق سپاه در پاسخ واکنش مجری که این نامه را «واقعا تکاندهنده» خواند گفت: به نظرتان باید سرمان را می انداختیم پایین و می رفتیم جلو؟ ما نه راه عقب داشتیم و نه راه جلو. ما واقعا مصمم به ادامه جنگ بودیم. این چیزهایی که ما در این نامه نوشتیم درواقع یک چماق دستی بود در مقابل آمریکایی ها.
محسن رضایی همچنین در پاسخ به سئوالات مجریان برنامه که معتقد بودند درخواست هایی که در این نامه مطرح شده بود، قابل تحقق و شدنی بود یا نه، گفت: بله من معتقد بودم که این موارد شدنی بود.
یکی دیگر از مجریان برنامه به وی گفت که در آن شرایط به ما قطعات هواپیما را هم نمی دادند چه برسد به فروش این تعداد هواپیما. رضایی پاسخ داد که باید به سمت ساخت هواپیما می رفتیم. کاری که آلمان در زمان جنگ جهانی دوم کرد.

پاسخ امام به منتظری
آقای رضایی در بخش دیگری از این برنامه به ماجرای جالبی از بحث های سیاسی درباره تصورات برخی اشاره کرد که می پنداشتند سپاه قصد دارد تا بیشتر از پیش بزرگ شود و از همین رو بود که به سپاه کمک نمی کرد. او درجریان توضیح این ماجرا به خاطره ای اشاره کرد که حضرت امام (ره) به تعبیر آقای رضایی «برجک آقای منتظری را زده است»
آقای رضایی توضیح می دهد: یک زمانی آقای منتظری نزد حضرت امام می رود و به او می گوید شما چرا تا این اندازه از بچه های سپاه حمایت می کنید؟ امام میفرمایند: اشکال این امر چیست؟ آقای منتظری می گوید: ممکن است اینها در کشور کودتا کنند. امام کمی مکث می کند و به آقای منتظری نگاه می کند و می گوید: حالا چه اشکالی دارد. مگر چه می شود اینها بچه های این انقلاب هستند.

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code