رونمایی آمریکا از گروه تروریستی خراسان

  • ۱۵۲

آمریکا از تشکیل یک گروه تروریستی زیرزمینی جدید با نام «خراسان» که گروهی بسیار خطرناک‌تر از داعش هستند، خبر می دهد.

  جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی امریکا تاکید کرده خراسان هم‌اکنون در منطقه فعالیت می‌کند و می‌تواند همچون داعش تهدید بزرگی علیه ایالات متحده امریکا به شمار رود. ظاهرا خراسان گروهی است که از افغانستان ریشه گرفته و با توجه به اینکه مدعی هستند افغانستان جزئی از خراسان بزرگ است، نام خود را «خراسان» انتخاب کرده اند که در دو یا سه روز اخیر به کلمه‌ ای مرموز در رسانه‌های جهان تبدیل شده است.   فیسکال تایمز در شرح رهبر گروه خراسان می‌نویسد: محسن الفضلی ۳۳ ساله و کویتی‌الاصل رهبر گروه خراسان است که هدف خود را نابودی امریکا و غرب معرفی کرده است. او کوتاه و ریزنقش است و چشمانی فارغ از هرگونه احساس دارد. او یکی از معدود اعضای القاعده است که در پروژه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله به برج‌های دوقلو نقش داشت و هنوز زنده و آزاد است. او در آن زمان تنها ۲۰ سال داشت. پس از آن نیز روابط نزدیک خود با ابومصعب الزرقاوی را حفظ کرد و بعد از این‌که القاعده فعالیت خود را در سوریه شروع کرد، به سوریه نقل مکان کرد و در میان اعضای جبهه‌النصره جای گرفت. در فعالیت‌های جنگی وی نیز گفته می‌شود، ابتدا در شمال افغانستان برای القاعده می‌جنگید، سپس به چچن رفت تا علیه روسیه بجنگد. او در سوریه تمامی فنون رزمی اعم از کار با انواع سلاح‌های سنگین و مواد منفجره را که پیشتر آموخته، پیاده می‌کند.  کاترین زیمرمان‌، تحلیل گر ارشد موسسه آمریکایی اینتراپرایز و کارشناس مسائل القاعده می‌گوید: الفضلی یک مبارز کهنه کار بود که به سرعت مدارج ترقی را در شبکه القاعده پیمود. تاکنون اطلاعات ذیل درباره ترکیب اعضا و اهداف و روش‌ها و توانمندی این گروه در برخی منابع غربی منتشر شده است:  - ترکیب اعضای این گروه چند ملیتی و بیشتر از افغانستان، پاکستان، یمن، سوریه و برخی کشورهای اروپایی هستند.  - دستور کار اصلی این گروه هدایت و اجرای عملیات خرابکاری در کشورهای اروپایی است. بر اساس بر‌آوردهای دستگاه‌های جاسوسی سری امریکا، افراد مسلح وابسته به خراسان برای آزمایش راه‌های جدید انتقال مواد منفجره از گیت فرودگاه‌ها با سازندگان بمب شاخه القاعده در یمن همکاری می‌کنند.  - برآوردهای اطلاعاتی غربی نشان می‌دهد که این گروه توانمندی‌های خاص‌تری نسبت به گروه‌های مشابه خود دارد. این گروه توانایی انتقال مواد منفجره با ابعاد سنگین‌تر و پیچیده‌تر به اروپا را داراست.  - این گروه شبکه‌یی از گروه‌های شهروندان با ویزای امریکایی را در اختیار دارد که می‌توانند با حساسیت کمتری به هواپیماهای امریکایی دسترسی داشته باشند.  این در حالی است که چند روز پیش ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده اعلام کرد که هواپیماهای جنگی امریکا هشت حمله هوایی به مواضع گروه خراسان انجام داده‌اند. در بیانیه این ستاد آمده‌ که این هشت حمله برای جلوگیری از طرح حمله قریب‌الوقوع علیه ایالات متحده و منافع غرب توسط شبکه‌یی از اعضای قدیمی و باتجربه القاعده که با نام گروه خراسان هم شناخته می‌شوند، انجام گفته است.  اگر چه برخی از به هلاکت رسیدن الفضلی خبر داده اند اما هنوز مرگ وی توسط منابع رسمی تائید نشده است.  این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که ائتلاف ضد گروه تکفیری داعش تشکیل شده و همزمان از گروه افراطی‌تر جدید تحت عنوان خراسان رونمایی می شود. اما در این بین یک نکته واضح و مشخص است که تا زمینه های اجتماعی و دخالت های دول غربی در کشورهای منطقه از بین نرود نمی توان امیدوار بود که با بمباران، فعالیت  گروه های تروریستی از بین برود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code