"موصلی‌ها" اکنون خطر داعش را درک می‌کنند!

  • ۲۸۹

داعش هنر، موسیقی و انقلاب را در مدارس موصل ممنوع کرده و شعرهای میهن پرستانه را کفرآمیز خوانده است؛ به همین دلیل است که والدین کودکان موصلی ترجیح می دهند خودشان در خانه به آنها آموزش دهند.
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از هاآرتص، شهر موصل در عراق که به دست تندروهای داعش افتاده قرار است سال تحصیلی جدید را آغاز کند. اما برخلاف سال های گذشته، هیچ خبری از دروس هنر یا موسیقی در این مدارس نخواهد بود. کلاس های تاریخ، ادبیات و مسیحیت به طور دایم لغو شده اند.

داعش شعرهای میهن پرستانه را کفرآمیز اعلام کرده و دستور داده که تصاویر مشخصی از کتاب های درسی حذف شوند. اما دومین شهر بزرگ عراق، به جای شکایت و اعتراض –دست کم تاکنون- در مقابل خواسته های این گروه تندرو سکوت کرده است. به گفته ساکنان این شهر با وجود آنکه این تندروها تاکید کرده بود که سال تحصیلی به تاریخ 9 سپتامبر آغاز شود، دانش آموز به طور همزمان در کلاس درس حاضر نشده اند. آنها می گویند خانواده ها با احساس ترس، مقاومت و عدم اطمینان کودکان خود را در منزل نگه داشته اند.

یکی از ساکنان موصل که خود را ابوحسن معرفی کرد به آسوشیتدپرس گفت: «آنچه در حال حاضر برای ما اهمیت دارد این است که کودکان همچنان دانش را به صورت درست آن دریافت کنند، حتی اگر یک سال تحصیلی را به طور کامل از دست بدهند.» ابوحسن و همسرش با تهیه کتب مورد نیاز از بازار محلی، تدریس در منزل را انتخاب کرده اند. 

سقوط موصل در دهم ژوئن نقطه تحول جنگ عراق علیه داعش بود. این شهر نمایشی از گسترش قدرت و نفوذ این گروه تندرو است که عراق متولد شد و به سوریه سرایت کرد. ابوبکر البغدادی، رهبر این گروه در نخستین سخنرانی تصویری اش، این گروه را خلافت اسلامی و خود را خلیفه یا رهبر آن معرفی کرد.

بخشی از استراتژی اصلی این گروه تاسیس یک دولت در قلمرویی است که به تصرف درآورد. داعش در بخش هایی از سوریه که تحت کنترل گرفته، دادگاه ها را اداره می کند، جاده ها را تعمیر می کند و حتی پلیس راهنمایی و رانندگی دارد. در برنامه آموزشی که اخیرا در مدارس بخش های تصرفی سوریه و استان رقه اعمال کرده، موضوعاتی مانند فلسفه و شیمی را کنار گذاشته و علوم دیگر را با ایدئولوژی خود هماهنگ کرده است. 

مدارس موصل با مجموعه ای از قوانین جدید که در یک بیانیه دو صفحه ای در مساجد، بازار و تیرهای چراغ برق توزیع شده، اداره می شوند. این بیانیه که تاریخش به پنجم سپتامبر برمی گردد آمده: «اخبار خوب تاسیس دیوان آموزش دولت اسلامی توسط خلیفه ای که به دنبال از بین بردن جهل و گسترش علوم دینی و مبارزه با برنامه های آموزشی فاسد است.»

برنامه درسی جدید داعش تا جایی پیش رفته که به صراحت آموزش تئوری تکامل چارلز داوین در مدارس را ممنوع کرده، درصورتی که این تئوری پیش از این درمدارس عراق تدریس نمی شد.

ابوحسن و دیگر ساکنان موصل از خطرات احتمالی نگه داشتن فرزندانشان در خانه آگاه هستند اما می گویند محافظت از ذهن کودکان شان نیز به همین اندازه اهمیت دارد. ابوحسن می گوید: «آنها کودکان ما را شستشوی مغزی خواهند داد و مغزشان را با تفکرات خود پر خواهند کرد.»

آخرهفته گذشته، برخی خانواده ها گفتند که بیانیه جدیدی از سوی داعش در حال توزیع در شهر است که از خانواده ها خواسته روز سه شنبه کودکان خود را راهی کلاس درس کنند. البته دیگر خانواده ها می گویند هرگز چنین اطلاعیه ای دریافت نکرده اند.

از همان روزهای اول حمله این شبه نظامیان به موصل، برخی ساکنان از آنها استقبال کردند در حالیکه دیگران خطر مرگ را به جان خریدند تا از شهرشان دفاع کنند و مخالفت خود را به اثبات برسانند. در ماه جولای زمانیکه این گروه تهدید کرد که قدیمی ترین مناره عراق را با خاک یکسان می کند، ساکنان شهر روی زمین نشستند و به گره زدن دست هایشان به هم، زنجیره انسانی را تشکیل دادند تا از این سازه تاریخی حفاظت کنند.

مشخص نیست که آیا معلمان و مدیران مدرسه نیز به جای رفتن به سرکار در منزل مانده اند یا خیر. 

تفکیک جنسیتی در مدارس عراق که مانع از تشکیل کلاس های مختلط در سنین بالای 12 سال و در برخی موارد در سنین پائین تر می شود، مسئله جدیدی نیست. با این حال دستورالعمل های جدید در موصل می گوید معلمان نیز باید تفکیک شوند و مردان در مدارس پسرانه و زنان در مدارس دخترانه مشغول تدریس شوند.

وزیر آموزش در بغداد می گوید عملا تماسی با موصل و دیگر شهرهای تحت کنترل داعش ندارد. سلامه الحسن، سخنگوی این وزارتخانه می گوید: «شرایط در موصل بسیار سخت شده و برای ما بسیار خطرناک است که بخواهیم در مورد اتفاقات این شهر اطلاع کسب کنیم.»

دانش آموزان در دیگر نقاط عراق نیز به دلیل افزایش فشار کمک رسانی به بیش از یک میلیون و 800 هزار نفری که به دلیل پیشروی های داعش آواره شده اند، با مشکل روبرو هستند. از آنجایی که بسیاری از مدارس به پناهگاه آوارگان فراری از دست داعش تبدیل شده، سال تحصیلی در این کشور یک سال به تعویق افتاده است. تنها در بغداد 76 مدرسه به آوارگان اختصاص داده شده است.

حسامه الحسن می گوید: «تمامی این مسائل تاثیری جدی بر روح و روان دانش آموزان می گذارد.»
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code