صدای "ندا" چگونه بلند شد؟

  • ۱۰۴

حزب نسل دوم اصلاح طلبان یا همان "ندا" می گوید 4 ماه است دنبال مجوز هستیم ولی وزارت کشور هنوز به تحلیلی در مورد اهداف ما نرسیده است.


25 مردادماه سال جاری یعنی 7 روز قبل بود که صدای "ندا" بلندشد. خبر تولد حزب جدیدی به نام نسل دوم اصلاح طلبان یا همان ندا نخستین بار از سوی یکی از اعضای شورای مرکزی این حزب که نخواست نامش فاش بشود رسانه ای شد. 

در این خبر آمده بود که برخی از جوانان اصلاح‌طلب (12 نفر) که عمدتاً در حزب منحله مشارکت در سال 88 فعال بودند تشکل جدیدی را تحت عنوان «نـدا» راه‌اندازی کرده‌اند.

این خبر همانند یک بمب رسانه ای در حوزه احزاب صدا کرد و حتی نام افرادی مانند سجاد سالک، رضا شریفی و صادق خرازی هم بعنوان اعضای اصلی این حزب به میان آمد. وقتی نام خرازی رسانه ای شد دیگر جای مجال نبود و صادق خرازی مجبور شد موضوع این حزب را کمی روشن تر کند. 

صادق خرازی اعلام کرد: در حال حاضر «نـدا» مراحل اولیه ثبت خود را در وزارت کشور انجام داده است! گفته های خرازی در حالی عنوان شد که وزارت کشور از ثبت 11 حزب جدید در وزارت کشور خبرداد اما نام "ندا" در آن نبود.

هرچند بر اساس شعار دولت تدبیر و امید راه برای فعالیت احزاب و سازمانهای مردم نهاد باز باز شده است اما اینکه برخی تشکل ها و احزاب قبل از نهایی شدن مراحل ثبت آن را رسانه ای کنند قانونی نیست. 

"ندا" با صدا آمد

کارشناسان سیاسی می گویند: نکته قابل تامل در مورد حزب "ندا" آن است که با ترفندهای رسانه ای به نوعی می خواهند وزارت کشور را در عملی انجام شده قراردهند. یعنی اینکه فردی (صادق خرازی) بعنوان دبیر کل حزب ثبت نشده در مدت 5 روز چند مصاحبه انجام می دهد. بعد برخی رسانه ها همسو دیدگاه های این حزب جدید را با چهره های سیاسی مطرح می کنند و این موجب می شود تا نام حزب در رسانه پررنگ شود. بعنوان نمونه محمد خاتمی در مورد ندا گفته است: من به همه گروه های اصلاح طلب هستم. آنها باشند ما هم باشیم.

من "ندای ایرانیان" هستم!

حالا بهروز شجاعی مسئول کمیته اطلاع رسانی تشکیلات "ندا " گفته است: ما قصد اختلاف میان اصلاح طلبان را نداریم و زیر چتر اصلاح‌طلبی قرار داریم و به همین دلیل برای آنکه حسن نیت خود را نشان دهیم به توصیه‌ای که از سوی بزرگان به ما شد عمل کردیم و اسم تشکیلات را تغییر دادیم و دیگر ندا مخفف نسل دوم اصلاح طلبان نیست و تشکیلات به نام ندای ایرانیان تغییر یافته است. و این تغییر نام هم جزوی از این رسانه ای شدن حزب است!

بر اساس این گزارش جدا از نام و عنوان هرچند تشکیل یک حزب جدید آن هم با توجه به نزدیک شدن به انتخابات به نوعی تنور داغ حضور و مشارکت را بیشتر می کند اما باید دید که سیاست و اهداف این حزب جدید همسو با سیاست های قانونی کشور تعریف شده است؟ اصلا حرف حساب "ندا" چیست و چرا برای چندمین بار شاخه جدیدی از درخت اصلح طلبی رشد کرده است؟ 

دنبال قدرت نیستیم/ بلدیم چگونه به آغوش نظام برویم!

صادق خرازی در مورد اهداف "ندا" یا همان نسل دوم اصلاح طلبان به برخی از ابهامات پاسخ داده و می گوید: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم با مجموعه حاکمیت تنش‌زدایی و موقعیت ممتاز اصلاح‌طلبی را دوباره باز تعریف کنیم و در چارچوپ قانون ایفای نقش کنیم. شاید بگوئید دنبال قدرت هستیم. اگر منظورتان به قدرت رسیدن است آن موقع اگر می‌خواستیم بین قدرت و باورها به قدرت روی بیاوریم بلد بودیم مثل خیلی‌ها که الان هستند چاووشی کنیم. 

متاسفانه این صورت مساله را راحت دیدن است. ما بلد بودیم چگونه در آغوش نظام برویم. کاری که امروز می کنیم چیز دیگری است. در انتخابات مجلس آقای خاتمی شرکت کرد و این شرکت کردنش بسیار مفید واقع شد و توانست زمینه تحولات امروز را پدید بیاورد.

دایی جان ناپلئون نیستیم!

از صادق خرازی سوال شد که آیا درست است که تشکیلات «ندا» ، محصول تعامل شما با حاکمیت است؟ که پاسخ داد: این تعبیر دایی جان ناپلئونی است. اگر کسی صاحب نظر بود و ارتباطات وسیعی داشت جرم کرده است؟ چطور موقعی که همین دوستان برای حل مشکلات‌شان با حاکمیت من را جلو می‌فرستند این ارتباط خوب است ولی الان بد شده؟ این حرف‌ها چیست، من با احدی در صدر و ذیل نظام راجع به پدیده نظام دستوری نگرفته‌ام. ما هم شهروند هستیم، بله بنده با خیلی جاها ارتباط نزدیک دارم و سی واندی سال است که سابقه دارم، مسوولیت‌های مختلف هم داشته‌ام.

خرازی گفته است ما نمی خواهیم خلأ مشارکت و مجاهدین انقلاب را پرکنیم. این تحلیل نهادهای امنیتی است. آنها به ما می گویند شما می خواهید نسخه دوم مشارکت باشید. اصلا اینطور نیست. ما نه وابستگی به حاکمیت داریم نه جلد دوم مشارکتیم. ما هنوز نتوانسته‌ایم بعد از چند ماه مجوز بگیریم. علتش هم این است که آنها هنوز به تحلیلی درباره ما نرسیده‌اند. جالب است که گفته‌اند خرازی می خواهد رییس مجلس و بعد رییس‌جمهور شود. 

ما معتقد به ولایت فقیه هستم

من به نظام سیاسی ایران اعتقاد دارم. من معتقد به ولایت فقیه هستم؛ من به قانون اساسی معتقدم. من معتقد به ساختار سیاسی هستم که امام پایه‌گذاری کرد. من جوانی‌ام را پای این اعتقادات گذشته‌ام. من گذشته‌ام را مسخره نمی‌کنم، به عقبه خودم پوزخند نمی‌زنم. هر حرکتی در مسیر مخالفت با قانون اساسی و ولایت فقیه باشد من با آن مخالفم. ولایت فقیه کمربند وحدت ملی ایران است. نباشد افغانستان و عراق می‌شویم.

من معتقدم موسوی و کروبی باید به نظام بازگردند

ما انتقاداتی هم داریم. می گوییم همه جامعه را یکسان ببینند، چرا در موضوعات فرهنگی نگاه‌ها بسته است، امر به معروف و نهی از منکر جغرافیای خودش را دارد، ما می گوییم نباید به زور مردم را به بهشت برد. من معتقدم آقای موسوی و کروبی را باید به نظام برگرداند. این حزب سیاسی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین وظیفه‌اش مشارکت اجتماعی و ارتقای سطح بینش و آگاهی مردم است.

گفته های یک شخصیت و چهره با تجربه سیاسی مانند صادق خرازی برای بسیاری از جوانانی که می خواهند اهداف حزب تازه تاسیس ندا را دنبال کنند کمی غیرقابل هضم است. ندا می گوید من معتقد به قانون اساسی ایران و ولایت فقیه و نظام هستم و بعد می گوید باید موسوی و کروبی به نظام بازگردند! در حالی که این بازگشت مستلزم رعایت قانون و اجرای قانون و همچنین نظر ولایت فقیه است. 

ندا می گوید: قصد تعامل با حاکمیت ندارم! امر به معروف و نهی از منکر جغرافیای خودش را دارد! و برخی اهداف و سیاستهای دیگر که کمی خواننده را به فکر فرو می برد.

خود دبیر کل " ندا" اعتراف می کند که یکی از دلایلی که مجوز حزب را وزارت کشور نداده  این است که به تحلیلی در مورد برنامه های ما نرسیده است! وقتی متخصصان صدور مجوز احزاب در وزارت کشور نفهمیده اند شما چه می خواهید و چه هدفی دنبال می کنید چگونه انتظار دارید

حالا باید منتظر ماند که این شوی رسانه ای "ندا" تا کجا پیش می رود. آیا وزارت کشور می فهمد ندا چه می خواهد؟
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code