جنگ شدید در اطراف سد موصل

  • ۳۳۶

 جنگ شدید در اطراف سد موصل در عراق از روز گذشته آغاز شده است. منابع خبری از حملات گسترده هواپیما هایی آمریکایی به مواضع داعش در این منطقه خبر داده اند. نیروهای زمینی کرد نیز به شدت با تروریست های داعش در اطراف این سد استراتژیک در گیر اند.

به گزارش فرارو، سد موصل بزرگترین سد عراق است که پس از آغاز حملات داعش شاهد شدیدترین در گیری ها بوده است در سه هفته اخیر این سد چند بار میان نیروهای کرد و داعش دست به دست شد. 

این سد از چند هفته پیش تحت تصرف داعش بوده است.

از روز هواپیماهای امریکایی بارها به مواضع داعش در اطراف سد حمله کردند و از سوی دیگر پیشمرگه ها و نیروهای ائتلاف کرد جنگ سختی را برای پس گرفتن این سد استراتژیک آغاز کردند. 

جت‌های جنگنده اف ۱۸ آمریکا به همراه هواپیماهای بدون خلبان این کشور به خودروهای شبه‌نظامیان در اطراف این سد حمله کردند.

جنگنده‌های آمریکایی و نیروهای عراقی پایگاه‌های گروه داعش در منطقه سنجار واقع در غزب سد موصل را هدف قرار دادند. 

فرماندهان کرد از بازپس گیری بخش شرقی سد موصل توسط پیشمرگه ها خبر دادند. 

آمریکا نیز اعلام کرده امروز در مجموع ۹ حمله هوایی در حوالی سد موصل و اربیل توسط جنگنده‌های آمریکایی صورت گرفته و طی آن چهار خودرو حمل نیرو، هفت خودرو مسلح، دو نفربر و یک خودرو زرهی هدف قرار گرفتند.

مقام‌های ارتش آمریکا روز شنبه به شبکه ان.بی.سی این کشور گفتند تصمیم حمله به مواضع "داعش" در حوالی سد موصل را پس از آن اتخاذ کردند که اطلاعات دریافتی نشان داده شبه‌نظامیان هنوز توان نابود کردن این سد عظیم را ندارند.

یکی از مسائلی که نگرانی های شدید را در شمال عراق برانگیخته است، احتمال نابود کردن سد بزرگ موصل توسط تروریست های داعش است. 

کارشناسان معتقدند در صورت نابودی این سد تمام شهر موصل و شهرهای اطراف به زیر آب می روند. 

در دو روز گذشته اخباری درباره ارسال تسلیحات برای پیشمرگه های کرد منتشر شده بود. مقامات کرد اعلام کرده بودند در حال اماده شدن برای حمله به مواضع داعش اند. 

داعش «۷۰۰ عضو عشیره ای» را در سوریه اعدام کرد 

همچنین گروه دیده بان حقوق بشر سوریه روز شنبه ۲۵ مردادماه اعلام کرده است، داعش طی دو هفته گذشته دست کم ۷۰۰ عضو عشیره ای در شرق سوریه را اعدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده بان حقوق بشر سوریه به نقل از منابع شورشیان سوری اعلام کرده است که این ۷۰۰ نفر از عشیره (ایل) «الشعیطات» در مناطقی در استان دیرالزور در شرق سوریه بودند که شمار زیادی از آنها توسط گروه دولت اسلامی گردن زده شدند.

این نهاد حقوق بشری می گوید، بیشتر اعدام شدگان غیر نظامی بودند.

طبق این گزارش درگیری بین داعش و عشیره «الشعیطات» که جمعیت آن در حدود ۷۰ هزار نفر برآورد می شود، در خرداد ماه آغاز شد. در این زمان گروه دولت اسلامی توانست دو میدان نفتی در این منطقه را تصرف کند.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر ،‌به رویترز گفته است: کسانی که اعدام شده اند همگی از قبیله «الشعیطات» بودند. گروه داعش آنها را پس از بازداشت، محاکمه و اعدام کرده است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code