مشاور قانونگذاری آمریکا در گفتگو با واشنگتن پست:

  • ۱۸۰

کاری که کاخ سفید و کنگره باید انجام دهند، ایجاد تغییر در تحلیل های سود-هزینه برای رفع مشکل انعطاف ناپذیری ایران است/ فهرست تحریم هایی که به بهانه های مختلف در طول یک سال و نیم گذشته افزایش یافته اند به راحتی قابل دسترسی است/ مشکل ما این است که وی حرف آخر را در ایران میزند

آیت‌لله خامنه‌ای تعظیم دربرابر غربی ها را گناه میداند/ او میداند که آمریکا امکان حمله نظامی به ایران را ندارد

بیانات دیروز (22 مرداد) رهبر معظم انقلاب درخصوص بی فایده بودن مذاکره و تعامل با امریکا مارک دوبوویچ، رییس بنیاد دفاع دموکراسی و مشاور قانونگذاران امریکایی در امور تحریم ها را به واکنش واداشت. دوبوویچ که بسیار عصبانی بود در گفتگو با خبرنگار واشنگتن پستاظهار داشت: ”از همان ابتدا می دانستم [آیت الله] خامنه ای خود را در علاقه ی روحانی به نوع خاص سیاست دیپلماتیکش در قبال اروپا و ایالات متحده سهیم نخواهد کرد. از نقطه نظر [آیت الله] خامنه ای، تعظیم دربرابر به غربی ها گناه است!"

دوبوویچ که در خلال سخنانش علت عصبانیت خود را وسعت نفوذ و قدرت سیاسی و مردمی رهبر انقلاب عنوان می کند افزود: واقعیت این است که [آیت الله] خامنه ای از سیاست های ایالات متحده متنفر است و برای این نفرت خود نیز دلایلی دارد که یکی از دلایل آن، پناه بردن امریکا به دیپلماسی، از ترس جنگ متعارف نظامی است. مشکل ما این است که وی حرف آخر را در ایران میزند.

واشنگتن پست درخصوص اختلاف نظر بین مقام معظم رهبری و تیم سیاست خارجی دولت درخصوص نتیجه بخش یا بی نتیجه بودن مذاکرات می نویسد: ”بالاخره مشخص شد که با وجود تمام الفاظ و رفتارهای ملایمی که از روحانی دیدیم، ولی نظام اسلامی کماکان سیاست های اساسی پیشین خود در قبال برنامه هسته ای خویش را حفظ کرده است."

جنیفر روبین، تحلیلگر واشنگتن پست معتقد است سخنان رهبر ایران تاثیری بر سیاست های دولت دکتر روحانی نخواهد داشت زیرا وی تمام هدف خود را بر نتیجه بخش ساختن مذاکرات متمرکز کرده است. روبین درخصوص اقدام جدید ایالات متحده با توجه به تذکرات رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می دهد: ”کاری که کاخ سفید و کنگره باید انجام دهند، ایجاد تغییر در تحلیل های سود-هزینه برای رفع مشکل انعطاف ناپذیری ایران است. اقداماتی از قبیل افزایش تحریم ها، آغاز ممانعت شدید از ارسال محموله های نظامی ایران به عناصر عملیاتی اش در نقاط مختلف جهان، هماهنگی بیشتر با متحدین سنی مذهب در منطقه، انتقال تجهیزات جدید نظامی به اسرائیل به نحوی که احتمال حمله ی نظامی به ایران گسترش یابد، تلاش برای خلع سلاح غزه در عوض کمک به حماس، حمایت هرچه بیشتر از اسرائیل در جنگ با حماس، و ممانعت از انجام تحقیقات درخصوص جرائم جنگی اسرائیل با استفاده از حربه ی قطع سرمایه ی کل شورای حقوق بشر سازمان ملل اهرم هایی هستند که می توانیم با استفاده از آنها توازن سود-هزینه را برای ایران در مذاکرات بر هم بزنیم [تا به خواسته های ما تن بدهند]."

روبین با افزودن یک مورد دیگر به پیشنهادات خود، تجهیز ارتش آزاد سوریه و سرنگونی بشار اسد را تیر خلاص به ایران عنوان کرد و افزود: ”پس از آن نوبت به جنگ نظامی میرسد. ایران معتقد است که امریکا توان جنگ نظامی را ندارد. این درست است ولی سران ایران نباید فراموش کنند که اسرائیل مدتها خواهان حمله ی نظامی به این کشور است. ما نیز به او کمک خواهیم کرد تا ایران را وادار کنیم تا بین حفظ نظام و کشور خود، و حفظ برنامه هسته ای خود یکی را انتخاب کنند!"

عصبانیت تحلیلگرانی نظیر روبین و دوبوویچ نشان از استیصال و انفعال سیاسیون غربی در مواجهه با مواضع قاطعانه ی ضد استکباری نظام اسلامی دارد. اما ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا ترجیح داد با فرافکنی، از دولت متبوع خود رفع اتهام نموده و افزودن تحریم های جدید در طول مذاکرات را غیرواقعی بداند. این در حالی است که فهرست تحریم هایی که به بهانه های مختلف در طول یک سال و نیم گذشته افزایش یافته اند به راحتی قابل دسترسی است و مشکل ایران فقط تحریم های هسته ای نبوده اند. ای بی سی نیوز پس از بازنشر فرافکنی های ماری هارف، با بازتاب انتقاد شدیداللحن اخیر دکتر روحانی از منتقدین خود نوشت جای بسی امیدواری است که [آیت الله خامنه ای] ادامه ی مذاکرات را ممنوع نکرد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code