یوم الهدم چه روزیست ؟

  • ۲۲۱

هشتم شوال سال ۱۳۴۴ پس از سلطهٔ دوبارهٔ ابن‌سعود، و تسلّط بر شهر مدینه در ماه رمضان همان سال شیخ عبدالله، قاضی‌القضات خود را از مکّه به مدینه اعزام داشتند تا موضوع تخریب مقابر موجود در مدینه را با علماء و سران این شهر مطرح و موافقت آن‌ها را ولو به صورت ظاهری جلب کند و بدین منظور جلسه‌ای تشکیل گردید.

شیخ عبدالله از حاضرین پرسید: «دربارهٔ تخریب این گنبدو بارگاه‌هاچه می‌گویید»؟ بسیاری از آن‌ها از ترس جان‌شان جواب ندادند، بعضی دیگر هم اظهار موافقت کردند.

وهّابی‌ها نیز مردم را با زور اسلحه جمع کرده و به سوی بقیع حرکت دادند و آن ‌چه گنبد و ضریح در شهر مدینه و بیرون از شهر بود، ویران کردند.

از جملهٔ آن‌ها گنبد و بارگاه ائمهٔ بقیع (علیهم السّلام)، گنبدهای متعلّق به حضرت عبدالله(ع) و حضرت آمنه(س)، والدین پیامبر اسلام(ص)، قبر امّ البنین مادر ابوالفضل العباس(ع)، قبر حضرت اسماعیل پسر امام جعفر صادق(ع)و حرم دختران و همسران پیامبر اسلام و حرم حضرت ابراهیم فرزند پیامبر اسلام(ص) و گنبد مالک ابن انس و عثمان نیز تخریب گردید.

ضریح فولادی ائمه بقیع را که در اصفهان ساخته شده بود و بر قبور امام حسن بن علی(ع)، امام سجّاد(ع)، امام محمّد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) قرار داشت از جای در آورده و بردند. وهابّیون از ترس عواقب کار خود، از تخریب حرم نبوی(ص) خودداری کردند.

این روز بعدها به نام یوم الهدم در حافظه تاریخ ثبت شد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code